Tiense stadsadministratie krijgt goede punten van Test-Aankoop xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Test-Aankoop stuurde onderzoekers op pad om uit te vissen hoe het precies zit met de dienstverlening bij 159 gemeenteadministraties. Tienen scoort zeer goed.
De onderzoekers bekeken vooreerst de bereikbaarheid, toegankelijkheid en beschikbaarheid van de gemeenteadministraties. Tegelijk en vooral stelden ze drie vragen, telkens op een andere manier.
Ze deden ter plekke bij de dienst burgerlijke stand navraag over een internationale reispas.Telefonisch informeerden ze zich over de (spoed)procedure voor het verkrijgen van een Kids-ID. En per e-mail hengelden ze naar informatie over renovatiepremies.
Alles bijeen doet twee derde van de gemeenten het in ons land op zijn minst goed voor deze drie scenario's uit het onderzoek. Het andere derde van de gemeenten scoort slechts redelijk of zwak. Dat is des te erger omdat twee van de drie vragen van de onderzoekers, over de reispas en de Kids-ID, zowat dagelijkse kost moeten zijn voor een gemeenteadministratie.
Andere knelpunten bestaan erin dat de openingsuren onvoldoende op maat van de werkende bevolking gesneden zijn (in 14 % van de gevallen enkel tijdens de kantooruren), dat de wachttijden hier en daar hoog kunnen oplopen (bij 9 gemeenten tot meer dan een half uur) en dat de gemeentetaksen op de afgifte van officiële documenten soms buitensporig hoog zijn (sommige documenten worden daardoor bijna de helft duurder). (R. Billen)
Hoe scoorde Tienen?
Aanduiding openingsuren: goed (was 'zwak' in 2006)
Bereikbaarheid buiten kantooruren: zwak (zoals in 2006)
Loketten makkelijk te vinden: goed (zoals in 2006)
Globale beoordeling in de drie tests: zeer goed (was 'goed' in 2006).
|