Fiscus sluit kantoren in kleine steden xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Er heerst nog maar eens grote onrust bij het personeel van Financiën: bij de registratie gaan een hele reeks kantoren in kleinere gemeenten dicht. Het personeel van de personenbelasting en de BTW vreest dat ook bij hen een dergelijke maatregel volgt.
'Ik vrees voor de dienstverlening', zegt vakbondssecretaris Marc Nijs (ACV). 'Een Lokeraar die twijfelt over de aangifte voor een testament of de registratie van een huurcontract, zal straks naar Sint-Niklaas of Beveren moeten'. Het is maar een voorbeeld. In 67 kleinere gemeenten of steden wil het ministerie van Financiën de registratiekantoren sluiten.
Onrust neemt toe
Volgens François Goris van de onafhankelijke vakbond Nuod moeten zo'n vijf- tot zeshonderd ambtenaren verhuizen. 'Alles moet rond zijn tegen 2016, maar het zou wel eens kunnen dat het sneller gaat.' In 2011 alleen al zullen 48 registratiekantoren overgebracht worden naar die van de hypotheekbewaringen, zegt Goris. 'De vakbonden hebben het nieuws over de verhuis en sluitingen op 9 november gehoord. Sindsdien neemt de onrust toe.'
'Als vakbond mogen we hooguit mee discussiëren over wie naar waar verhuist', zegt Marc Nijs. Hij kan zich gedeeltelijk vinden in de hervorming van de registratiekantoren. 'Nu gebeurt driedubbel werk omdat de hypotheekkantoren, de registratiekantoren en het kadaster elk hun eigen analyses maken van de documenten die ze van de notarissen krijgen.' Het is een systeem dat dateert uit de tijd van Napoleon en waar nu eindelijk een einde aan komt. 'De notarissen gaan hun documenten elektronisch versturen en zoveel mogelijk werk gebeurt gemeenschappelijk.'
Maar Nijs vindt tegelijk dat de kantoren echt uit te veel gemeenten verdwijnen. Het houdt ook niet altijd rekening met de lokale gevoeligheden: zo valt Aalst straks onder Dendermonde en groeiende gemeenten als Aalter verliezen hun kantoor.
Het personeel van de personenbelastingen en de BTW vreest dat hen een gelijkaardig lot te beurt zal vallen. In Brussel is een deel van de centralisatie al gebeurd. De bedoeling daar is uiteindelijk dat het gros van het personeel geen burgers meer te woord moet staan: die taak is grotendeels weggelegd voor een nieuw infocentrum met een balie waar men terecht kan voor alle fiscale problemen. Dat moet de ambtenaren helpen om makkelijker te kunnen doorwerken aan hun dossiers. Plannen circuleren ook al om voor de personenbelastingen kleinere kantoren te sluiten.
Noch bij de administratie van Financiën, noch op het kabinet van minister van Financiën Didier Reynders (MR) was iemand tot commentaar bereid.
|