'Personeel neemt best fiets of bus' xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
AARSCHOT/DIEST/TIENEN - Niet alleen op de autowegen, maar ook op de bedrijventerreinen stelt zich elke dag een groot mobiliteitsprobleem. Voka wil dat aanpakken in Aarschot, Diest en Tienen.
Het zijn ontnuchterende cijfers: bijna de helft van de Vlaamse werknemers - zo'n 44procent - overweegt om een andere job te zoeken omwille van het mobiliteitsprobleem. En als u weet dat het personenvervoer tegen 2030 met dertig procent zal stijgen en het goederenvervoer met liefst zestig procent, dan weet u het wel: er moet dringend een oplossing gezocht worden. Voka-Kamer van Koophandel richt zich daarom tot de bedrijventerreinen. Met name die in het Hageland. In Aarschot, Diest en Tienen werd een mobiliteitsscan uitgevoerd in een poging het mobiliteitsprobleem in de industriezones op te lossen. Deze week zat Voka samen met de bedrijven en roepen ze ook hun hulp in om het probleem aan te pakken.
Ver van het station
Bedoeling is om koning Auto van de troon te stoten. Als het van Voka afhangt, zullen de werknemers van de bedrijventerreinen in de toekomst veel vaker gebruik maken van de fiets en van het openbaar vervoer. 'Dat is natuurlijk niet altijd mogelijk', weet ook onderzoeker Hans Floré. 'Sommige bedrijventerreinen liggen behoorlijk ver van een trein- of busstation. Daar waar dat niet het geval is, mikken we voluit op het openbaar vervoer. Is de afstand te groot, dan biedt de fiets een oplossing. Want de overgrote meerderheid van de werknemers woont - denken wij - in de buurt van hun werkplaats.'
Maar om dat zeker te weten, richtte Voka zich nog even tot de bedrijven zelf. Tijdens een infosessie werd hen het opzet uitgelegd en kregen de afgevaardigden van de bedrijven ook een huistaak mee. Bedoeling is om aan de hand van een vragenlijst een aantal dingen uit te klaren.
|
Wachten op enquête µ
'Waar wonen de werknemers van het bedrijf? Hoe komen ze naar het werk? Is er een station in de buurt? Is het bedrijventerrein uitgerust met voldoende parkeerplaatsen? Is er een grote fietsenstalling? En hoe is het gesteld met de fietspaden op het bedrijventerrein?', somt Floré op.
Volgens Katrien Marckx van studiebureau Traject zijn er wel degelijk oplossing voorhanden voor het mobiliteitsprobleem op en rond bedrijvenzones. 'Carpoolen, spitsmijden, thuiswerk, fietssnelwegen', klinkt het. 'De doelstelling is duidelijk: een betere bereikbaarheid van de bedrijven, een rationele organisatie van het autoverkeer en de promotie van duurzame vervoersmiddelen.'
Een echte oplossing voor het mobiliteitsprobleem is wellicht nog niet voor meteen. Eer de resultaten van de vragenlijsten bij de bedrijven verwerkt zijn, zijn we al bijna een jaar verder.(Bosschaerts)
|