TIENEN DRAAIT ROND Tienen - Tintelende stad -
Suikerstad -mijn stad -
14-02-2011
10 auto's die ons leven veranderden
10 autos die ons leven veranderden
De auto viert vandaag zijn 125-jarig bestaan. Precies op 29 januari 1886 vroeg Karl Benz een patent aan voor de eerste echte automobiel. Zijn uitvinding veranderde de wereld. Want 2,5 miljard wagens later is een maatschappij zonder auto ondenkbaar. Tien mijlpalen uit de autogeschiedenis.
Benz Motorwagen de allereerste De auto waarmee het begon was een uitvinding van Karl Benz. Het tuig ziet er nog meer als een omgebouwde koets uit maar de Benz Motorwagen had wel een snel draaiende eencilindermotor. Gottlieb Daimler en Karl Benz legden onafhankelijk van elkaar, de grondslag voor het gemotoriseerd vervoer. Op 23 juni 1902 werd de naam Mercedes als handelsmerk geregistreerd. De naam is geïnspireerd door Mercédès Jellinek, de dochter van de Oostenrijks-Hongaarse consul Emil Jellinek, een van de eerste grote klanten die in 1900 zesendertig autos in een keer bestelde.
Ford T eerste seriewagen Met de Amerikaanse Ford T werd autorijden bereikbaar voor een ruim publiek. Het was de eerste auto die volgens een industrieel proces werd gebouwd. De Ford T is in alle kleuren verkrijgbaar zolang het maar zwart is, zei Henry Ford sarcastisch. In 1924 kostte de wagen slechts 290 dollar, minder dan een maandloon van een fabrieksarbeider. In 1910 was een auto nog fenomenaal duur, omgerekend 220.000 euro. Vier rubberbanden kostten 10.000 euro, een liter benzine 7,60 euro.
Willys jeep van de generaals De Willys jeep blijft onlosmakelijk verbonden met de Tweede Wereldoorlog. De generaals Patton, Dwight Eisenhower, MacArthur: ze lieten zich allemaar vereeuwigen in een Willys. Europa maakte met de lichte terreinwagen ook kennis met de vierwielaandrijving.
VW Kever voor het volk De opdracht van Adolf Hitler om een auto voor het volk te bouwen, werd een schot in de roos. De Volkswagen Kever werd na de Ford T een groot commercieel succes ooit. VW bouwde van 1938 tot 2003 bijna 22 miljoen Kevers. Zijn opvolger Golf werd eveneens een trendsetter.
Citroën Traction Avant met voorwielaandrijving De Traction Avant was de eerste in serie geproduceerde auto met voorwielaandrijving en een zelfdragende carrosserie. Hij werd geroemd voor zijn wegligging en comfort. Gebouwd van 1934 tot 1957 wordt de Traction dikwijls geassocieerd met de Duitse Gestapo in de Tweede Wereldoorlog.
Chevrolet Impala heeft vleugels De Impala uit 1959 had vleugels maar hij kon niet vliegen. De loodzware limousine incarneerde de Amerikaanse levensstijl van the fifties. Overdaad was de norm tot de oliecrisis in de jaren 70 een einde maakte aan de spilzucht.
VW Golf leert ons dieselen De Golf werd nog succesrijker dan zijn voorganger Kever. In 2007 werd het 25-miljoenste sinds 1974 exemplaar gebouwd. De Golf staat model voor de categorie van compacte middenklassewagens. Het was de eerste kleine auto met een dieselmotortje.
Toyoya Corolla goedkope Japanner Met de Corolla leerden we de kwaliteit van de Japanse producten waarderen. Met 35 miljoen wagens is hij de meest verkochte auto wereldwijd. De Corolla werd in 1966 gelanceerd als een goedkope gezinswagen.
Smart stadsmus voor twee De Smart Fortwo kwam te vroeg. In 1998 was de markt nog niet rijp voor een piepkleine stadsauto met plaats voor twee. Vandaag beleeft de Smart een tweede jeugd met een elektrische variant.
Nissan Leaf start elektrisch tijdperk Elektrisch rijden is al zo oud als de allereerste automobielen maar vandaag zijn de autos met Nul CO2--uitstoot ook te koop voor wie over voldoende centen beschikt. De Nissan Leaf is de eerste volwaardige elektrische vierzitter.