Wat verandert er op 1 februari?
Een overzicht van enkele nieuwe regelingen die ingaan op 1 februari 2011.
Tarieven NMBS omhoog
De NMBS past zoals elk jaar haar tarieven aan. Ze stijgen gemiddeld met 1,24 procent. Door de ontwikkeling van de gezondheidsindex (+2,03 procent) en het niet behalen van de stiptheidsnorm die in het beheerscontract werd vooropgesteld, is de tariefaanpassing minimaal.
De prijs van een standaardbiljet stijgt met 1,02 procent. De trajecttreinkaart (abonnement) kent een tariefstijging van 1,03 procent. De prijs van een Rail Pass (10 ritten in tweede klas) blijft onveranderd en kan verkregen worden voor 74 euro (tweede klas) en 113 euro (eerste klas). Het tarief van een Campuskaart, voor studenten, wijzigt nauwelijks (+0,03 euro per rit).
De prijs van de producten Go Pass 1 (6,5 euro voor een rit) en Go Pass 10 (50 euro voor tien ritten) blijven ongewijzigd. Ook de prijs van het seniorenbiljet blijft dezelfde: 5,20 euro in tweede klas.
Abonnementen en rittenkaarten De Lijn duurder
Ook bij De Lijn veranderen de tarieven. De abonnementen en rittenkaarten in voorverkoop worden duurder. Daarnaast zullen rittenkaarten niet meer te koop zijn bij de chauffeur. De prijs voor een enkele rit en een sms-ticket blijft ongewijzigd.
'Het gaat om een indexaanpassing van gemiddeld 1,7 procent', zegt de Lijn. Het jongerenabonnement Buzzy Pazz (tot en met 24 jaar) kost vanaf 1 februari 168 euro (+2 euro) voor een jaar, een Omnipas voor 25 tot en met 59-jarigen 219 euro (+3 euro) en een Omnipas voor 60 tot en met 64-jarigen 190 euro (+3 euro).
Voor het eerst sinds 2006 wordt ook de ritprijs van een Lijnkaart en een Lijnkaart % - dat is een Lijnkaart tegen verminderd tarief - in voorverkoop aangepast. Voortaan betaal je voor een rit van 1 of 2 zones 0,90 euro, voor een rit van drie zones en meer 1,60 euro. Met een Lijnkaart % tel je binnenkort respectievelijk 0,70 euro of 1,20 euro neer.
Tot slot verdwijnt het Omnio-WIGW-abonnement voor drie maanden. Dat is een sociaal abonnement voor weduwen, invaliden, gepensioneerden, wezen en Omnio-rechthebbenden. 'Een jaarabonnement is 10 euro goedkoper en er is minder papierwerk per jaar', zo rechtvaardigt De Lijn de beslissing.
Tarieven MIVB omhoog
De tarieven van de Brusselse openbaarvervoersmaatschappij MIVB voor metro, tram en bus gaan gemiddeld met 2,44 procent de hoogte in. Tickets en rittenkaarten gekoppeld aan de elektronische MOBIB-kaart worden niet duurder, net als de ritten naar de nationale luchthaven.
Bij de klassieke tickets wordt een enkel ritkaartje aangeschaft buiten het voertuig 5,9 procent duurder: 1,80 in plaats van 1,70 euro. De gewone abonnementen worden 1,1 procent duurder.
Schoolabonnementen worden rond de 2 procent duurder. Jongeren- (-25) en ouderenabonnementen (60-64) worden een pak duurder: respectievelijk +16,6 procent en +29,9 procent voor een jaarabonnement.
Ook komt er een 'noodtarief voor checkout' van 3 euro nu de stations met poortjes uitgerust worden. Op die manier kan de reiziger die niet valideerde of zijn ticket onderweg verloor, de betaalzone toch verlaten.
Ziekenfondsen stoppen Voorhuwelijkssparen
De Onafhankelijke Ziekenfondsen aanvaarden geen nieuwe aansluitingen meer bij hun voorhuwelijkssparen.
De maatregel heeft geen gevolgen voor de huidige spaarders bij een van de zeven Onafhankelijke Ziekenfondsen (OZ, Partena OZ, Omnimut, Euromut, Securex, Partenamut, Freie Krankenkasse). Zij kunnen tegen ongewijzigde voorwaarden voort blijven sparen.
Bovendien worden er nog nieuwe aansluitingen aanvaard via 'mutatie'. Mensen die aangesloten zijn bij een ander Belgisch ziekenfonds en die daar bijdragen betalen voor het voorhuwelijkssparen, blijven dus aanspraak maken op dat spaarproduct als zij lid worden van een Onafhankelijk Ziekenfonds.
Volgens de mededeling van de Onafhankelijke Ziekenfondsen is de formule van het voorhuwelijkssparen 'voorbijgestreefd'. Het spaarproduct 'behoort ook niet meer tot de voornaamste opdrachten van een ziekenfonds', luidt het.
De Christelijke Mutualiteit had het systeem van voorhuwelijkssparen al op 1 januari stopgezet. De Socialistische Mutualiteiten, de Liberale Mutualiteit en het Vlaams & Neutraal Ziekenfonds gaan voorlopig gewoon door met het aanbieden van voorhuwelijkssparen.
Regels voor geïmporteerde honden en katten verscherpt
Vanaf 1 februari gelden voor buitenlandse honden- en kattenkwekers die hun dieren in ons land willen importeren, dezelfde dierenwelzijnsregels als in België. De maatregel geldt zowel voor de commerciële import als doorvoer.
Concreet moeten alle honden en katten die men in België wil invoeren, afkomstig zijn uit een kwekerij die minimaal dezelfde dierenwelzijnsregels hanteert als diegene die aan Belgische kwekers worden opgelegd. De Belgische staat kan enerzijds zelf vaststellen en erkennen dat een bepaald land minimaal dezelfde normen voor dierenwelzijn oplegt aan honden- en kattenfokkers. Anderzijds kan de bevoegde autoriteit van het land van oorsprong met een verklaring bevestigen dat een kwekerij voldoet aan de normen die in de Belgische wetgeving zijn vastgelegd.
Elke hond of kat die in België wordt ingevoerd, gaat verplicht in quarantaine tot de dierenarts van de invoerder garandeert dat de dieren geschikt zijn om te verhandelen. De honden worden bovendien geregistreerd in de nationale databank van De Belgische Vereniging voor Identificatie en Registratie van Honden (BVIRH). De gegevens van het land van oorsprong, het nummer van de microchip en van het paspoort worden hierin bijgehouden, wat meer transparantie voor de koper garandeert.
Maximale arbeidsduur voor loontrekkende artsen
Vanaf 1 februari wordt in ons land een wet van kracht die de arbeidsduur van artsen in dienstverband in ziekenhuizen begrenst. De regels hebben betrekking op loontrekkende artsen, tandartsen, dierenartsen en artsen in opleiding. Het gaat om de omzetting van een Europese richtlijn.
De filosofie achter de wettekst is dat artsen voldoende rust moeten hebben om hun job goed te kunnen uitoefenen en om de gezondheid van de patiënten te vrijwaren.
Voortaan zullen loontrekkende artsen over een referentieperiode van 13 weken gemiddeld niet meer dan 48 uur per week mogen werken. Indien toch meer uren worden gepresteerd, dienen die tijdens de referentieperiode gerecupereerd te worden. In geen geval mag 60 uur gewerkt worden.
Daarnaast bepaalt het ontwerp dat 12 uur rust in acht moet worden genomen telkens wanneer er 12 uur of meer ononderbroken wordt gepresteerd. De loontrekkende artsen mogen nooit meer dan 24 uur na elkaar werken. Het is de sociale inspectie die zal toezien op al deze regels.
Elektronisch pv
De sociale inspectiediensten in België ruilen dit jaar het papieren voor het elektronisch proces-verbaal, of epv. Het epv moet leiden tot een snellere en betere vervolging van sociale fraude en op termijn de staat jaarlijks 5,4 miljoen euro opleveren.
Tegen half 2011 zouden de vier grote inspectiediensten van ons land volledig zijn overgeschakeld. Het gaat om de sociale inspectie, het toezicht sociale wetten, de RSZ-inspectie en de RVA-inspectie. Die zijn samen goed voor 87 pct van de zowat 7.800 pv's die jaarlijks worden opgesteld voor inbreuken op het arbeidsrecht.
Zowat 29 procent van de pv's voor sociale fraude worden vandaag nog zonder gevolg geklasseerd. Onder sociale fraude valt onder meer zwartwerk en illegale arbeid. De staat loopt daarnaast jaarlijks zowat een miljoen euro mis aan administratieve boetes die niet worden geïnd. Het epv moet daar verandering in brengen. Gehoopt wordt dat er door het nieuwe systeem onder andere minder pv's moeten worden geklasseerd zonder gevolg omdat de kwaliteit te wensen overlaat. Het epv zal ook de kans op fouten verkleinen, bepaalde velden worden vanaf nu automatisch ingevuld, en de privacy beter beschermen.
De opbrengst van het systeem wordt dit jaar op 300.000 euro geraamd. Als het project volledig gerealiseerd zal zijn, wordt dat 5,4 miljoen euro per jaar.
Beveiligingscontract Brussels Airport naar G4S
G4S Aviation Security staat vanaf 1 februari 2011 mee in voor de luchthavenbeveiliging op Brussels Airport. Ruim 800 werknemers veranderen hierdoor van werkgever.
Luchthavenuitbater The Brussels Airport Company is verantwoordelijk voor de uitvoering van de luchthavenbeveiliging op Zaventem. Dat gebeurt door eigen mensen en deels door een bewakingsfirma.
Het contract was in handen van Securitas. In maart 2010 werd een nieuwe aanbestedingsprocedure ingesteld. G4S heeft het contract, dat een duurtijd van drie jaar heeft en ingaat op 1 februari, binnengehaald.
Het contract op de luchthaven is een van de grootste beveiligingscontracten in België, samen met dat van de Europese Commissie en dat van het Europees parlement. G4S staat ook in voor de beveiliging van het Europees parlement. Het nieuwe contract bevestigt G4S als marktleider in België.
Door het nieuwe contract zullen zowat 800 werknemers een nieuwe werkgever krijgen. G4S heeft zich er toe verbonden om alle bedienden en arbeiders die momenteel de beveiligingstaken uitvoeren op de luchthaven, tewerkstelling te garanderen.
G4S zal instaan voor de screening van de passagiers en de bagage, en voor de beveiliging van het luchthaventerrein.
|