Wat valt er te bezien op dit blog? Midden kolom. Oude foto's van schilders of familieleden. Oude foto's van Gustaaf Van De Woestijne. Oude foto's van Karel Van De Woestijne. Tekeningen van FRITS VAN DEN BERGHE. Cenakels van symbolisten. Tekeningen van Gustaaf De Smet foto Foto's van grootmeesters uit die tijd. Schilderijen die uitvergroot kunnen.
Rechter kolom. Tekeningen,potlood,houtskool. Tekeningen potlood van, en door kunstenaars. Diverse tekeningen van diverse kunstenaars
Linker kolom. Beeldhouwwerken. Houtskoolwerken Foto's van kunstenaars. Het land van Latem.(reeks foto's)
George Minne. " Tweemaal Moederschap" Graniet; tussen 1925-1930.
George Minne. " Moeder en kind " Brons ; 1925.
George Minne. " Vredes verlangen." Franse steen; hoogte 1,30m
George Minne. "Vrouw in bad " Gips 1931.
George Minne. "St. Jan De Doper "1895. Origineel gips hoogte 71 cm
George Minne. " Het Gebed "1894. Origineel Gips hoogte 47cm
George Minne. " Drie geknielde knapen "1897.
George Minne. " De fontijn met de geknielde knapen "1998. Exemplaar in gips.
George Minne. Bronzen beeldjes gemaakt tussen1900-1925.
George Minne. " Geknielde knaap " 1898. Gepatineerde gips 82 cm.
George Minne. " De Reliekdrager " 1897. Wit marmer hoogte 67 cm.
Carl De Cock. Borstbeel van Karel Van De Woestijne.
Henri Puvrez 1943. Borstbeeld van Henri Permeke.
Permeke. In het beeldhouwersatelier van Permeke "Marilou "een beeld in uitvoering.
Permeke. " Vrouwenhoofd " beeld in gips rond 1939.
Permeke. " Naakte Vrouw " rond 1938. Gips.
Permeke. In zijn beeldhouwersatelier werkt Permeke aan een " Vrouw en figuur "; later zal hij dit beeld vernielen.
Permeke. " Zelf portret" in hout, hoogte 80 cm. rond 1936.
George Minne. Het graf van George Minne en zijn echtgenote op het kerkhof rond de kerk van Latem. Het grafmonument "VREDESVERLANGEN " en " KRISTUS" die op de grafsteen liggen, werden door George Minne gebeiteld.
Permeke. Beeldhouwwerk van Permeke op het graf van Gustaaf De Smet.
Permeke. Het graf van Gustaaf De Smet op het kerkhof rond de kerk van Deurle. Op de grafsteen een beeldhouwwerk van Constant Permeke.
George Minne. Het graf van Permeke. en zijn echtgenote op het kerkhof rond de kerk van Jabbeke. op het graf een beeldhouwwerk van George Minne.
Het dodenmasker van PERMEKE.
Enkele houtskooltekeningen van ALBERT SERVAES.
HIERONDER VIJF STATIE'S UIT DE KRUISWEG. Houtskooltekeningen rong 1919.
KRISTUS AAN HET KRUIS. Twaalfde statie van de KRUISWEG., houtskooltekening dooe SERVAES in1919. - Zijn religieuze werken werken zijn niets anders dan heiligschennis.- WAAROM ? Hij heeft KRISTUS weerzinwekkend gemaakt.- Hij maakte van hem een arm gefolterd man; zoiets ontroert meer dan een Adonis.- Zijn Kruisweg is afgrijselijk.- ZO MOET EEN KRUISWEG ZIJN . OF BESCHOUWT GIJ DE KRUISWEG ALS EEN KLUCHT? ( Jules Destrée )
Oude foto's van kunstenaars.
Valerius De Saedeleer. In 1913, 46 jaar, - Tijdens het gesprek speelde zijn dikke vingers met zijn stijfharig sikje, gleden over zijn breed gelaat, en gingen krachtig ploegen door zijn weelderig haar.-
Valerius De Saedeleer. In 1913 te Tiegen voor zijn demonteerbaar atelier - Zodanig was hij stralend, rond, dik, joviaal, toch fijn en van nature voornaam -
Valerius De Saedeleer. Valerius met zijn familie voor zijn atelier, Latem 1907-- Hij leeft nauw verbonden met de natuur en woont in een bijna leeg huis -
Valerius De Saedeleer. Valerius met zijn vrouw, in 1923, voor hun huis te Etikhove-- Hij heeft graag dat zijn vrouw, die even korpulent is als hijzelf, een oppassende en opgeruimde moeder, een eenvoudig mens, dicht bij hem komt zitten en uren aan een stuk haar hand op de zijne laat rusten.
Valerius De Saedeleer. Valerius rond 1925 in gezelschap van zijn kleinkinderen, Mevrouw Permeke en zijn eigen vrouw op uitstap in het kasteel van Beloeil -- Men had de indruk een aardmanneke te zien dar was weggelopen uit een sprookje van Andersen en dat een reus was geworden, of de Noordse reïnkarnatie van Sokrates, een Bakchos of een Sileen. --
Valerius De Saedeleer. Tekeningen van Paul Haesaerts in 1930.-- Valerius De Saedeleer zien leven was een genot dat zijn vrienden onophoudelijk konden smaken --
Valerius De Saedeleer. In 1929 was er een retrospektieve tentoonstelling van het werk van Valerius in de Galerie van het Gulden Vlies te Brussel. prinses Astrid vereerde de tentoonstelling met haar bezoek ; de schilder zelf was haar gids.-- Wie hem benaderd, wordt onmiddelijk gewonnen. In zijn omgang laat hij zich leiden door een ingeboren minzaamheid, door een niet aangeleerde wellevendheid die echter oprecht is en als het ware bij ieder nieuw kontakt opnieuw uitgevonden. --
Emiel Claus. omsteeks 1895. -- Hij was groot, mager en zenuwachtig; hij had iets guitigs in zijn blik; niemand kon zo goed als hij sappige verhaaltjes uit de streek vertellen.--
Albijn Van Den Abeele. In 1910. --Hij is instaat om de kunstenaars onmiddelijk onderdak te bezorgen; indien ze een atelier wensen, improvizeerd hij er een.--
Albijn Van Den Abeele.1905. 'Volop aan het werk ' -- Zijn manier van schilderen? korte penseelstreekjes, voortdurend op zijn hoede, oneindig veel skrupules.--
Maurits Niekerk.1903. Letterkundige en schilder. -- Terughoudend en iewat zwaar op de hand; door iedereen geacht; hij geniet aller sympatie.--
Albijn Van Den Abeele. Samen met .. Albijn en Musicus Paul d'Acosta in 1893 na een openluchtconsert door de plaatselijke fanfare. -- Zij zoeken kontakt met het ongekompliceerde dorpsleven dat zij beschouwen als een stimulans tot scheppen --
Het land van Latem. Panorama van Gent; Talrijke kunstenaars zijn afkomstig uit de stad van VAN LERGERGHE, MAETERLINCK, en HELLENS; de meesten hebben er gestudeerd, sommigen waren er professor aan de Akademie of aan de Universiteit. -- De kunstenaars werden wellicht niet zozeer door Latem aangetrokken om wille van de bekoorlijkheid en het aanhalig karakter die een dorp eigen kunnen zijn ; zij werden veeleer weggedreven uit een sociaal milieu dat hun vijandig gezind was. ---
Het land van Latem. Ligging van Latem in Vlaanderen. --- Een typisch dorp. Het symbool van de streek. Een provincie van de streek.---
Het land van Latem 3. Leie en kerktoren van Latem ( foto 1910.) --- Een plaats die voortaan in de geschiedenis van de beschaving even beroemd zal zijn als Barbizon of Pont- Haven, een stip op de aarde waarin een uitzonderlijke intensiteit van menselijk leven werd samengebald en waar de geest is vaardig geworden.---
Het land van Latem 4. Een Leietocht ter hoogte van Deurle --- Het langzaam glijden van het water wordt nog vertraagd doordat de stroom menigvuldig kronkelt en wentelt, op delijke hoogte liggend met het vlakke land dat vruchtbaar en vredig zijn beide oevers raakt.---
Het land van Latem 5. Overzicht van de Leie aan het Duivelshof te Latem, met een blik op de beemden ( foto rond 1905.) --- Wie kent niet die schone vlakten, die malse weiden vol grazende koeien, en die grijze wilgenbomen ?---
Het land van Latem 6. De hoofdstraat van Deurle ( foto Claerhout ) --- Wie spoed maakt, is er voorbij zonder het te weten. Maar wie er enkele tijd blijft talmen, wordt er gewoonlijk door aangegrepen.---
Het land van Latem 7. Het werkhok op de Molenheuvel te Deurle, waar Cyriel Buysse de meeste van zijn werken schreef. --- Het is onmogelijk dat iemand die met hart en ziel in deze streek heeft geleefd, ze ooit zou kunnen vergeten en er niet met een diepe ontroering aan terug zou denken. ( Naar Karel Van De Woestijne )---
Het land van Latem 8. Luchtfoto van Deurle ( 1920. ) --- Wanneer wij praten over Latem, ligt het in onze bedoeling een centrum en een symbool op te roepen, het centrum en een symbool van een ganse streek die stil is en gastvrij, en die, benevens Latem, ook Deurle, Afsnee en Astene omvat, en zich uitstrekt tot Deinze, Drongen en Sint- Denijs- Westrem.---
Het land van Latem 9. De kerk van Latem toegewijd aan de heilige Martinus. ---Sedert 1905 prijkt op een altaar een doek " St. Dominikus ontvangt de rozenkrans uit de handen van O- L- V " dat werd geschilderd en geschonken door G. Van De Woestijne - Geen roemrijk verleden, geen historische monumenten.---
Het land van Latem 9. De kerk van Latem toegewijd aan de heilige Martinus. ---Sedert 1905 prijkt op een altaar een doek " St. Dominikus ontvangt de rozenkrans uit de handen van O- L- V " dat werd geschilderd en geschonken door G. Van De Woestijne - Geen roemrijk verleden, geen historische monumenten.---
Het land van Latem 10. De molen van Latem. --- Dit gezegend oord verschilt op het eerste gezicht in niets van honderd andere dorpen, veilig weggedoken tussen de Brabantse heuvels en de Noordzee.---
Vlaamse_schilders
Wat te doen om mijn gans blog te overlopen!!!!!!!!!
Telkens aan het einde van de reeks berichten ( midden kolom ) staan drie groene pijltjes, klik op het pijltje dat naar links verwijst, en het blog verloopt verder.Deze bewerking telkens herhalen, tot het einde.
paulsaxtenor
08-12-2007
Afscheid en aandenken van meesters uit LATEM.
Afscheid en aandenken, Tentoonstelling in open lucht. --- In 1955 werden in open veld rond Sint Martens Latem een reeks schildersezels opgesteld met werken van LATEMSE KUNSTENAARS; zij figureerden in de film van PAUL HAESAERTS; " SINT- MARTENS- LATEM, KUNSTENAARSKOLONIE. De respektieve schilders zijn, van Links naar Rechts, GEORGE MINNE-- GUSTAAF VAN DE WOESTIJNE-- VALERIUS DE SAEDELEER-- LEON DE SMET-- ALBERT SERVAES-- FRITS VAN DEN BERGHE-- PERMEKE-- en GUSTAAF DE SMET. Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Afscheid en aandenken; Op zolder van het gemeentehuis te Latem.
Afscheid en aandenken; --- De zolder van het gemeentehuis te Latem tijdens een tentoonstelling in 1960 onder het motto ; " DE KUNSTPRODUKTIE VAN LATEM ROND HET JAAR 1900. " Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Afscheid en aandenken; Het huis van de GebroedersVan De Woestijne.
Afscheid en aandenken; Het huis van de gebroeder Van De Woestijne. --- Het huis te Latem waar de gebroeders Van De Woestijne hebben gewoond. Op de voorgevel een gedenkplaat die er aan herinnert aan het lange verblijf van Karel Van De Woestijne. Achter het huis het oude atelier van Gustaaf Van De Woestijne; daar werden in 1924 de werken van de kunstenaars uit de streek tentoongesteld.--- Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Afscheid en aandenken; Een hoek van het atelier Permeke.
Afscheid en aandenken; Zicht op een hoek van het atelier Permeke. --- Te Jabbeke bij Brugge, een hoek van het atelier in het huis van Constant Permeke dat werd omgevormd tot " PERMEKEMUSEUM" en dat thans toegehoort aan het Provinciebestuur van West- Vlaanderen.---
Afscheid en aandenken; Het voormalig huis van Permeke
Afscheid en aandenken; Het voormalig huis van Permeke. -- Algemeen gezicht op het voormalig huis nan Constant Permeke, thans museum.-- Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Afscheid en aandenken; Het graf van Constant Permeke -- Het graf van Permeke en zijn echtgenote op het kerkhof rond de kerk van Jabbeke; op het graf een BEELDHOUWWERK van GEORGE MINNE. Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Afscheid en aandenken,Frits Van Den Berghe op zijn sterfbed.
Afscheid en aandenken; Frits Van Den Berghe op zijn sterfbed. Frits Van Den Berghe op zijn sterbed ( Gent 23 September 1939. ) Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Afscheid en aandenken, Het graf van Gustaaf De Smet.
Afscheid en aandenken; Het graf van Gustaaf De Smet. ---Het graf van Gustaaf De Smet op het kerkhof rond de kerk van Deurle. Op de grafsteen een BEELDHOUWWERK van CONSTANT PERMEKE. --- Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Afscheid en aandenken, de uitvaart van Karel Van De Woestijne.
Afscheid en aandenken; Uitvaart van Karel Van De Woestijne. --- De uitvaart van Karel Van De Woestijne bij het verlaten van zijn woning te Zwijnaarde. Links, Gustaaf Van De Woestijne ( 1881-- 1947. ) en Paul Van De Woestijne (1905-- 1963. ), respektievelijk broer en zoon van de overledene.-- Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Afscheid en aandenking, Karel Van De Woestijne op zijn sterfbed.
Afscheid en aandenken. Karel Van De Woestijne. Karel Van De Woestijne op zijn sterfbed ( Zwijnaarde , 24 Augustus 1929.) Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Afscheid en aandenking, het graf van George Minne.
Afscheid en aandenking, het graf van George Minne. --- Het graf van George Minne en zijn echtgenote op het kerhof rond de kerk van Latem. Het grafmonument , VREDESVERLANGEN, en de KRISTUS die op de grafsteen ligt, werden door George Minne gebeiteld. Links het wapenschild van de overledene die de titel van baron voerde.--- Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Volgelingen, vrienden en nieuwe namen HUGO DE CLERCQ.
Volgelingen, vrienden en nieuwe namen Hugo De Clercq. Hugo De Clercq in zijn atelier, 1960. --- Een echt kunstenaarstemperament, op zijn beurt op zoek naar eigen uitdrukking.--- Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Volgelingen, vrienden en nieuwe namen FONS ROGGEMANS.
Volgelingen, vrienden en nieuwe namen Fons Roggemans. Fons Roggemans voor zijn huis te Latem, 1962. --- Intimistisch werken, doodgewone voorwerpen in een droomwereld, een wereld van een dichter- schilder waarin evenveel plaats is voor precieze zegging als voor poëtische geladenheid.--- Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Volgelingen, vrienden en nieuwe namen FONS ROGGEMANS.
Volgelingen, vrienden en nieuwe namen. Fons Roggemans. Fons Roggemans voor zijn atelier te Latem, in 1962. --- De reeds sterke aantrekkingskracht van de streek die nu nog wordt vergroot door de verworven roem , blijft haar werving uitoefenen op jonge kunstenaars.--- Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Volgelingen, vrienden en nieuwe namen MAURICE SCHELCK.
Volgelingen, vrienden en nieuwe namen, Maurice Schelck. Maurice Schelck in zijn atelier tijdens zijn non- figuratieve periode, rond 1960. -- Met een onthutsende brutaliteit had hij zich in het abstrakte gestort; tegenwoordig is hij met een even grote bezieling doende in een donder en bliksem verwekkend non- expressionisme.--- Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Volgelingen, vrienden en nieuwe namen JULES DE SUTTER.
Volgelingen, vrienden en nieuwe namen. Jules De Sutter. Jules De Sutter in zijn atelier te Latem. --- Hij is in de volle betekenis van het woord één van de meest videle inwoners van het dorp en hij draagt in zijn bloed de erfenis van de onvervalste traditie van het Latemse expressionisme.--- Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Volgelingen, vrienden en nieuwe namen JULES DE SUTTER.
Volgelingen, vrienden en nieuwe namen, Jules De Sutter. Jules De Sutter. Zelfportret olie 120x80. --- De opbouw van zijn doeken was slordig en verwaarloosd; thans wordt hij streng en bewust.--- Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Volgelingen, vrienden en nieuwe namen JULES DE SUTTER.
Volgelingen, vrienden en nieuwe namen. Jules De Sutter. Jules De Sutter en Jan Brusselmans rond 1950. --- De expressionist van heden kijkt met verering op naar die van gisteren.--- Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Volgelingen, vrienden en nieuwe namen HUBERT MALFAIT.
Volgelingen, vrienden en nieuwe namen. HUBERT MALFAIT. Zelfportret olie op doek 120x100. --- Platte vlakken die gevangen zitten in hoekige omtrekken; hun kleur is eentonig, dikwijls bleek, en soms wit op wit.--- Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Volgelingen, vrienden en nieuwe namen HUBERT MALFAIT.
Volgelingen, vrienden en nieuwe namen. HUBERT MALFAIT. Hubert Malfait tussen zijn schilderijen en tekeningen te Latem. --- De ondervinding heeft hem innerlijk verrijkt; hij kan thans de syntese maken tussen zijn kunde van het abstrakte en die van het konkrete.--- Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Volgelingen, vrienden en nieuwe namen HUBERT MALFAIT.
Volgelingen, vrienden en nieuwe namen. HUBERT MALFAIT. Hubert Malfait in zijn atelier te Deinze, rond 1940. -- Vanaf dat ogenblik blijft hij wakker voor de zachtheid van een blik, voor de sierlijkheid van een gebaar of de troosteloosheid van een landschap.-- Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Volgelingen, vrienden en nieuwe namen.Boottocht op de leie.
Volgelingen, vrienden en nieuwe namen. Een tocht op de Leie met de motorboot ' WATERHOEN ' in 1930. Van Links naar Rechts JOZEF DE COENE, industrieel en landschapschilder, eigenaar van de ' WATERHOEN '--- STIJN STREUVELS;--- ALBERT SAVERIJS en ARTUUR DELEU, eveneens industrieel en schilder.--- -- Levensvreugde, alle remmen los, en plezier vinden in zorgeloos schilderen.-- Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Volgelingen, vrienden en nieuwe namen ALBERT CLAEYS.
Volgelingen, vrienden en nieuwe namen. Albert Claeys rond 1960 te Deurle. -- Hij gebruikt wijselijk zijn krachten om vlees en bloed te geven aan aanvankelijk vage vormen om precieze kleurvakken los te maken uit een soort nevel waarin ze dreigden weg te zinken.-- Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Volgelingen, vrienden en nieuwe namen ALBERT CLAEYS.
Volgelingen, vrienden en nieuwe namen. Albert Claeys in zijn atelier te Deurle rond 1955. -- Ook de weinig sociale, zwijgzame en stille Albert Claeys is zoals Saverijs een vulgazirator van het Vlaamse en meer bepaald het Latemse landschap.-- Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Volgelingen, vrienden en nieuwe namen JOZEF CANTRE.
Volgelingen, vrienden en nieuwe namen. JOZEF CANTRE. Jozef Cantré in 1950. -- Hij is slank en baardloos man zonder leeftijd, die zijn kunst bedrijft gelijk een ambachtsman zijn vak.-- Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Volgelingen, vrienden en nieuwe namen JOZEF CANTRE.
Volgelingen, vrienden en nieuwe namen. Jozef Cantré aan het werk in zijn atelier in 1937. -- Zowel voor zijn beelden als voor zijn gravures gebruikt hij bij voorkeur hout als materiaal.-- Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Volgelingen, vrienden en nieuwe namen LEON DE SMET.
Volgelingen, vriende en nieuwe namen. LEON DE SMET aan het werk. Leon De Smet in het land van Latem aan het werk rond 1935. -- Hij knoopt opnieuw aan met het impressionisme en schildert handig en zonnig.-- Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Volgelingen, vrienden en nieuwe namen LEON DE SMET.
Volgelingen, vrienden en nieuwe namen. LEON DE SMET. in 1940. -- Hij is levenslustig en zenuwachtig; hij heeft een rijke haardos en een gesneden gelaat; met zijn onafhankelijkheid en humoristisch temperament gaat hij als een lustige kerel door het leven, over alles tevreden en zonder veel behoeften.-- Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Leon De Smet aan het werk rond 1914. -- Zonder de minste inspanning, meer als vakman dan als kunstenaar, schildert hij vlot landschappen, naaktfiguren, interieurs, portretten en stillevens-- Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Drie houdingen van Permeke opweg van zijn huis naar het beeldhouwersatelier , rond 1939. -- Hij geeft de indruk te willen zeggen; ik ben een plompe boer , een barbaar. Ik diskussieer niet; zo is het en niet anders. Kultuur weegt als lood ; en ik zie niet in waartoe het nuttige zou kunnen zijn die loden last op mijn schouders te nemen.-- Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Permeke in zijn tuin te Jabbeke, 1939. -- Beurtelinks en blijkbaar met dezelfde goede trouw wordt hij beschouwd als een flauwe grappenmaker en als een genie-- Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Twee dochters van Valerius De Saedeleer. Te Waregem woonde GUSTAAF VAN DE WOESTIJNE in villa ' ROZENHUIS " . Tegen de voorgevel zien we de muurschildering " GASTVRIJHEID VOOR VREEMDELINGEN ". Op het terras twee dochters van VALERIUS DE SAEDELEER; Maria- Jozefa en Elisabeth, rond 1923. -- Geen enkel middelmatigheid vondt respijt in de ogen van deze mensen die alleen ontvingen wat verdiende ontvangen te worden in hun wereld die eenvoudig was en toch zo moeilijk toegankelijk voor wie niet door de genade was beroerd.-- Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Foto van VALERIUS DE SAEDELEER, in 1936. Zijn levensbeschouwing is simplistisch, sereen en goedig. "Alleen wat van God komt brengt zegen " ; Hij regelt alles op zijn best, zonder dat de mensen er zich bewust van zijn . -- Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
De gebroeders XAVIER & CESAR DE COCK. naar foto's respektievelijk 1880-- 1895. -- Door de gebroeders DECOCK vind de lotsbestemming van Latem op een tamelijk onverwachte wijze haar oorsprong in BARBIZON.-- Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Alles wat betreft " SELECTION " vind U in onderstaande reeks foto's. Ten tijde van " Selection " . De SELECTION WAGEN in volle vaart gemend door PAUL- GUSTAAF VAN HECKE en ANDRE DE RIDDER; achter hen de drie vedetten van de expressionistische schilderkunst in Vlaanderen; CONSTANT PERMEKE-- GUSTAAF DE SMET-- en FRITS VAN DEN BERGHE ; ( schets uit een brief van Paul Haesaerts aan André De Ridder ). -- Volgens Sélection zou het hier gaan over een soort heilige drieëenheid die het geheel van de Belgische kunst domineert en waarvan PERMEKE goddevader is, DE SMET goddezoon, en VAN DEN BERGHE goddeheiligegeest.-- Klik op de afbeelding voor vergroting.
Ten tijde van " Selection " " Herinnering aan een Zondag ". olie 89x116, 1926. Een receptie bij P- G Van Hecke te Afsnee Man met boog, GUSTAAF DE SMET ; in de boot CHAGAL en zijn echtgenote ; dame die haar opschik maakt , NORINE ; man die de roeispaan vast houd, LEON DE SMET ; tegeover hem, zijn vriendin ; figuren in gesprek, FRITS VAN DEN BERGHE en FLORIS JESPERS ; BLANCHE CHARLET wordt begroet door baron MOLLET ; aan tafel , PAUL GUSTAAF VAN HECKE ; in de vensteropening, de schilder van dit doek.-- Klik op de afbeelding voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Ten tijde van " Selection". foto LOUIS RAMAH. Portret van GUSTAAF VAN HECKE. 90x70, rond 1920. -- Hij is er in ieder geval aanwezig om verzameling te blazen voor al deze oorspronkelijke strekkingen en om zich op te werpen als de leider van de onstuinige nieuwe groep-- Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Ten tijde van " Selection " Vergadering in Malpertuus, het buitenverblijf van PAUL GUSTAAF VAN HECKE te Afsnee rond 1922. Van Links naar Rechts ; EDGARD TIJDGAT, LUC HAESAERTS, HIPPPOLYTE DAEYE, PAUL HAESAERTS , FRITS VAN DEN BERGHE, PAUL- GUSTAAF VAN HECKE, MARK CHAGALL; op het achterplan; HUBERT MALFAIT, GUSTAAF DE SMET, JULES ELSLANDER, GEORGES MARLIER, JULES DE SUTTER, FRANCOIS DE RIDDER, ANDRE DE RIDDER, SAM MEYER, FLORIS JESPERS. -- De nieuwe kunst verwerpt de goed geproportioneerde schoonheid, de kanon van de klassieke verhoudingenen de realistische weergave.-- Klik op de foto voor vergoting, klik dan nog eens op de vergroting.
Ten tijde van " Selection ". In de haven van Oostende na een trip naar Nederland. Van Links naar Rechts. GUSTAAF DE SMET, FRITS VAN DEN BERGHE, Norine en PAUL-GUSTAAF VAN HECKE, neergehurkt EDWARD L-T MESENS, Rond 1922. -- Tien jaren van een onverzoenbaar anti- akedrmisme en van een onverbiddelijk strenge veroordeling van officiële instanties, tien jaren die uiteindelijk de atmosfeer in de Belgische kunstwereld grondig wijzigen.-- Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Ten tijde van " selection". Te Drongen, naar aanleiding van een uitstapje naar het Heilig Huizeken aan boord van de kleine motorboot ' Kazan ' van Gustaaf De Smet. Van Links naar Rechts ; ROBERT DE SMET, " baron MOLET, FRITS VAN DEN BERGHE, EDWARD L-T MESENS,, PAUL GUSTAAF VAN HECKE, NORINE, ANDRE DE RIDDER, en GUSTAAF DE SMET rond 1922. -- Iedere vorm van vernieuwende kunst, van het abstrakte tot aan het surrealisme, wordt door "SELECTION" verdedigd, maar het expressionisme blijft soeverein.-- Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Ten tijde van " selection " In een bootje op de Leie in 1925. Op het voorplan Paul- Gustaaf Van Hecke en André De Ridder, de twee direkteurs van het tijdschrift " Sélection ". Aan het roer Gustaaf De Smet. -- Alhoewel de plaatsen waar men aan voorbij glijdt, steeds van hun aantrekkelijkheid verliezen heeft een wandeling over het trage water van de Leie iets van een tocht doorheen een sprookjeswereld -- Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Ten tijde van " selection." Te Afsnee rond 1923. Van Links naar Rechts. Frits Van Den Berghe-- Paul- Gustaaf Van Hecke-- Gustaaf De Smet-- André De Ridder. -- Zij bezitten de sterke wil om te werken, om rijp werk voort te brengen, om de strijd aan te binden waardoor zij hun nieuwe inzichten en hun buitengewone stijl willen opdringen en verdedigen.-- Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Om geboorte en leven te kunnen begrijpen van een nieuwe stroming in de kunst die haar naam ontleend heeft aan een winkel en aan een tijdschrift, moeten wij een eind terug in de geschiedenis. De oorlog 1914- 1918 is voorbij. Men verwacht wereldschokkende dingen. Een overal voelbare nood aan vernieuwing wakkert de geesten aan en vind ook weerklank in de kunst. In België en Frankrijk en in geheel Europa schudt de schilderkunst een zekere loomheid van zich af en houdt zich bereid tot de meest gewaagde experimenten. Het publiek is rijp om toe te geven, want de kritiek heeft het voor en het tegen gewikt en gewogen; de kunsthandelaars kijken waakzaam toe. Op dat ogenblik verkeren de schilders van de tweede Latemse groep in de meest gunstige voorwaarden om overvloedig te produceren. De probeersels uit hun jeugdjaren liggen achter de rug. Hun vingers tintelen om rijp werk voort te brengen. Terwijl aanmoediging van buiten af een gans oorspronkelijke kunst van hen vraagt, heeft in hun binnenste een splinternieuw ideaal gestalte gekregen dat brandt om zich te kunnen vestigen. Toen zij het onderling kontakt hadden verloren, vonden zij mekaar onverwacht terug; maar zij waren verrijkt met opvattingen en inzichten die sterk op elkaar geleken en die gloednieuw waren. Allen bezaten de sterke wil om te werken, om gedragen werk te leveren, om de strijd aan te binden waardoor zij hun nieuwe visie en hun buitengewone stijl wilden opdringen en verdedigen. PERMEKE komt met een indrukwekkende reeks doeken uit Engeland; GUSTAAF DE SMET heeft het overgrote deel van zijn werken achtergelaten in Nederland, maar hij gaat met overtuiging voort op de ingeslagen weg; VAN DEN BERGHE heeft een tijd van bezinning doorgemaakt en zijn kunst een algehele ommekeer doen ondergaan; hij weet wat hij wil en hoe hij in het vervolg zijn werk zal aanpakken; SERVAES is trouw gebleven aan zijn vroegere stijl; in ieder geval zijn de anderen, dank zij hun nieuwe gerichtheid dichter bij hem komen staan. Vroeger reeds had hun aller vriend , de letterkundige PAUL- GUSTAAF VAN HECKE, hen ontmoet in Gent en daarna in Latem; ook nu is hij in Latem aanwezig om verzameling te blazen voor al deze oorspronkelijke strekkingen en om zich op te werpen als de leider van de omstuimige nieuwe groep.
Latemse kunstenaars in ballingschap. Permeke met twee zijner kinderen op het einde van de oorlog 1914- 1918. -- Het scheelde niet veel of men moest hem zijn beide benen amputeren.-- Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Latemse kunstenaars in ballinschap. Jozef Cantré met zijn vrouw, Gustaaf De Smet en Frits Van Den Berghe in Gooiland gedurende de eerste wereldoorlog. Op de deur van het atelier is een blauwvoet geschilderd, symbool van de " Ijzeren koppinheid " van Vlaanderen. -- Met zijn enkele bosrijke dorpen in Gooiland voor Nederland ongeveer wat de streek van de Leie is voor Vlaanderen.-- Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Latemse kunstenaars in ballingschap. Gustaaf De Smet in zijn atelier aan de Keizersgracht nummer 687 te Amsterdam, tijdens de oorlog 1914- 1918. -- Maar het blijde en volkomen rustig impressionisme kan hem niet meer voldoen; hij zoekt andere uitdrukkingsmiddelen.-- Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Latemse kunstenaars in ballingschap. Permeke en zijn familie te Sidford ( Engeland ) in 1917. -- Hij verblijft verschillende malen in het hospitaal; daarna vind hij gelukkiglijk zijn familie terug. Samen gaan ze eerst naar Chardstock in Devonshire wonen, later in Sidmouth en te Sidford.-- Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Latemse kunstenaars in ballingschap. George Minne met zijn vrouw en hun vriend De Saedeleer in december 1914 te Alberystwyth. --De Engelse minister, Loyd George, een man uit Wales, houdt tergelijkertijd veel van kunst en van zijn geboortestreek; omdat de oorlog waarschijnlijk lang zal duren droomt hij ervan om voordeel te halen uit de situatie; hij wil van Wales een centrum maken van kunst, en in de mate van het mogelijke, van dekoratieve kunst.-- Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Latemse kunstenaars in ballingschap. Bijeenkomst van de vijf kinderen van VALERIUS DE SAEDELEER en de vier kinderen van GUSTAAF VAN DE WOESTIJNE, onmiddelijk na de oorlog 1914-- 1918. Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Latemse schilders in ballingschap. VALERIUS DE SAEDELEER met drie zijner dochters voor één van de huizen waarin hij gedurende de oorlog woonde in het land van Wales. -- MINNE zal wonen in Llanidloes, DE SAEDELEER te Reyd-y-Gwin, de VAN DE WOESTIJNES eerst in Llandinam en vervolgens ook te Llanidloes, waar zij ook geburen zullen zijn van MINNE.-- Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Latemse kunstenaars in ballingschap. Houtskooltekening van George Minne. Tekening van George op de muur van zijn huis in het land van Wales, rond 1916. -- Het enigste dat hij kan produceren zijn tekeningen die wel meditaties lijken. Hij maakte er enkele direkt op de muur op de witgekalkte muren van zijn werkkamer; Later zullen de juffrouwen Devies ze devoot met glas bedekken om ze te beschermen. Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Latemse kunstenaars in ballingschap. George Minne en zijn vrouw. in December 1914 te Alberystwyth, bij Constitution- Hill. -- Minne kan maar niet wennen aan de grote ommekeer die zijn bestaan heeft geteisterd. In het begin doet hij zijn best om een goede kameraad te zijn voor iedereen; maar weldra wordt hij zwijgzaam en ontoegankelijk tot hij zichzelf uiteindelijk opsluit in zijn kamer.-- Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Latemse kunstenaars in ballingschap. Gustaaf Van De Woestijne. - Mijn dochtertje als vluchtelinge in het land van Wales.1915. ' Van de drie vrienden in ballingschap toont Gustaaf Van De Woestijne zich het meest actief. In onfrissen kleuren en mistige tinten- wordt hij beinvloed door de Engelse foch ? schildert hij alleen merkwaardige doeken waarin hij zijn ballingschap gerstalte geeft." Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Het huis van George Minne te Latem. -- Hij houd van soberheid en van gebrek aan komfort, zegt men. Met afkeer spreekt hij over de goedverzorgde woningen van Latem ; " Wat zijn die tuinen vol bloemen toch lelijk " zegt hij. Klik op de foto voor vergroting, klik den nog eens op de vergroting.
De vrouw van George Minne. Mevrouw Minne tussen de beeldhouwwerken van haar man. -- Wanneer men bij hem aan huis kwam, had men de indruk in een klooster te zijn toegelaten ; er was een mengeling van intogenheid en een zekere geveinsdheid , eigen aan sommige kloosters.-- -- Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Oude foto's van George Minne. George Minne en zijn vrouw en een van hun klein- dochters, geboren Gevaert, in de woonkamer van hun huis.1921. -- Met zijn witte en onaangeklede vertrekken, de bijna totale afwezigheid van meubels en kille plavuizen, had zijn huis iets van een klooster.-- Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Oude foto's van George Minne. George Minnen en zijn vrouw rond 1910. -- Hij praatte altijd met stille stem alsof hij in een kerk was of in een dodenhuis. De mensen in zijn omgeving namen dezelfde gewoonte aan-- Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Oude foto's van George Minne. George Minne in 1885. Geschilderd door G.VANDEWALLE. en in 1938 gefotografeerd door Edward Barbaix. -- Vanaf zijn geboorte is hij schuchter en mensenschuw; hij zal het altijd blijven. Men heeft de indruk dat hij zijn tegenwoordigheid wil doen vergeten en dat hij in zichzelf wil treden -- Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Tekening van Gustaaf Van De Woestijne. De hand van Gustaaf Van De Woestijne zoals hij ze geschilderd heeft in DE LIKEURDRINKSTER, 1923. -- Het betreft veeleer een tekenaar, een boekverluchter, iemand die eerst netjes en klaar de omtrekken tekent en ze daarna met keurig uitgekozen en vermengde kleuren vult. -- Klik op de tekening voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Gustaaf Van De Woestijne. Mechelen, 1928 ; Gustaaf Van De Woestijne maakt zich klaar om te werken aan het PORTRET VAN MEVROUW BLANCHE GERARD -- Hij tekent vaak eerst de ogen, kleurt ze en werkt ze volledig af terwijl het doek erom heen nog gans onaangeroerd is gebleven.-- Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Gustaaf Van De Woestijne. Gustaaf met zijn zoon Maxime in 1917 te Croydon-bij- Londen: Maxime wordt later secretaris- generaal van de Muziekkapel Koningin Elisabeth, en surrealistisch schilder. -- Als een slaapwandelaar, slechte ten dele met de werkelijkheid verbonden.-- Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Zelfportret van Gustaaf Van De Woestijne. Fragment uit " Onze Lieve Vrouw en de schilder " op het ogenblik dat hij er nog aan werkte te Waregem in 1923. -- Hij is verwonderd over alles en iedereen, altijd verstrooid, en als gevolg van zijn pernamente dromerijen heeft zijn gelaat een pruilerig uitzicht gekregen; zijn blik zit half weggedoken onder zijn wenkbrauwboog.-- Klik op de tekening voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Zelfportret van Gustaaf Van De Woestijne. Fragment uit de ' LIKEURDRINKSTERS ' Warefem 1923. -- Zijn manier om steeds min of meer met zichzelf te praten en in zichzelf te keren, geeft hem iets van een kluizenaar; en de manier waarop hij de dingen bekijkt en ieder wezen peilt, geeft hem het uitzicht van een hypnotizeur.-- Klik op de tekening voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Gustaaf Van De Woestijne. Tiegem 1914; Gustaaf Van De Woestijne in zijn atelier tussen zijn doeken " KNAAP IN TYROLERDRACHT " " DE SPITTER " " DE LENTE " " EENMANS PORTRET " " DE GROOTMOEDER " -- Hij treuzelt altijd om aan het werk te gaan; van uur tot uur verschuift hij het ogenblik om het palet in handen te nemen; zo komt het dat hij dikwijls gedurende de nacht schildert.-- Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
GUSTAAF Van De Woestijne. Gustaaf in 1914 , 33 jaar oud. - Hij is schuchter; op ieder ogenblik staat hij klaar om de fijne en aandachtige luisterende antennes van zijn gevoeligheid in te trekken.- Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Oude foto van KAREL VAN DE WOESTIJNE. (reeks v 7 foto's)
Karel Van De Woestijn in 1925. Karel in zijn werkkamer van de villa ' La Frondaie ' te Zwijnaarde. Link één van de Geknielde Knapen van MINNE. - Voor onze honger en onze dorst bied zijn werk het beste van wat het menselijk bestaan kan bijbrengen. - Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Oude foto van KAREL VAN DE WOESTIJNE. (reeks v 7 foto's)
Karel Van De Woestijne; Universiteitsprofessor, schegbeeld van de Nederlandse literatuur uit zijn tijd. - Een moeilijk vertaalbare auteur die nochtans de vergelijking kan doorstaan met de grootste figuren van zijn tijd uit de wereldliteratuur - Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Oude foto van KAREL VAN DE WOESTIJNE. (reeks v 7 foto's)
KAREL VAN DE WOESTIJNE en zijn vrouw. In de klederdracht van Van Eycks Arnofini's, ten teken van hun bewondering voor de Vlaamse primitieven. - Na de diskusies maakten zij goede sier. - Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Oude foto van KAREL VAN DE WOESTIJNE. (reeks v 7 foto's)
Te LATEM rond 1900. Karel Van De Woestijne met aan zijn rechterzijde JULES DE PRAETERE,voor de handpers van de schilder drukker. -Aanknopen met de gestorven tradities van het ambachtelijke; handweven, smeden, glasblazen en drukken in eer herstellen. - Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Oude foto van KAREL VAN DE WOESTIJNE. (reeks v 7 foto's)
Oude foto van KAREL VAN DE WOESTIJNE. Karel Van De Woestijne met zijn verloofde MARIA VAN HENDE in 1904, een paar weken voor hun huwelijk. -Toen hij in LATEM kwam wonen was hij een kunstenaar met lange haren, een sikje en fijne snor ; later is zijn gelaat onbehaard en door de zon gebrand, een gelaat waarop de levensverbittering en moeheid in diepe groeven staan ingegrift. - Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
FRITS VAN DEN BERGHE, Frits, terwijl hij aan zijn tekentafel het portret schildert, van Mevrouw B. rond 1920. Ik weet niet wie hij regelmatig omgang met hem heeft, maar ik weet dat hij in Nederland zichzelf heeft teruggevonden, dat hij een beter inzicht in zijn eigen persoonlijkheid heeft gekregen, en dat hij er zijn intellektuele en morele vorming heeft voltooid. ( André De Ridder ) Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Tekening van Frits Van Den Berghe. Verschenen in het satirisch werkblad " koekoek ". Van boven naar onder; P.G VAN HECKE--PERMEKE-- en FRITS VAN DEN BERGHE. rond 1935. Ondertussen vindt zijn originele virtuositeit haar gading, in het schilderen van krachtige potretten in opdracht, in vlijmscherpe politieke tekeningen en in de karikaturen ad hominem die hij voor zijn weekblad moet maken. Klik op de tekening voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Tekening van Frits Van Den Berghe. ' Het goede huis ' Oostindische inkt, 1930. tema hernomen voor een schilderij op papier. - Dikwijls vertelt en verklaart hij in plaats van te sugereren.- Klik op de tekening voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Tekening van Frits Van Den Berghe. ' Met vrienden aan tafel ' Oostindische inkt rond 1919. Frits Van Den Berghe is de schilder van de levende monsters die zijn tijd doorspoken. Klik op de tekening voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Tekening van Frits Van Den Berghe. ' De zonne schilder ' kompositie, houtsnede, 1920. hetzelfde thema zal worden voor een olieschilderij. Zonder twijfel uit behoefte om een kategoriek " neen " toe te roepen aan de schoonheidsnormen van het " clausisme " Klik op de tekening voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Tekening van Frits Van Den Berghe. ' DE ARME ' inkt, studie voor een doek, 1925. Zijn figuren schijnen uit gummi gemaakt. Klik op de tekening voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Foto van Frits Van Den Berghe. Frits Van Den Berghe aan zijn tekentafel, rond 1938., hij is 55 jaar. - Gekleed in een zwart pak of in werkjas, vertoont Frits Van Den Berghe beurtelinks het uitzicht van een bediende of van een vakman.- Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Een cenakel van symbolisten. 11 . Gustaaf Van De Woestijne. ' JEZUS- KRISTUS IN DE BRONNENTUIN ' olie 38x56, 1907. Zijn figuren aarzelen, zoeken, bidden inplaats van zichzelf te beveiligen of recht op hun doel af te gaan. Klik op de afbeelding voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Een cenakel van symbolisten 10 . Gustaaf Van De Woestijne. Illustratie voor REINAART DE VOS., bewerking in modern Nederlands door Stijn Streuvels. Alles zal geschieden in het teken van een niet opzettelijke terugkeer tot het religieuze. Klik op de afbeelding voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Een cenakel van symbolisten 10. Valerius De Saedeleer. ' Boom in de Winter ' ( fragment ) Zoeterige doeken, bezoedeld door een gevoelerig symbolisme waarin reminiscenties aan het Engels prerafaëlisme te bespeuren zijn. Klik op de afbeelding voor vergroetin, klik dan nog eens op de vergroting.
Een cenakel van symbolisten 8 . Gustaaf Van De Woestijne. ' De twee lentes ' olie 75x65. De scheiding tussen de wezns wordt opgeroepen ofwel op een direkte manier ofwel door middel van symbolen. Klik op de afbeelding voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Een cenekel van symbolisten 7 . Gustaaf Van De Woestijne. ' De Lente ' of ' Goede gastvrijheid ' olie 100x156. Gedeeltelijk hebben zij de symbolistische bewogenheid ondergaan en gedeeltelijk bijgedragen tot haar ontstaan. Klik op de afbeelding voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Een cenakel van symbolisten 6 . George Minne. ' Bedroefde Moeder ' potlood, 1890. Naarmate wij deze mannen zullen volgen, zien wij dat zij de leidende figuren zijn van de estetika, die op alle domeinen rond 1900 opgang maakte. Klik op de afbeelding voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Een cenakel van symbolisten 5. George Minne. ' Jongens in de dorens ' potloodtekening,1890. Deze kleine wereld van zieners heeft een neiging om de Godsdienst in ruime zin te interpreteren, eerder symbolisch dan dogmatisch. Klik op de afbeelding voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Een cenakel van symbolisten 4 . Valerius De Saedeleer. " De hoeve in het dal " of " Beeld in Vlaanderen " olie; rond 1916. Klik op de afbeelding voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Een cenakel van symbolisten 3 . Twee illustraties voor een tekst van VERHAEREN. Klik op de afbeelding voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Een cenakel van symbolisten 2 . George Minne. Twee illustraties voor een tekst van MAETERLINCK. Het is volstrekt zeker dat MAETERLINCK en ik, ongeveer rond dezelfde tijd, hetzelfde voelde ( George Minne in een brief aan Frans Hellens ) Klik op de afbeelding voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Een cenakel van symbolisten 1. George Minne. " DE VERWORPENE " potlood ; 1898. Hij staat wantrouwig tegenover de luministische techniek, de naturalistische geest, en de akademische voorschriften. Klik op de afbeelding voor vergroting, klik dan nog eens op de afbeelding.
Gustaaf De Smet. ' DROMERIJ ' fragment,houtskool rond 1920. Het geweld van de innerlijke spanning die door een onverbiddelijke vuist in de toom wordt gehouden, schenkt het leven aan de stijl, in dit geval aan deze primitieve en trillende stijl die tergelijkertijd zijn abstrakte en toch vleselijke kunst karakterizeert. Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Gustaaf De Smet ' De verliefden en de vrijgezel ' Potlood tekening rond 1930. Zonder ooit hun afwezige houding of de allure van personages die behoren tot een metafisische wereld af te leggen. Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Gustaaf De Smet ' SLAPENDE VROUW ' Schilderij op papier rond 1930. Geen windje komen de vlaggen beroeren, de in elkaar verstengelde dansers mogen stil blijven staan, de vrouw die op het bed ligt uitgestrekt blijve er rustig slapen, en blijven voor immer het beeld waarin haar houding haar heeft veranderd. Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Gustaaf De Smet ' DE ROKER EN BREIENDE VROUW ' Gewassen houtskooltekening rond1925. Naarmate hij zich afzonderd, vind hij geluk in zijn afzondering. Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Gustaaf De Smet ' NEERHOF ' Oostindische inkt rond 1935. Het zijn tekeningen die met opzet elementair werden gehouden, en die kinderlijk aandoen. Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Gustaaf DE SMET, tekening " AAN ZEE " rond 1930. De herleiding tot het wezenlijke, tot het schema, is bij DE SMET een blijvende bekommernis, een eerste en onverzoenlijke vereiste. Kik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Gustaaf De Smet. Potlood tekening " DE VERLIEFDEN " rond 1935. Niettegenstaande de meest hardnekkinge poging blijven de twee partners op een afstand van elkaar; zij komen niet los uit hun dromen; de man zit in zijn eigen kracht gevangen, de vrouw is als verlamd door haar eigen passiviteit. Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting
Zelfportet van Gustaaf De Smet. Fragment uit ' DE SCHILDRR EN ZIJN VROUW ' olie 150x125-- 1924. Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Wij zijn hier in het café VERPLAETSEN, een trefpunt voor artiesten.
Gustaaf en Leon De Smet. Samen met de dorpelingen in gepassioneerde ontspanning met de eeuwenoude werpschijven. Rechtstaand links LEON DE SMET-- geknield zijn broer GUSTAAF- rond 1935 te Deurle Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Foto van GUSTAAF DE SMET rond 1930. Foto die gemaakt werd door zijn neef ROBERT DE SMET.-- Hij voelt zich het best in zijn element wanneer de natuur rond hem gaat inslapen, wanneer de avond valt, wanneer de Winter alle geluiden doet verstillen, wanneer de mensen zwijgen of wanneer de zondagse rust als een mantel over het dorp ligt uitgespreid. Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
De tweede LATEMSE GROEP 7. LEON DE SMET. Leon aan het werk rond 1914. - Zonder de minste inspanning, meer als vakman dan als kunstenaar, schildert hij vlot landschappen, naaktfiguren, interieurs, potretten, en stillevens. Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
De tweede "LATEMSE GROEP 6. LEON DE SMET. Leon De Smet met zijn vrouw en twee zonen in hun huis te Sint- Martens- Latem in 1908. Zeer vroeg wordt hij door iedereen bewonderd; tussen de vrienden is hij trouwens de enige die er in slaagt zich een kliënteel te maken. Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
De tweede LATEMSE GROEP .5 . FRITS VAN DEN BERGHE. Zelfportret, geschilderd in 1899. Hij is de zoon van de bibliotekaris van de Gentse Universiteit ; hij diskussieert graag, praat vanuit de hoogte en verslind boeken. Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
De tweede LATEMSE GROEP 4. GUSTAAF DE SMET. Gustaaf, stifttekening door zijn broer LEON DE SMET in 1896. Men ziet FRITS VAN DEN BERGHE dikwijls in gezelschap van een grote vriend, GUSTAAF DE SMET; deze had enkele tijd rondgehangen in de omgeving van het dorp, en hij neemt er zijn intrek in 1901. Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
De tweede "LATEMSE GROEP " 3. CONSTANT PERMEKE. Constant te LATEM in 1912. Hij spot met alles wat naar studie ruikt, kan amper lezen of schrijven, en verwenst alles wat hem niet aanstaat. Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
De tweede " LATEMSE GROEP ". 2 . ALBERT SERVAES. Albert in zijn atelier te LATEM in 1912. Hij wilde in nauwer kontakt leven met de eenvoudige boeren; daarom nam hij zijn intrek bij ' DOORKE ', een zeer arm en primitief man. Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
De tweede LATEMSE GROEP. 1 . ALBERT SERVAES. Albert Servaes in 1903 na de loting voor de militaire dienstplicht. Volgens de gewoonte draagt hij op zijn hoed het nummer dat hij zojuist heeft getrokken.-Een handelsreiziger in koloniale waren die na zijn dagelijkse ronde ' s avonds moedig naar LATEM trekt om er te gaan schilderen. Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Vorming van de tweede groep en nieuwe vriendschapsbanden.
Vorming van de tweede groep en nieuwe vriendschapsbanden. Tussen 1905 en 1910 heeft te Latem een soort aflossing van kunstenaars plaats. Wat tot op dat ogenblik organisch gegroeid was, verliest zijn innerlijke binding; geleidelijk onstaat iets embryonairs dat slechts lange tijd nadien tot volle rijpheid zal komen. Karel vertrekt in 1906, Valerius in 1908, Gustaaf in 1909. Binus wordt oud; hij komt dicht bij de tachtig. George gaat zich meer en meer in zijn huis afzonderen om zich volledig aan zijn werk te kunnen geven; sommige zullen hem later verwijten dat hij niet voldoende aandacht heef besteed aan de nieuwe aangekomenen, aan de jonge krachten. Wat is er gebeurd ? Het leven in de gemeenschap heeft geleden onder nodeloze herhaling. Wat de ene van de andere te leren had, kent hij reeds. De kontakten hebben een deel van hun nut en van hun gemoedelijkheid verloren. De echte scheppers praten steeds minder; zij denken vooral aan het werk dat zij moeten voltooien. De oppervlakkigen integendeel lopen steeds meer in de weg en verliezen hun tijd in eindeloze diskussies of gewoon in luidruchtige bijeenkomsten " GENOEG DAARVAN ! zeggen de meest bedachtzamen bij zichzelf, wij hebben elkaar geholpen om op gang te geraken ; in het vervolg moet iedereen op eigen benen leren lopen! " Maar voor allen die er hebben gewoond, waar zij ook heen mogen gaan,, en wat er van hen ook moge geworden, betekend LATEM het gezegend oord en de gezegende tijd, en blijven stempel op hun persoon en op hun werk, en een bron van inspiratie. Het is een uitverkoren stuk grond; iedereen heeft er ziin eerste wortel geschoten, maar staat nu op het punt om herplant te worden en ergens zijn takken vrij in de lucht te laten opschieten, om nog meer vrucht te dragen
De eerste LATEMSE GROEP. 5 . Veertig jaar later. Minne en De Saedeleer bevinden zich in gezelschap van schilder JOZEF HORENBANT opnieuw aan de boorden van de Leie- Indien wij hen mogen geloven, was in die tijd het zand der wegen meer geschilverd, de kleurenschakering van de lucht veel rijker en de aroma der bossen oneindig veel zachter. Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting
De eerste LATEMSE GROEP.4. De vier gebroeders VAN DE WOESTIJNE rond 1905. Van links naar rechts ; Gustaaf, Maurits, Karel, en Edward. Gustaaf is zacht van karakter en onhandig, hij is verlegen en schuchter als een siminarist. Karel is ziekelijk, mager, en kouwelijk; hij heeft dikke blauwe lippen. Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
De eerste LATEMSE GROEP. 3 . Een openluchtfuif op de boord van de Leie bij VALERIUS en CLEMKE de SAEDELEER. Op de feestdagen dat VALERIUS het geluk heeft gehad een schilderij te verkopen, worden de vrienden bij hem uitgenodigd om een glas zurig bier te drinken,, dat bloedworst, roggebrood, frieten en rijsttaart moet doorspoelen. Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
De eerste LATEMSE GROEP.2 . Te LATEM rond 1895. Per koets komen vrienden op bezoek. Rond de tafel van L naar R. VAN DEN ABEELE, GHEYS , DE SAEDELEER , en EMIEL BALLIN. Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
De eerste " LATEMSE GROEP ". Van links naar rechts: GEORGE MINNE , GUSTAAF VAN DE WOESTIJNE , VALERIUS DE SAEDELEER , KAREL VAN DE WOESTIJNE , en ALBIJN VAN DEN ABEELE ( de foto werd gemaakt in 1899.) Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Albert Servaes. " Latemse boeren "of " Aardappelpoters " 1909. Olie op doek 150x191. Klik op de afbeelding voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Gustaaf Van De Woestijne. " Vlaanderen in ballingschap " 1918. Olie op doek 185x210. Klik op de afbeelding voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Gustaaf Van De Woestijne. "De Heilige Dominicus ontvangt de rozekrans uit handen van O.L.Vrouw" 1900. Olie op doek 225x120. Klik op de afbeelding voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Gustaaf Van De Woestijne. " De boodschap van de Engel in Latem " 1900. Olie op doek 69x99. Klik op de afbeelding voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Albijn Van Den Abeele 1912. " Een hoekje uit mijn dorp " of " De kerk van Sint- Materns- Latem " Olie op doek 44x61. Klik op de afbeelding voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Gustaaf Van De Woestijne. Muurschildering 70x80. " Gastvrijheid voor vreemdelingen " Gevel van " Het rose huis " te Waregem 1920. Klik op de afbeelding voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Gustaaf De Smet. " Slapende hond " of " Marietje " 1938. Olie op doek 50x69. Klik op de afbeelding voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Frits Van Den Berghe. " Portret van mevrouw Brulez" of " De vrouw met de kringen om de ogen " 1920. Klik op de afbeelding voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Gustaaf De Smet. " Zittende vrouw met witte bloeze "1938. Olie op doek 66x51. Klik op de afbeelding voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Gastaaf Van De Woestijne."De moedwillige blinde en de kreupele die een kindje willen leren lopen " 1917. Olie op doek 205x177. Klik op de afbeelding voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Valerius De Saedeleer. Boomgaard in volle winter " 1907. Olie op doek 80x150. Klik op de afbeelding voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Gustaaf Van De Woestijne. " De slapers of Slechte herders 1918. Olie op doek 202x202. Klik op de afbeelding voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Valerius De Saedeleer. Valerius De Saedeleer werd geboren te Aalst op 4 augustus 1867, als zoon van een zeepfabrikant. Deze verzette zich tegen de artistieke plannen van zijn zoon die hij als leerjongen bij een textielfabrikant te Gent plaatste. De Saedeleer schreef zich echter in aan de Acedemie voor Schone Kunsten aldaar. Hij gaf er ook blijk van socialistische symphatieën. Daarna ging hij te Brussel in de leer bij Franz Courtens. Van 1887 af wijdde hij zich volledig aan de kunst. Hij ging van stad naar stad, was in Nederland, in Dendermonde, Hamme en Bornem. In 1889 huwde hij te Aalst. Vertoefde dan enige tijd te Wenduine., Lissewege, SintMartens Latem (1893) e.a. plaatsen. In 1898 keerde hij terug naar Sint Martens Latem, waar plotseling de doorbraak geschiedde van zijn persoonlijke visie. Keerde in 1921 terug naar Vlaandreren, woonde in Etikhove en daarna in Leupegem. Hij overleed er op 16 december 1941. Klik op de foto's voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Gustaaf Van De Woestijne. Vlaamse illustrator, schilder, ontwerper van wandtapijten, tekenaar van boeren, dorpsgezichten, figuurvoorstellingen, portretten, religie, allegorische composities, stillevens. Een der centrale figuren van de eerste Latemse groep.
broer van Karel Van De Woestijne, die zijn naam Met 'ij' schreef; de familienaam is echter wel degelijk met 'y'.
Zijn kunst is in de eerste plaats symbolistisch, aanvankelijk in zijn door Vlaamse Primitieven geïnspireerde portretten. Later, tijdens en na zijn verblijf in Engeland (1914-1918), was het vooral de pseudo-naïviteit van de preraffaëlieten die een stempel op zijn werken drukte en schilder hij voornamelijk gestoffeerde landschappen. Zijn laatste werken zijn expressionistisch: de nadruk viel daarbij op het geometrische en het coloristisch levendige.
GUSTAAF DE SMET. Geboren: Gent 21 januarie 1877. Overleden: Deurle 8 oktober 1943. Hij was een Vlaamse kunstschilder. Samen met Constant Permeke en Frits Van den Berghe behoort hij tot de grootste drie van het Vlaamse Expressionisme. Zij vormden, voor en na de Eerste Wereldoorlog, de tweede kunstenaarsgroep van de Latemse Scholen, aan de Leie te Sint-Martens-Latem. Gust De Smet was, in deze groep, wel de kunstenaar die het langst onder kubistische invloed werkte. hij werd de schilder van het Vlaamse vrolijke leven, in sereen sterke composities. De Smet overleed op 66-jarige leeftijd te Deurle. In reactie op DE SMET zei Permeke "Hij was nooit klein". De Smet's woonhuis wordt bewaard als lokaal museum.
ALBIJN VAN DEN ABEELE. Van de beroemde Latemse kunstenaars was ALBIJN ( Binus ) van den Abeele de enige die in het dorp geboren werd. Zijn sociale engagement zette hem reeds op vroege leeftijd aan om zijn dorpgenoten te onderwijzen. Op vrijwillige basis gaf hij les aan de plaatselijke parochiale zondagsschool. Maar zijn ambities lagen verder. Reeds in 1859 liet hij een eerste novelle in feuilletonvorm verschijnen in een Gentse krant. Ook in zijn volgende geschriften zou hij de sociale wantoestanden op het platteland aanklagen. Het begrip ' volksverheffing' was nooit veraf. Anderzijds ontpopte hij zich tot een gedreven amateur-historicus, waarbij zijn aandacht ging naar de geschiedenis van Sint-Martens-Latem en Deinze. Van den Abeeles literaire stijl kaderde in de romantische-realistische traditie, en in wezen was hij een product van de literaire heropleving die Hendrik Conscience in gang zette. Als schilder had hij grote interesse voor het landschap, waaruit zijn vele schilderijen bestonden.
KLIK OP DE FOTO VOOR VERGROTING, KLIK DAN NOG EENS OP DE VERGROTING.
ALBERT SERVAES. Rond 1899 verkende Albert Servaes de streek rond Sint Martens- Latum. Op dat ogenblik was de zestienjarige handelsreiziger in kruidenierswaren nauwelijks met zijn vak bezig, liever plante hij zijn chevalet in het bevallige landschap.
In 1904 zou hij zich voor een lange periode in het dorp vestigen. Op de Brakel trok hij in een huisje in dat hij met Frits Van den Berghe deelde. In Latem ging de atheïstische Servaes zich plots voor het relegieuze interesseren. Het fanatisme van de bekkeerling deed de verstandhouding met de rabiaat ongelovige Van den Berghe snel verloren gaan.Ten lange leste trok hij bij Doorke Malfait in. Aan het schamele huis van het keuterboerke bouwde hij promp een atelier aan. Pas in dit eenvoudige milieu vond Servaes zijn streng. Rond 1908 ontmoete de kunstenaar pater Jeroom, de karmeliet die Servaes' spirituele leven zou sturen. De hang naar mystiek werd aangezwengeld, het religieuze fanatisme overwon.
KLIK OP DE FOTO VOOR VERGROTING, KLIK DAN NOG EENS OP DE VERGROTING
CONSTANT PERMEKE. Vlaamse kunstschilder en tekenaar, geboren 31 julie 1886- overleden 4 januari 1952. Constant Permeke wordt gezien als belangrijkste schilder van het Vlaamse-expressionisme.
Behalve vissers en marines schilderde hij vooral boeren, landschappen en interieurs. Hij legde de nadruk op het harde werk van de mens en op diens verbondenheid met de aarde. Zijn figuren zijn opzettelijk misvormd en zijn kleuren zijn warm. Daarnaast vervaardigde hij monumentale figuurcomposities waarin zijn voorkeur voor het geometrische de invloed van het kubisme en Legér verraadde.
Constant Permeke was een centrale figuur van de avangardebewegingen Selection, L'Art Vivant en Kunst van Heden. Was een tijd lang directeur van het Nationaal Hoger Instituut voor Schone Kunsten te Antwerpen. Lid van de koninklijke Vlaamse Academie voor Wetenschappen, Letteren en Schone Kunsten van België. Zijn beide zonen, John en Paul, zijn eveneens schilders
KLIK OP DE FOTO VOOR VERGROTING,KLIK DAN NOG EENS OP DE VERGROTING
Constant Permeke. " De maaltijd" houtkoolstekening--1930.
GEORGE MINNE. "Moeder en kind " Houtskooltekening op hout 1908
GEORGE MINNE. "Moeder en kind " Centrale delen van houtskooltekeningen uit 1917- 1921--1928.
GEORGE MINNE. "Moeder en kind " Houtskooltekening op doek 1929.
GEORGE MINNE. "Moeder en kind " Houtskool 1919.
GEORGE MINNE. "Moeder en kind" houtskool 1929.
GEORGE MINNE. "De Kristus van de Eucharistie " Houtskool op hout 100x60.
GEORGE MINNE. "O.L.Vrouw van de boodschap 1919." Houtskool op papier 97x70.
GEORGE MINNE. "Naakte moeder en kind "1928. Houtskool op papier 34x21.
GEORGE MINNE. "Pieta 1 (fragment) 1930. Houtskool er eternit 117x179.
GEORGE MINNE. " pieta 2" 1929. Houtskool op eternit 117x179.
GEORGE MINNE. " De eucharistische Kristus 1921" Houtskool op papier 35x25.
George Minne. "Moeder en kind " Houtskool op papier45x35.
Constant Permeke. " Moeder en Kind " Houtskool 1921.
Constant Permeke. " Karel " houtskool op hout.1921.
Constant Permeke. " Vrouw die het brood snijdt " Houtskool 150x90 1921.
Getekende portretten van beroemde schilders.
KAREL VAN DE WOESTIJNE. Getekend door Jules De Praetere in 1897.
KAREL VAN DE WOESTIJNE. Getekend door Gustaaf Van De Woestijne. (porlood) 1910.
VALERIUS DE SAEDELEER. Getekend door Gustaaf Van De Woestijne 1915.
GUSTAAF VAN DE WOESTIJNE. Houtskool op doek, door Leon De Smet. 1916.
EMIEL CLAUS. naar een ets die in 1923 gemaakt werd door een leertlinge en vriendin JENNY MONTIGNY- In België is Claus de hogepriester van de sekte der lumunisten.
PORTRET VAN CONSTANT PERMEKE. houtskool tekening door ALBERT SEVAES in 1910.Eer hij in Latem aankwam, was hij als een bliksemschicht even verschenen in de Akedemie van Brugge en van Gent; te Gent ontmoet hij diegenen zijn onafscheidelijke vrienden zullen worden: FRITS VAN DEN BERGHE - GUSTAAF EN LEON DE SMET.
PAUL GUSTAVE VAN HECKE. houtskooltekening door LEON DE SMET in 1911. Voor een korte wijl en bijna op hetzelfde ogenblik was hij leerling wever, bediende, politiek leider, toneelschrijver, regiseur, akteur, journalist.
Albijn Van Den Abeele. Getekend door EMIELCLAUS.
Diverse werken van diverse meesters.
Werk van Xavier DE COCK. Albijn Van Den Abeele, 25 jaar oud. ---- De geest dezer streek, de goede geest zonder slinke slimheid maar met wijs en oerlandig verstand, op deze grond geboren en één, fijn één met deze grond. -- ( Karel Van De Woestijne )
Werk van George Minne. ' Moeder en kind ' Houtskool, 1919. -- Wanneer haar voorgevoelens tegen wil en dank te machtig worden, wordt haar blik doordringend ; zij peilt de toekomst zonder zichzelf nochtans wat voor te liegen. --
Werk van George Minne. ' Moeder en kind 2. ' Houtskool, 1920 ' Ik draag U aan mijn hart, al ben ik jaren zwaar ' ( Karel Van De Woestijne. )
Werk van Gustaaf Van De Woestijne. ' Portret van Mevrouw George Minne. ' Latem 1900. Sommige van zijn doeken vloeien over van genegenheid . ( Karel Van De Woestijne. )
Werk van Gustaaf Van De Woestijne. " Portret van Elisabet De Saedeleer als kind. " Latem 1904. ' Een vol gelaat, een krachtige kleine mond, grote heldere ogen; klaarblijkelijk was de kunstenaar bij het eerste ogenblik verwonderd, zelfs verrukt '
Werk van Gustaaf Van De Woestijne. ' Portret van Mevrouw Karel Van De Woestijne '(Marie Van Hende) door haar schoonbroer Gustaaf Van De Woestijne. " De kracht van Gustaaf Van De Woestijne als portretschilder vloeit uit een diep doorvoeld persoonlijk kontakt met zijn model '
Werk van Albert Servaes. ' Monnik uit de abdij van Orval', 1928. Houtskooltekening. ' Wanneer hij te gast is in één of ander klooster, geeft hij volgens de gebruikelijke ceremonieën de vredekus aan de monniken, ontzegt zichzelf de dingen die zij zich moeten ontzeggen, volgt hun kerkelijke diensten en zingt samen met hen de vespers en de metten.'
Werk van Albert Servars. ' Ecce Homo ' 1919. Houtskool op papier 76x57. 'Dan puilen de oger uit, er komt klaarheid in het bewustzijn, de onverschillige gaat aan het huiveren, de leerling komt naderbij en de verader krijgt schrik.'
Werk van Albert Servaes. ' Doodsangst ' 1919- Olie op doek 58x74. ' Deze Kristus zou te mager zijn en te uitgemergeld, met te veel wonden overdekt, en overdreven toegetakeld.'
Werk van Albert Servaes. Albert toont één van zijn laatste werken in zijn atelier te Luzerne 1961. ' Hij draagt een grote bril, golvende baard en snor, dikke wenkbrauwen, en verstreuvelde haren verbergen een rood gelaat dat in de loop van het gesprek beurtelings bleek wordt of purper; de kleine blauwe ogen knipperen voortdurend alsof hij onrustig ware.
Werk van Permeke. ' Emma ' gewassen tekening75x55. ' Wanneer de natuurlijke ontroering hem in zijn beste dagen alle opzettelijkheid en snoeverij doet vergeten, is zijn werk het werk van een begenadigd tekenaar '
Werk van Permeke. ' Boerin in Zondagse kleren ' Penseeltekening, fragment, 1923. ' Hij is een durvend tekenaar, en hij blijft meester van zijn werk '
Werk van Permeke. ' Boer met sikkel ' of ' Na het werk ' Houtskooltekening, 1928. -- Maar die kalmte is heviger dan tumult, die onbeweeglijkheid is vuriger dan opwinding, en die stilte snijdt meer door merg en been dan al het lawaai van de hele wereld te samen --
Werk van Permeke. ' Vissersvrouw ' Gewassen tekening 148x98, 1921. -- Een reeks tekeningen op meer dan natuurgroote, tergelijkertijd onstuimig , gevoelvol en majesteues; het zijn stuk voor stuk stevige werken, verrassend mooi en totaal oorspronkelijk.
Werk van Permeke. ' Vrouw met hoed ' Gewassen tekening 180x90. 1926. -- Men zou in hem een schilder van verschijningen kunnen zien ; een bruuske en vluchtige ontmoeting, een vlug vervloeiend schouwspel wordt even bruusk een tekening of schilderij.--
Werk van Permeke. ' De veerman ' Houtskooltekening rond 1923. -- Zij zijn onder de bedwelming gekomen van de diepe vrede die bij valavond over het water waart; zij zijn er stil bij geworden en dromerig; die vrede is als het ware in ieder van hen neergezegen --
Werk van Permeke. ' Vrouw met emmers ' Gewassen tekening, rond 1926. -- Hoe Permeke zijn werken schept?? Het is een eigen manier om vlug en ruw een gewaarwording te vertalen die in hem werd teweeggebracht.--
Werk van Permeke. ' Naakt ' Houtskooltekening 1910. -- Zie hoe in deze vrouw, tergelijkertijd forsig en rank , sterk als een paard en lenig als een tijger, de natuur in al haar schittering straalt, zwaar van het sap en opgespannen van weelde en rijkdom. Men voelt dat de kunstenaar gedurende het werk in onmiddelijk kontakt heeft geleefd met de innerlijke trilling, met de blinde durf en de kracht van het leven.--
Werk van Permeke. " De waterdraagster " 1926. Gawessentekening op papier 50x21. --Nooit maaklt hij zijn helden belachelijk met klatergoud, en hij plaatst hen geen kronen op het hoofd. Door zijn kunst alleen verleent hij hen burgerrecht--
Werk van Gustaaf De Smet. Typische momenten van de schilder Gustaaf De Smet. " De visser "--- " De karabijnschutter " ---" Vogelpik " -- Alles blijft onbeweeglijk stil om het aanbiddelijk ogenblik te kunnen weerkaatsen waarop het penseel ven de schilder alles tot stilstand heeft willen brengen.--
Werk van Gustaaf De Smet. " Rust in de duinen " Houtskooltekening, rond 1926. -- Wanneer hij een motief behandeld, gaat hij de duizend bijkomstigheden van de natuur achteloos voorbij en stapt regelrecht naar het vereenvoudigd beeld dat in hem is ontstaan als gevolg van zijn kontakt met de natuur.--
Werk van Gustaaf De Smet. " Wachten " Potloon rond 1935. -- In drie lijnen een houding, een zieletoestand.--
Werk van Gustaaf De Smet. " Rustende mensen " rond 1930. Oostindische inkt . -- Die zo dicht bij het volk staat en het spel der naïviteit speelt--
Werk van Gustaaf De Smet. " De huisvrouw. " Oostindische inkt, rond 1930. -- Hij spreekt de taal der tekens.--
Werk van Gustaaf Van De Woestijne. Ilustratie voor REINAERT DE VOS.
Werk van Gustaaf De Smet. " Mijn Dorp "
Werk van George Minne. Kristus met de kelk. Houtskool, 1921. -- Bezie hem; Hij stort niet ineen; Hij gaat ter plaatse over in ontbinding, Hij verstijft Hij valt uiteen. --
Werk van Gustaaf Van De Woestijne. Gustaaf Van De Woestijne voor het raam, zelfportret 1920. -- Tussen kunst en leven is hij geen krachtige en zelfbewuste tussenpersoon, maar steeds schuchter en vol vrees --
Werk van Paul Haesaerts in 1930. -- Valerius De Saedeleer zien leven was een genot dat zijn vrienden onophoudelijk konden smaken --
Werk van Jozef Cantré. (1932). Houtsnede van Jozef Cantré als illustratie bij Karel Van De Woestijnes 'DE BOER DIE STERFT'. -- Ik maak al mijn pak "
Werk van Albert Servaes. ' ECCE HOMO ' 1919. Houtskool op papier 76x57. -- Dan puilen de ogen uit, er komt klaarheid in het bewustzijn, de onverschillige gaat aan het huiveren, de leerling komt naderbij, en de verader krijgt schrik.--
Werk van Albert Servaes. ' Doodsangst ' 1919. Olie op doek 58x74. -- Deze Kristus zou te mager zijn en te uitgemergeld, met te veel wonden overdekt, en overdreven toegetakeld.--
Werk van Albert Servaes. Houtskool op papier 94x80.1920. " Boer " -- De vorm wordt nooi bepaald door een precieze, overdachte en zelfzekere trek ; een menigte van lijnen benadert de vorm en suggereert hem door het drama te onsluiten.--
Werk van Permeke. ' De twee gezusters ' Houtskool 180x116. -- Er straalt een levenskracht uit de majestatisch en stevig gebouwde lichamen die hij met meesterlijke hand tekent in het volle bewustzijn van zijn mogelijkheden.--
Werk van Permeke. ' Vrouw met korf ' 1921. Houtskool op papier 160x100. -- Dit is de belangrijke periode van de jaren 1919-- 1925 waarin de meeste van zijn werken ontstaan.--
Werk vanPermeke. ' Boerin '1929- Olie op doek 90x180. -- Ver van de eigen impulsen te beteugelen en de scheppende geest een bezwerend halt toe te roepen in zijn dolle verbeeldings-ren.--
Werk van Frits Van Den Berghe. ' Vreemde personages ' Oostindische inkt rond 1935.. -- Hij wil nog verder doordringen in de uitbeelding van het ongewone, en komt dicht bij het surrealisme.--
Werk van Frits Van Den Berghe. ' TRIO ' Oostindische inkt rond 1935. -- Heeft de schilder een voorgevoel gehad dat de steen-,water- en levensfeer elkaar doordringen? --
Werk van Frits Van Den Berghe. ' Het gelaat ' Oostindische inkt rond 1923.; schets voor doek. -- De mens is één en al angst, ingewanden, nachtmerrie , en droom: ledepop. --
Werk van Jules De Sutter. ' Zelfportret ' Olie 120x80. Fragment 1926. -- De opbouw van zijn doeken zijn slordig en verwaarloosd; thans wordt hij streng en bewust.--
Werk van Frits an Den Berghe. " DE DONKERE WOLK "
Werk van Permeke. ' De landloper ' Houtskool, 1921. -- Als een medium , een ziener of een tovenaar, Draagt Permeke een zekere magische kracht in zich ; het is een zeldzamen en oneindig kostbare gave; want daardoor wordt de plastische expressie tot haar uiterste punt van uitwerking gevoerd. --
Werk van Permeke. ' De drinkende arenleesster ' Houtskool rond 1925. -- Zie welke autentieke en grandioze zwier de kunstenaar heeft gegeven aan het voorvaderlijk gebaar van de drinkende arenleesstrer.--