Suikerrock lokt 130.000 bezoekers xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
TIENEN - Met 130.000 waren ze dit jaar in Tienen. Suikerrock blijft zo het grootste stadsfestival van het land, maar voelt wel de hete adem van Maanrock in Mechelen - 120.000 bezoekers in twee dagen - in de nek.
130.000 muziekliefhebbers in Tienen: een record, maar wel eentje met een kanttekening. Het festival klokt weliswaar af op 5.000 bezoekers meer dan vorig jaar, maar telde ook twee extra dagen.
Voor het eerst duurde Suikerrock geen drie, maar vijf dagen. Met de Kick-Off , een aparte concertavond een week voor het festival, was een Suikerrockdag voor het eerst vooraf uitverkocht. Maar het eigenlijke festival startte donderdag met een pak minder volk. Donderdagavond was de markt maar voor zestig procent gevuld, vrijdag deed Tienen amper beter met een bezetting van zeventig procent. Ongezien, zeker tijdens de topact van de avond. Gelukkig was daar nog het weekend om het goed te maken, met de traditionele familiedag op zondag als absolute uitschieter. 'sMiddags al moesten ze aan de kassa bezoekers teleurstellen: alle tickets waren de deur uit.
Was die extra donderdag de dag te veel voor Suikerrock? 'Absoluut niet', vindt organisator Walter Kestens. 'Het aantal bezoekers houdt ons niet wakker. Maar we moeten durven toegeven dat de mensen de eerste twee dagen een keuze hebben gemaakt: Jamiroquai op donderdag of Seal op vrijdag. Is dat de crisis die zich laat voelen? Dat denk ik niet. Want dan zouden de Kick-Off en de slotdag ook niet uitverkocht zijn geweest. De discussie over dure ticketprijzen vind ik onzin. Als je ziet welke artiesten hier de revue passeren, vragen we absoluut niet te veel geld voor een ticket. En daarbij: hoe meer we downloaden, hoe duurder de tickets worden. Als de mensen opnieuw minder willen betalen voor een festival, moeten ze maar weer wat meer cd's kopen. Wie toch geen geld wil uitgeven aan een ticket, kan nog altijd terecht op ons gratis podium op de Veemarkt.'
|
Kestens blikt tevreden terug op de 24ste editie. Het festival is uit de kosten - meer dan dat zelfs - en muzikaal was het een hoogvlieger. En, misschien nog belangrijker: er werden flink wat pintjes geschonken. Ook die worden elk jaar duurder. Festivalgangers betaalden aan de kraampjes op de Grote Markt dit jaar 2,20euro voor een pintje. 'Wie minder wil betalen, kan terecht in de cafés op de markt. Wij hebben geen prijsafspraken met hen. De cafébazen moeten niets betalen aan Suikerrock, maar plukken er wel de vruchten van. Goede buren, noemen ze dat.
' Suikerrock bleef ook netjes onder de geluidslimiet. 'Voor het eerst verkochten we oordopjes, maar dat was geen succes. Ik denk dat we maar honderd stuks verkocht hebben.'
Volgend jaar blaast Suikerrock 25 kaarsjes uit. Wordt het iets speciaals? 'Ik heb onlangs gegrapt: als de Lokerse feesten tien dagen duren, moeten wij in Tienen nog beter kunnen doen', zegt Kestens 'Nee, we zijn daar nog niet mee bezig. Vast staat dat er ook volgend jaar een Suikerrock komt en dat het minstens drie dagen zal duren.' (IBO)
|