Politie wil vangrail voor fietstunnel op rotonde
Er worden vraagtekens geplaatst bij de veiligheid van de nieuwe rotonde in Bost. Die werd een jaar geleden opengesteld en was al een vijftal keer het decor van een ongeval. De politie vraagt een extra vangrail rond de rotonde.
De rotonde in Bost is amper een jaar oud, maar staat toch al met stip genoteerd in de ongevallenstatistieken van de stad Tienen. Enkele jaren geleden werd beslist komaf te maken met het zwarte punt op het kruispunt van de Hannuitsesteenweg met de Ring. Er werd een rotonde aangelegd, met eronder een fietstunnel. Dat moest voor een veiligere situatie zorgen dan het bestaande kruispunt met verkeerslichten. Intussen is de rotonde ongeveer een jaar opengesteld, maar ook nu nog maken bestuurders brokken op het kruispunt. Afgelopen weekend nog vergat de bestuurder van een Ford Fiësta af te draaien op de rotonde. Hij reed gewoon rechtdoor. De man raakte gewond en werd overgebracht naar het ziekenhuis.
Vijftal ongevallen Sinds de openstelling van de rotonde gebeurden al een vijftal soortgelijke ongevallen. Enkele maanden geleden belandde een wagen zelfs ìn de fietstunnel, bijna vier meter lager. Het stadsbestuur en de politie stellen zich nu vragen bij de veiligheid van de rotonde. 'Ik heb al met de korpschef samengezeten', zegt schepen van Openbare werken Een lage stootband scheidt het autoverkeer van de fietserstunnel (op de achtergrond)
Katrien Partyka (CD&V). 'Misschien moeten we toch eens bekijken welke maatregelen we kunnen nemen om de veiligheid te verhogen. Een extra afscherming rond de fietstunnel, bijvoorbeeld.'
'Inschattingsfout' Ook Pierre Schippers, de korpschef van de politiezone Tienen-Hoegaarden, is daarvoor te vinden. 'De rotonde is in principe al goed afgeschermd door een aarden talud', zegt hij. 'Maar die omvat niet de hele rotonde. Bestuurders die uit Sint-Truiden komen en via het linker rijvak de rotonde willen nemen, lopen gevaar. Als zij 'vergeten' de rotonde te nemen en rechtdoor rijden, is er alleen een borduur van amper dertig centimeter die hen scheidt van de fietstunnel onder de rotonde. Ik denk dat dat toch een inschattingsfout is van de ontwerpers. Een aarden talud kan op die plaats niet, omdat de vrije ruimte tussen de buitenkant en de tunnel te smal is. Maar een vangrail moet daar toch mogelijk zijn.'
Ook de omwonenden stellen zich vragen bij de veiligheid van de rotonde. 'Als je richting Sint-Truiden rijdt, staat nergens aangeduid dat je een rotonde nadert', zegt Martine Gabriels. 'Bovendien mag je hier negentig kilometer per uur rijden. Gevolg: elke dag scheuren wagens aan een veel te hoge snelheid over de rotonde. En dat op een heel drukke weg, met veel zwaar vrachtwagenverkeer. Waar gaat dat eindigen?' De politie en het stadsbestuur gaven hun bemerkingen door aan het Gewest. Dat beslist uiteindelijk of er een vangrail geplaatst zal worden of niet.
|