TIENEN DRAAIT ROND Tienen - Tintelende stad -
Suikerstad -mijn stad -
10-09-2010
Ryanair
Ryanair wil vliegen zonder copiloot xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Michael O'Leary, de baas van de lagekostenmaatschappij Ryanair, heeft weer een gek idee gelanceerd.
Om de vluchten goedkoper te maken wil O'Leary nu de copiloot afschaffen en stewards en stewardessen een opleiding geven om indien nodig het vliegtuig veilig aan de grond te zetten.
O'Leary zit nooit om een gek idee verlegen als het gaat om het drukken van de kosten van zijn lagekostenmaatschappij. Ryanair schafte als een van de eerste de gratis maaltijden en drankjes aan boord van een vliegtuig af, richtte de vliegtuigen bijzonder sober in en voerde het extra betalen in voor (grote) bagage. Recent zorgde de maatschappij voor ophef door het idee te lanceren om passagiers aan boord te laten betalen voor een bezoek aan het toilet en, nog gekker, om in vliegtuigen alleen nog staanplaatsen in te richten. Beide ideeën werden door de publieke opinie en door specialisten meteen afgeschoten.
Nu oppert Michael O'Leary het idee om de copiloot in een vliegtuig thuis te laten. 'Waarvoor dienen die gasten eigenlijk', vraagt O'Leary zich ogenschijnlijk ernstig af. 'Laat computers de vliegtuigen besturen en gebruik de piloot voor het geval er iets foutloopt. Die copiloot is echt nergens voor nodig.' En wat als er iets gebeurt met de eigenlijke (en enige) piloot? 'Dan moet die er maar een steward of stewardess bij roepen', zegt O'Leary. 'Stewards en stewardessen moeten worden opgeleid om een vliegtuig veilig aan de grond te kunnen zetten.'
Te gek om los te lopen
Een woordvoerder van de internationale luchtvaartorganisatie IATA heeft al in omfloerste bewoordingen gezegd dat O'Leary niet goed wijs is. 'Het idee is te gek om los te lopen. Meer zelfs: het is ronduit gevaarlijk. Men moet niet denken dat vliegtuigen vanzelf kunnen vliegen en dat er haast geen mens meer aan te pas komt. Copiloten zullen altijd nodig zijn. Niet alleen om bij problemen de rol van de gezagvoerder over te nemen, maar ook om over de schouder van de kapitein mee te kijken. Zelfs in routineoperaties zoals sommige vluchten zijn back-ups nodig en zelfs van levensbelang.'
Volgens een Britse pilotenvereniging is het voorstel van O'Leary onmogelijk ernstig te nemen en is het wellicht alleen bedoeld om Ryanair in de media te krijgen. Wat bij deze dus is gelukt.