Droomvliegtuig Boeing 787 eindelijk de lucht inxml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Ruim twee jaar later dan gepland is dinsdag de nieuwe Boeing 787 voor het eerst de lucht ingegaan. Van de op 8 juli 2007 voor het eerst gepresenteerde Dreamliner zijn op voorhand al honderden stuks verkocht. Tijdens een vier uur durende proefvlucht zullen verscheidene boordsystemen worden getest, voordat het vliegtuig weer landt bij de Boeing-fabriek bij Seattle.
De 787 is in zekere zin het antwoord van Boeing op de A380 van Airbus, het grootste passagiersvliegtuig ter wereld. Boeing zag ervan om een concurrerend model van ongeveer gelijke afmetingen te bouwen, maar koos in plaats daarvan voor een middelgroot toestel met een grotere actieradius. Daarmee heeft de Dreamliner al een voorsprong op de Airbus A350 XWB, die in 2013 op de markt komt.
De eerste 787 had eigenlijk een half jaar geleden al aan All Nippon Airways in Japan opgeleverd moeten worden. Problemen met de nieuwste technologie en de over talrijke toeleveranciers verdeelde bouw leidden echter steeds tot nieuwe vertragingen.
De 787 is voor een groot deel gebouwd met moderne composietmaterialen, die aanzienlijk lichter zijn dan het gebruikelijke aluminium. Boeing verwacht dat de nieuwe toestellen door het nieuwe materiaal zon twintig procent zuiniger zullen zijn dan conventionele modellen. Het gebruik van nieuwe materialen brengt echter ook de nodige technische moeilijkheden met zich mee, zoals ook Airbus heeft moeten ondervinden. Daarnaast heeft nu ook Boeing te maken met een ander probleem dat Airbus al had: de productie van de afzonderlijke onderdelen van een vliegtuig in fabrieken die ver uit elkaar liggen.
Boeing laat onderdelen van de Dreamliner in Japan, Italië, South Carolina en Kansas fabriceren. Met een speciaal omgebouwde jumbojet worden ze naar Everett bij Seattle gevlogen om daar te worden samengevoegd. En daar doen zich ook problemen voor. De toeleveranciers leveren de componenten klaarblijkelijk niet af in de staat die Boeing verwachtte, zo gaf vicepresident Scott Carson begin 2008 al aan.
De 787 is het eerste nieuwe vliegtuig van Boeing sinds de 777 uit 1995. Afhankelijk van de configuratie kan de Dreamliner tussen de 210 en 290 passagiers vervoeren, over een afstand van veertienduizend tot zestienduizend kilometer. Daarmee kan praktisch iedere belangrijke bestemming worden bereikt zonder tussenlanding. Er is ook nog een variant voor middellange afstanden tot xml:namespace prefix = st1 ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:smarttags" />5560 kilometer, die 330 passagiers kan meenemen.
De toepassing van lichte en stijve koolvezelconstructies in romp vergroot ook het comfort voor de passagiers. In de cabine van een gewoon straalvliegtuig heerst normaal gesproken een luchtdruk die vergelijkbaar is met die op een hoogte van 2400 meter boven zeeniveau. In de 787 is de luchtdruk te vergelijken met die op 1800 meter hoogte.
De ramen kunnen ook groter zijn dan in de huidige vliegtuigen. Volgens studies voelen passagiers zich prettiger als ze tijdens de vlucht de horizon goed kunnen zien. En omdat er minder rekening hoeft te worden gehouden met het corrosiegevoelige aluminium hoeft de geklimatiseerde lucht in de cabine ook niet meer kurkdroog te zijn.
In november had Boeing voor de 787 in totaal 840 bestellingen voor in totaal 141 miljard dollar in de orderportefeuille. De levering van het nieuwe vliegtuig kan in het vierde kwartaal van 2010 beginnen. bvb (belga)
|