'Thomas Cook en Jetair maakten prijsafspraken'
Het onderzoek naar prijsafspraken tussen Thomas Cook en TUI Belgium, de koepel boven Jetair, is bijna afgerond. Het Auditoraat bij de Raad voor de Mededinging heeft 'voldoende indicaties van inbreuken' om een dossier in te dienen. De touroperators riskeren boetes tot 10 procent van de omzet.
Het was wel erg toevallig dat Thomas Cook en Jetair hun brandstoftoeslagen tegelijk invoerden en verhoogden, vond Test-Aankoop al in 2004. De consumentenorganisatie vroeg de Raad voor de Mededinging dan ook om een onderzoek naar een mogelijk 'duopolie'. 'Thomas Cook en TUI Belgium hebben samen 80 tot 95 procent van de Belgische markt van georganiseerde reizen in handen', zegt Hans De Coninck van Test-Aankoop.
Er volgden huiszoekingen en een onderzoek dat enkele jaren duurde. Nu is het bijna afgerond, zo was gisteren te horen bij de Raad voor de Mededinging. Naar aanleiding van huiszoekingen bij dezelfde bedrijven in Nederland liet Bert Stulens, auditeur-generaal van de Raad voor de Mededinging, verstaan dat er 'voldoende aanwijzingen zijn om het dossier in te dienen'. 'Bedoeling is binnen dit en drie maanden te landen', zegt Stulens. 'Dan leggen we conclusies neer op het niveau van de Raad. Dat we in 2006 begonnen en nog altijd bezig zijn, impliceert dat er aanwijzingen zijn.'
'Het onderzoek is gestart naar aanleiding van indicaties van mogelijk prijscoördinerend gedrag, dat zich manifesteert op verschillende componenten van prijsbepaling', zegt Stulens. 'Dan heb ik het over dossierkosten, fueltoeslag, annuleringsverzekeringen, kortingen. Ik heb niet gezegd dat er een bewijs is dat er op al die vlakken afspraken zijn gemaakt, maar wel op meer dan één.'
Of het dan gaat om mailtjes en telefoontjes tussen de twee? 'Dat zijn de klassiekers, ja.'
Bewijzen?
Thomas Cook en Jetair waren gisteren allebei verrast door de uitspraken van Stulens, Test-Aankoop was dat niet. 'Als er in Nederland problemen zijn, dan zijn er zeker problemen in België', zegt Hans De Coninck. 'In Nederland is er nog meer concurrentie, hier is de markt van de georganiseerde reizen veel meer gecentraliseerd. De groten leggen zelfs samen vluchten in. Het grote probleem is om zulke dingen te bewijzen, want de bedrijven kunnen altijd zeggen dat ze hun prijspolitiek als concurrenten op elkaar afstemmen. Maar er zijn wel veel dingen die toevallig samen gebeurd zijn. In Engeland maken ze er al een probleem van dat Thomas Cook op zichzelf 30 tot 50 procent van de markt in handen heeft. In België is het probleem nog veel groter.'
Thomas Cook en TUI riskeren een boete ter hoogte van 10 procent van hun omzet, mogelijk over verschillende jaren. De twee touroperators hadden gisteren dezelfde reactie: 'We zijn niet op de hoogte van de stand van zaken en van inbreuken die ons ten laste gelegd kunnen worden.'
Of er prijsafspraken zijn gemaakt? 'Neen', zegt Hans Vanhaelemeesch van Jetair. 'We zijn ons niet bewust van ongeoorloofde praktijken', zegt Baptiste Van Outryve van Thomas Cook.
|