TIENEN DRAAIT ROND Tienen - Tintelende stad -
Suikerstad -mijn stad -
17-09-2011
Piloten afhankelijk van boordcomputer
Alarmerend: "Piloten kunnen niet meer vliegen"
Piloten zijn zo afhankelijk geworden van boordcomputers dat ze amper nog weten hoe ze moeten vliegen, zo waarschuwen specialisten. Hierdoor neemt het aantal ongevallen door menselijke fouten schrikbarend toe. Dit blijkt uit onderzoek van de Federal Aviation Administration (FAA) waar de Britse krant The Telegraph uitvoerig over bericht.
Het FAA bestudeerde 46 vliegtuigongevallen en incidenten, 734 rapporten opgesteld door piloten en meer dan 9.000 vluchten om tot deze onthutsende conclusie te komen. In meer dan 60 procent van de ongelukken hadden piloten moeite met het zelf besturen van het vliegtuig. "We zijn vergeten hoe we moeten vliegen", vertelt Rory Kay, piloot en bestuurslid van de FAA. Deze ongelukken hebben al honderden mensen het leven gekost.
Het navigeren door het drukke luchtruim vindt tegenwoordig voornamelijk geautomatiseerd plaats. Daardoor doet een nieuwe generatie piloten niet genoeg ervaring op met zelf vliegen en neemt het aantal ongelukken door controleverlies gestaag toe.
Automatiseringsverslaving
"Het is met name te wijten aan piloten die op het laatste moment de verkeerde beslissing nemen uit onervarenheid. De vliegtuigindustrie lijdt aan een automatiseringsverslaving", aldus Rory Kay. Zowel vliegtuigmaatschappijen als controleorganen ontmoedigen of verbieden dat gezagvoerders de automatische piloot uitschakelen tijdens de vlucht. Hierdoor missen voornamelijke jonge piloten de nodige ervaring om adequaat op te treden als de boordcomputer tilt slaat.
Een ongeluk in Buffalo in de Verenigde Staten (2009), waarbij 45 mensen om het leven kwamen, werd veroorzaakt door een piloot die verkeerde informatie invoerde in de boordcomputer. Daardoor vloog het vliegtuig te langzaam, met alle rampzalige gevolgen van dien. Er waren geen mechanische- of structurele problemen met het vliegtuig.
Onbetrouwbaar
Ook de raadselachtige crash van de vlucht Rio-Parijs twee jaar geleden boven de Atlantische Oceaan is volgens een rapport te wijten aan een reeks opeenvolgende fouten van de piloten. Hoewel ze hadden vastgesteld dat de snelheid die door de boordcomputers werd getoond onbetrouwbaar was, volgden de twee copiloten de standaardprocedures niet. Ze hadden geen opleiding op vlieghoogte gekregen in de procedure voor 'onbetrouwbare IAS' (onbetrouwbare luchtsnelheid op de meetinstrumenten) en het daarop met de hand te besturen toestel, aldus een rapport.
Onoplettendheid
Ook het ongeluk in Nederland met de Boeing 737 van Turkish Airline, met 9 doden en 120 gewonden, werd volgens AAF veroorzaakt door miscommunicatie tussen de computer en de piloot, evenals door de onoplettendheid van de gezagvoerder. De hoogtemeter gaf verkeerde informatie door aan de computer, waardoor de snelheid van het vliegtuig drastisch afnam. Het toestel viel letterlijk uit de lucht. Volgens onderzoek heeft de piloot "verzuimd regelmatig de snelheid van de machine te monitoren".
De AAF pleit voor meer vluchten tijdens het trainingsprogramma. Bovendien moeten de piloten minder op de automatische piloot en meer zelf gaan vliegen, zodat de vaardigheden op peil blijven. (kve) hln