Rotonde Bost: modelproject voor fietsers xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
De Universiteit Hasselt heeft alle rotondes in het land bestudeerd op hun veiligheid voor fietsers. Hoewel nog niet uitgetest, geldt die van Bost als een model.
Rotondes zijn, voor auto's, veiliger dan kruispunten. Voor fietsers evenwel zijn ze levensgevaarlijk, zo luidt het in Hasselt. Er zijn geen of onvoldoende afgescheiden stroken voor fietsers. Aan iederfe afslag loert het gevaar voor het doorgaande fietsverkeer. Best, zo stelt de studie, zijn de rotondes en kruispunten waarop het fietsverkeer ondergronds gaat. Tunnels zijn echter duur en er niet overal plaats voor.
De rotonde aan de Hannuitsesteenweg en de zuidelijke ring in Bost kreeg wél een tunnel. Die heef aan de Bostse kant zelfs een lange slalomende inrit. Voetgangers gebruiken een aparte, kortere, trap. De tunnel is bekleed met aparte grijze en rode wegbedekking voor voetgangers en voor fietsers.
Vroeger geopend
De rotonde is net voor Bost-kermis, vorig en ook nog dit weekend, opengesteld. Dat is merkelijk vroeger dan was aangekondigd, ondanks het slechte winterweer. De auto's gebruiken de rotonde op halve breedte. Aan de fietstunnel staat nog een waarschuwing 'Fietsers afstappen'. Vandaag worden de stootbanden op de middenberm van de ring afgewerkt. (R Billen)
|