Kostprijs ziekenhuisopname nog te vaak onduidelijk
Ziekenhuizen geven vaak onvoldoende informatie over de ziekenhuisfactuur. Dat blijkt uit een onderzoek van Test-Aankoop bij 163 Belgische ziekenhuizen. Nochtans is het bij wet verplicht om de patiënt te informeren over eventuele kamer- en ereloonsupplementen en hem te wijzen op de financiële gevolgen van zijn keuzes.
Bij een opname in het ziekenhuis moeten drie documenten ter beschikking worden gesteld, die een volledig financieel overzicht geven. Naast de opnameverklaring, waarop de patiënt zijn keuzes moet kenbaar maken, gaat het om een toelichting en een lijst met de meest gevraagde goederen en diensten in dat ziekenhuis.
Slechts 37 procent van de ziekenhuizen was volledig in orde met die wetgeving. Veertig procent scoorde nog redelijk, maar in één op de vijf ziekenhuizen ontvangt de patiënt geen of onvolledige informatie over de uiteindelijke kostprijs.
Mondelinge toelichtingxml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Op het vlak van mondelinge toelichting scoorden de ziekenhuizen al een stuk beter. In 73 procent van de ziekenhuizen was de uitleg over de supplementen en andere aspecten volgens Test-Aankoop in orde.
Statuut van de ziekenhuisartsen
Het bekomen van de lijst met het statuut van de ziekenhuisartsen leverde meer problemen op. Nochtans kan dat statuut een grote invloed hebben op het eindbedrag, wegens de erelonen die niet-geconventioneerde artsen in sommige gevallen mogen aanrekenen. Amper 36 procent gaf die lijst mee, of liet ze inkijken. Zeven procent had zo'n lijst niet, hoewel de ziekenhuizen wél supplementen aanrekenen.
Tot slot klaagt Test-Aankoop aan dat 25 onderzochte ziekenhuizen toestaan dat artsen ereloonsupplementen aanrekenen op twee- of meerpersoonskamers. De consumentenorganisatie vraagt een verbod op supplementen in deze kamers.
Test-Aankoop:
Alle informatie voor uw ziekenhuisopname
Een opname in het ziekenhuis, daar kiest u niet voor. En de rekening achteraf is ook vaak geen pretje. Om te vermijden dat u echt voor onaangename verrassingen komt te staan, geven we enkele tips.
Vooraf
Voordat u in het ziekenhuis wordt opgenomen, gaat u het best op zoek naar informatie: - Ga na of de artsen die u zullen behandelen geconventioneerd zijn of niet, bijvoorbeeld via uw mutualiteit. - Ga ook na welke kosten door uw hospitalisatieverzekering worden gedekt en welke niet. - Vraag wat het persoonlijk aandeel is dat u zelf moet betalen. Dit is anders voor "gewone gerechtigden" en voor rechthebbenden op een voorkeurtarief (weduwen/weduwnaars, invaliden, gepensioneerden, wezen). - Voorafgaand aan de opname of op het moment zelf krijgt u een opnameverklaring (zie verder). Vul die niet snelsnel in. De keuzes die u hier maakt, bepalen grotendeels de rekening achteraf. - Vraag in het ziekenhuis om een gedetailleerde raming van de kosten van de latere opname.
De opnameverklaring van a tot z
Als u wordt opgenomen in het ziekenhuis, moet u een opnameverklaring invullen. Het is erg belangrijk dat u dit grondig doet, omdat dit het document is waarop het ziekenhuis aangeeft welke bedragen u mag verwachten op uw rekening en waarop u uw keuzes moet aangeven betreffende type kamer en arts.
Zeker bij een geplande opname kunt u hiervoor de tijd nemen. Maar ook als u onverwacht moet worden opgenomen, hebt u er alle belang bij om alles grondig na te lezen. Naast uiteraard de duur van uw opname, bepalen uw keuzes immers grotendeels uw rekening.
Daarom overlopen we samen met u het document en geven toelichting bij de verschillende onderdelen.
· De opnameverklaring stap voor stap uitgelegd
Hoe scoort uw ziekenhuis?
Voor ons onderzoek naar de tarieven van ziekenhuizen hebben we 163 ziekenhuizen over heel België bezocht. Benieuwd hoe uw ziekenhuis scoort op het vlak van informatieverstrekking en hoe de tarieven er zijn ten opzichte van andere ziekenhuizen? Kijk snel in onze tabel!
· De resultaten voor de ziekenhuizen in uw buurt
· Lees hier het volledige artikel
· Lees hier het volledig persbericht
Gezondheidszorg: patiëntenparticipatie te vaak gedwarsboomd
De patiënt die een actieve rol wil spelen in alles wat zijn gezondheid aanbelangt, botst op te veel obstakels. Op heel wat vlakken zijn de basisvoorwaarden niet vervuld opdat de patiënt een evenwaardige partner kan zijn in de gezondheidszorg.
Het voorbije jaar alleen al zijn we op verschillende heikele kwesties gestoten. Onder meer heeft de patiënt onvoldoende toegang tot ondubbelzinnige en (wetenschappelijk) juiste informatie. Zo blijken de tarieven die voor bepaalde zorgprestaties gelden soms erg moeilijk te doorgronden of te bemachtigen. Info op het internet of zelfs via de overheid is niet zelden gekleurd.
De wetgeving op informatieverstrekking moet worden nageleefd. We dringen er bovendien op aan dat de overheid een prioriteit maakt van transparantie. Het zou al veel helpen als er kwaliteitsindicatoren zouden bestaan voor zorgverstrekkers en ziekenhuizen.
|