Sensoren in wegdek E40 verklikken overgewicht xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
TIENEN/BOUTERSEM - Het Vlaams Gewest bindt de strijd aan tegen spoorvorming op autowegen door overladen vrachtwagens. Op de E40 in Tienen komen verklikkers in het wegdek.
Kuilen, bulten en opspringend steengruis, zijn een vertrouwd gegeven op de E40. Het Gewest wijst met een beschuldigend vingertje richting overladen of slecht geladen vrachtwagens. Om spoorvorming tegen te gaan, laat minister van Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) sensoren onder het wegdek van de E40 in Tienen plaatsen om het gewicht van de rijdende vrachtwagens te meten.
'Hoeveel de schade die de vrachtwagens elk jaar aanrichten precies bedraagt, is moeilijk te becijferen', zegt Cybelle-Royce Buyck, woordvoerster van minister Crevits. 'Je hebt natuurlijk ook de algemene slijtage van de Belgische wegen. Maar het is toch opvallend dat de rechterrijstrook sneller en harder beschadigd is dan de andere. Om die spoorvorming tegen te gaan, plaatsen we dit najaar sensoren onder het wegdek van de E40 in Tienen, in de richting van Brussel. Die meten het gewicht van de rijdende voertuigen. Normaal moesten de sensoren nu geplaatst worden, maar door de wegenwerken in Bertem hebben we dat even uitgesteld.'
Vandaag werkt de wegpolitie nog met steekproeven. Vrachtwagens worden naar de kant gehaald en een voor een gewogen. Tijdrovend en vooral, weinig efficiënt. De sensoren onder het wegdek moeten daar verandering in brengen. 'Zij kunnen het gewicht van de vrachtwagens al meten tijdens het rijden', zegt Buyck. 'Merken we een overgewicht, dan halen we de vrachtwagen in kwestie naar de kant en zetten we ze nog eens op de weegbrug in Boutersem. Het systeem werd al uitgetest in Ranst. Toen was één vrachtwagen op tien overladen op de assen, één op veertig was overladen op het totale gewicht.'
|
Tijd besparen
Bij Febetra, de federatie van Belgische transporteurs, vinden ze dat een goede zaak. 'Vrachtwagenbestuurders die in orde zijn, verliezen veel tijd met de huidige controles', zegt Isabelle De Maegt van Febetra. 'Na de plaatsing van die sensoren zullen zij niet meer lastig gevallen worden. Maar wij vragen wel om een duidelijk onderscheid tussen een vrachtwagen die overladen is op het totale gewicht, en eentje die overladen is op een van de assen. Om je een voorbeeld te geven: een transporteur die op verschillende plaatsen goederen moet leveren, zal de achterste goederen eerst lossen. Gevolg: dan is hij overladen op de voorste assen, hoewel hij het wettelijk toegelaten gewicht helemaal niet overschrijdt. Maar die boete kan wel oplopen tot 3.000euro. Wij zijn vragende partij om die boetes te verlagen. Vrachtwagenchauffeurs die overladen op het totale gewicht, mogen natuurlijk wél gestraft worden. Zij overtreden de wet en halen daar ook nog eens economisch voordeel uit. Dat is niet eerlijk ten opzichte van zij die zich wel netjes aan de regels houden.' (I.B.)
|