Een Belgisch blondje in Parijs xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
CLOSE-UPACTRICE INGE VAN BRUYSTEGEM POSEERT VOOR TOPFOTOGRAFE De Franse fotografe Bettina Rheims heeft een nieuwe reeks afgerond met Parijs als thema en met (zoals gebruikelijk) de vrouw als onderwerp. De hoofdrol is ditmaal weggelegd voor een Belgische: Inge Van Bruystegem.
De eerste foto roept vooral vragen op. Een blonde vrouw, naakt met alleen beenwarmers en pumps, staat op het balkon van een huis, met achter haar een reuzenrad. Ze houdt een telescoop vast, en die staat niet naar buiten gericht, maar naar binnen: op de kamer.
Op een tweede foto ligt een blonde, halfblote vrouw op bed. In haar hand houdt ze een telefoonhoorn. Naast haar staat een grote man in kostuum. Hij heeft zwarte lederen handschoenen aan en houdt een fotolijstje vast. Daarop staan de gezichten van de blonde vrouw en een andere, gelijkende blondine.
Ik vind het een fantastische foto. De belichting, de enscenering... het is geweldig', zegt Inge Van Bruystegem, het jonge Vlaamse model dat op de foto te zien is. Dat ze er bloot op staat, is geen probleem. Nee, nee, ik vind het juist heel natuurlijk en bevrijdend om te doen.'
Van Bruystegem, danseres en actrice bij het Brusselse gezelschap Needcompany, speelt de hoofdrol in het nieuwste kunstproject van de wereldberoemde fotografe Bettina Rheims: Rose, c'est Paris.
Het thema van dit project is Parijs', vertelt Rheims. En de heldin van het verhaal, gespeeld dus door Inge, is een jonge vrouw die op zoek is naar haar vermiste tweelingzus. Tijdens haar zoektocht door Parijs is ze als een Alice in Wonderland. Ze kijkt achter spiegels, verkleedt zich, wordt andere personages. Ze komt in een bevreemdende wereld terecht.'
|
|
Surrealistisch
Rheims (57) werkte anderhalf jaar aan het project, samen met haar vaste artistieke partner Serge Bramly ook haar voormalige levenspartner en de vader van haar zoon. We hebben samen het verhaal geschreven. Ik nam de foto's en deed de enscenering. Serge nam een camera en filmde de scènes.'
Het project resulteerde in een luxueuze koffer met daarin een oversized fotoboek en een dvd. In de Nationale Bibliotheek in Parijs worden de komende maanden de foto's en de filmopnames geëxposeerd.
De beelden zijn vaak surrealistisch. Op het dak van het justitiepaleis houdt een vrouw in een zwart latex pak dreigend een mes op de keel van een voluptueuze etalagepop.
Rheims verwierf in de afgelopen dertig jaar faam als fotografe van gestileerd vrouwelijk schoon. Ze begon met het fotograferen van actrices en maakte naam als glamourfotografe, maar legde ook stripteasedanseressen en acrobaten vast.
Begin jaren 1990 werd haar boek Chambre close, met intieme en sensuele portretten van vrouwen in hotelkamers, een internationale besteller. Eind jaren 1990 veroorzaakte ze met I.N.R.I., haar eigen fotografische Bijbelverhaal een schandaal, mede door de cover met daarop een gekruisigde vrouw.
Ontdekkingsreis
In haar zoektocht naar een model voor Rose, c'est Paris zag ze een kort filmpje van een meisje. Heel mooi, blond en mysterieus. Dat was Inge. Ze zat op schoot bij een meneer en vertelde een verhaal over haar jeugd. Dat filmpje duurde slechts een minuut, maar ik was er ondersteboven van.'
Van Bruystegem en Rheims trokken zes maanden samen op. Bettina's stijl is bijzonder', vertelt de Vlaamse. Ze creëert in haar foto's een geheel eigen universum. Het is misschien niet mijn universum, maar het is zó intrigerend.'
Voor de actrice en danseres was het de eerste keer dat ze zo'n prestigieuze opdracht kreeg als fotomodel. Dit is een hoogtepunt voor me. Maar ik speelde altijd al graag toneel, sta graag in de spotlights. Het werken met Bettina was ook gewoon een spel. Ja, het is een intrigerende ontdekkingsreis die we samen hebben gemaakt.'
Expositie Rose, c'est Paris', tot 11 juli in de Bibliothèque Nationale, rue Vivienne 5, Parijs. Dinsdag tot zaterdag 10 - 19u, zondag 12 - 19u. De koffer met boek en dvd is verschenen bij Taschen.
|