Dit blog is een aanvulling van Beverse Weetjes, met nieuwtjes, activiteiten, links van om en rond Beveren-Leie en verder.
Een kijkje nemen op Beverse Weetjes klik op onderstaande logo!
21-02-2011
WAREGEM: Waregemse Gordel beloont met een cheque van 250 euro
vzw Waregemse Gordel ontvangt cheque voor afvalarm evenement Op de foto (vlnr): Rik Verhaeghe (voorzitter vzw Waregemse Gordel), Johan Bonnier (algemeen directeur Imog), Guido Decorte (gedeputeerde provincie West-Vlaanderen voor Leefmilieu) Foto: Koen Delie, Imog
Een succesrijk evenement met weinig afval organiseren, het kan ! Dat bewijst vzw Waregemse Gordel ieder jaar. De organisatoren van de fiets- en wandelhappening die telkens plaats vindt op de 2de zondag van juli, maken er een punt van om het afval tot een absoluut minimum te beperken. Dankzij een hele reeks kleine en grote inspanningen lukt dit bijzonder goed.
Wie veronderstelt dat een enorme afvalberg achterblijft wanneer bijna 3000 deelnemers gepasseerd zijn op de Markt van Waregem, heeft het verkeerd voor. Het milieuvriendelijke aspect is voor de organisatie van groot belang, zo weet voorzitter Rik Verhaeghe. Vooreerst zijn er de heel zichtbare zaken, zoals de pmd- en restafvalbakken die op iedere stopplaats aanwezig zijn. We vragen de deelnemers die hun leeg flesje van een halve liter in de juiste bak gooien om het plastic dopje in de bijgeplaatste dopjesdoos te gooien. Daarmee steunen we het Belgisch Centrum voor Geleidehonden.
Er worden ook maatregelen genomen die niet direct in het oog springen: aan de gemeenten waar de fiets- en wandeltochten passeren, wordt gevraagd om de wegen zwerfvuilvrij te maken. Aan de leveranciers van versnaperingen wordt gevraagd om zoveel mogelijk bulkprodukten aan te bieden. Wegwerpbekers worden vermeden, uw frisse Leffe drinkt u uit een mooi glas, de koffie wordt geschonken in een tas, suiker zonder papiertje uit de doos, melk rechtstreeks uit de fles. De vrijwilligers die de stopplaatsen bemannen zamelen het papier en karton apart in, dat later in het containerpark wordt bezorgd.
Voor deze en meerdere inspanningen werd de organisatie van de Waregemse Gordel beloont met een cheque van 250 euro. Deze werd overhandigd door Guido Decorte, gedeputeerde voor Leefmilieu, op donderdag 17 februari in het Wielermuseum van Roeselare. Ook voor de komende 10de editie op zondag 10 juli wordt terug samengewerkt met afvalintercommunale Imog. Zo worden de deelnemers terug extra gemotiveerd om geen zwerfvuil achter te laten door hun afval in de bakfiets te gooien en hierbij ontvangen ze een drinkbus. Meer weten over de Waregemse Gordel: klik hier.
Op vrijdagavond 25 februari heeft in OC d'Iefte te Deerlijk een Vlaamse zangavond plaats. De zangkoren uit Deerlijk, St -Louis Deerlijk en het seniorenzangkoor van de firma Bekaert Zwevegem brengen de mooiste Vlaamse liedjes onder leiding van Monique Naessens. Voordracht door Greet Stevens uit Beveren-Leie. De inkom bedraagt 5 euro, drankje inbegrepen. De zangavond gaat van start om 20.00 uur, deuren om 19.30 uur. Meer weten klik hier.
WAREGEM: RENSON® verkozen als één van Europa's snelst groeiende bedrijven
RENSON® verkozen als één van Europas snelst groeiende bedrijven
RENSON® mag zich voortaan één van Europas snelst groeiende bedrijven noemen. Paul Renson, CEO van de specialist in ventilatie en zonwering uit het Westvlaamse Waregem, ontving deze award op 3 februari ll. uit de handen van Gerhard Schroeder, de gewezen bondskanselier van Duitsland. RENSON® behoort daarmee tot een selecte groep van 200 Europese bedrijven, die werden uitgenodigd op de European Growth Summit 2011 van Europes 500, de associatie van snel groeiende Europese bedrijven, in het Europees Parlement te Brussel. Deze award is een nieuwe erkenning van de formidabele groei, die RENSON® in de laatste jaren heeft gerealiseerd. Deze snelle groei wijdt CEO Paul Renson aan een combinatie van factoren: de overgang van productie- naar kennisbedrijf, innovatie en communicatie, de missie naar een gezond en comfortabel klimaat in gebouwen, duurzaamheid en milieuvriendelijkheid, maar ook de dagelijkse inzet van een team van enthousiaste en gemotiveerde medewerkers.
Op 3 februari ll. vond in het Europees Parlement te Brussel de European Growth Summit 2011 van Europes 500, de associatie van snel groeiende Europese bedrijven, plaats. Ter gelegenheid van deze bijeenkomst werden awards uitgereikt aan de 200 Europese bedrijven, die in de periode tussen 2007 en 2009 het snelst groeiden qua personeel. Deze bedrijven hebben door de ontwikkeling van innovatieve oplossingen, maar ook door hun inzet en doorzettingsvermogen heel wat nieuwe jobs gecreëerd en worden bovendien gekenmerkt door een sterke groei in omzet. Naast o.a. 58 Britse, 36 Duitse en 33 Nederlandse bedrijven werden ook 5 Belgische firmas geselecteerd.
RENSON® is één van die Belgische bedrijven op de lijst van 200. Na de nominaties als Ambassadeur van West-Vlaanderen en Trends Gazellen Ambassadeur 3 jaar op rij is deze Europese erkenning nog maar eens een bewijs van de formidabele groei van de trendsetter in ventilatie en zonwering uit Waregem. Paul Renson, CEO van de specialist in ventilatie en zonwering, ontving dan ook met trots de award uit handen van Gerhard Schroeder, de gewezen Bondskanselier van Duitsland.
RENSON® heeft inderdaad een sterke groei gekend. Het aantal medewerkers is in de laatste jaren gegroeid tot ca. 400 in 2009 waarvan 217 voor de afdeling Ventilation. Ook de omzet is sterk toegenomen. In 2006 en 2007 groeide de omzet telkens met 25%, terwijl ook in 2008 een toename met 13 % werd genoteerd. Zelfs in de crisisjaren 2009 en 2010 slaagde RENSON® erin om zijn omzet te stabiliseren. Wie deze cijfers bekijkt, zou haast denken dat de groei er vanzelf kwam. Niets is minder waar. RENSON® heeft immers vele jaren van missionariswerk achter de rug om de voordelen van natuurlijke ventilatie, nachtkoeling en zonwering bekend te maken. Aan de basis van de sterke groei van ons bedrijf staat een combinatie van verschillende factoren, zegt CEO Paul Renson. Er is de overgang van productie- naar kennisbedrijf, innovatie en communicatie, onze missie voor een gezond en comfortabel klimaat in gebouwen en de keuze voor duurzame, milieuvriendelijke oplossingen. Maar dé basis is ons team van enthousiaste en gemotiveerde medewerkers.
Het productiebedrijf wordt een kennisbedrijf Met 100 jaar ervaring in de bouwsector, meer dan 50 jaar in aluminium bewerking en meer dan 30 jaar in ventilatie beschikt RENSON® over een technische expertise die generaties ver gaat. Van een leverancier van producten groeide de firma naar een partner die van bij de planning een belangrijke toegevoegde waarde levert. Geen producten, maar oplossingen. Vroeger konden wij voor de bouw van een nieuw pand slechts voor een beperkt bedrag aan ventilatieroosters leveren, zegt Paul Renson.
Door de intelligente combinatie van ventilatie en zonwering bieden wij vandaag energiezuinige totaaloplossingen, die voor een gezond en comfortabel binnenklimaat zorgen in woningen (Healthy Domestic Concept®), appartementen (Healthy Apartment Concept®) en verandas (Healthy Veranda Concept®), maar ook in kantoren (Healthy Building Concept®), ziekenhuizen (Health Care Concept®), scholen (Healthy School Concept®), .
No speed limit on innovation Ook in onderzoek en ontwikkeling wordt fors geïnvesteerd. Een zeer uitgebreid team R&D mensen en product managers is continu bezig met de optimalisatie van de bestaande oplossingen en de uitwerking van innovatieve oplossingen. RENSON® wil immers de tendens in de markt voelen en daar direct op inspelen. Het bedrijf stelt per jaar gemiddeld 6 à 7 nieuwe ontwikkelingen voor. Liefst 75 % van de groei komt van producten, die de voorbije 3 jaar zijn ontwikkeld, terwijl de helft van de omzet draait op producten die amper 5 jaar op de markt zijn. Het is dan ook cruciaal om voortdurend verder te ontwikkelen.
RENSON® investeert daarbij ook zeer veel in de bescherming van zijn uitvindingen. De bescherming van innovatieve oplossingen verloopt echter uiterst moeizaam, aldus Paul Renson. Verschillende mensen intern zijn bezig met het beheren van de IP-portefeuille (Intellectual Property) en het aanvragen van nieuwe patenten. We zijn dan ook heel tevreden dat Minister voor Ondernemen en Vereenvoudigen Vincent Van Quickenborne zich voor dit thema op Europees niveau heel hard inzet.
Ook de sales en marketing mensen zijn doorlopend op zoek naar nieuwe doelgroepen en toepassingen. De sleutel op de deur woningbouw is er één van, maar ook sociale woningbouw, scholenbouw, zorgsector en renovatie zijn belangrijke marktsegmenten. Door de lancering van de Lagune®-terrasoverkapping (Healthy Outdoor Concept®) komt daar ook de horecasector bij.
Communicatie Om zijn succesverhaal verder te kunnen zetten, moet RENSON® echter niet alleen innovatief zijn in de ontwikkeling van oplossingen, maar ook in communicatie. Wat ben je uiteindelijk met je innovatieve oplossingen, als die de markt niet bereiken? Het contact met de klanten is immers primordiaal, daar begint alles.
RENSON® heeft dan ook een hoofdzetel, die de missie van het bedrijf perfect weergeeft, met een grote showroom en een opleidingscentrum. De firma verspreidt zijn informatie in redactionele bijdragen en advertenties in vakbladen en tekent ook present op elke bouwbeurs in heel Europa 41 beurzen in 2010. RENSON® heeft 65 eigen buitendienstmedewerkers en een sterk distributienetwerk van België tot Zweden en van Spanje tot Rusland om zo de lokale bouwfirmas te ondersteunen.
RENSON® bundelt ook elk jaar een aantal geselecteerde projecten in een referentieboek, dat een duidelijk beeld geeft hoe de producten en systemen in werkelijkheid worden toegepast. Bovendien toont het aan dat RENSON® niet alleen in België aanwezig is, maar ook in projecten in gans Europa en in andere continenten. Architecten, gevelbouwers, zonweringbedrijven, raamfabrikanten en andere verwerkers vinden in dit referentiewerk zeker inspiratie voor huidige en toekomstige projecten.
Creating healthy spaces Alles wat we doen, doen we uiteindelijk voor de gezondheid of het comfort van de mens, zegt Paul Renson. In eerste instantie ontwikkelen we al onze oplossingen in functie van een gezond binnenklimaat. Naast de gezondheid van de mensen zijn ook het akoestisch en thermisch comfort belangrijke factoren. We zoeken naar oplossingen om de gebruiker in alle rust te laten genieten van een goede luchtkwaliteit en een aangename temperatuur in de woning.
En het oog wil ook wat of net niet! Er wordt immers niet alleen aandacht besteed aan het functionele aspect van de systemen, maar eveneens aan het design. De huidige generatie ventilatie- en zonweringsystemen wordt dan ook gekenmerkt door discretie: onzichtbare integratie in eender welke bouwstijl.
Duurzaamheid en milieuvriendelijkheid RENSON® draagt ook duurzaamheid en milieuvriendelijkheid hoog in het vaandel. Naast gezonde en goede luchtkwaliteit, aangename temperaturen en verbeterd leefcomfort dragen de healthy concepten van RENSON® alsook de geïntegreerde producten bij tot de besparing van energie binnen gebouwen. Door de integratie van een intensieve ventilatie s nachts in combinatie met buitenzonwering wordt bijvoorbeeld dure mechanische koeling beperkt of zelfs vermeden. Dit Healthy Building Concept® is ook geïntegreerd in ons eigen hoofdkwartier. Daardoor sparen wij niet alleen energie, maar kunnen onze eigen medewerkers alsook onze partners en klanten (architecten, installateurs, ) ervaren, hoe onze gezonde oplossingen in realiteit functioneren, zegt Paul Renson. Bovendien werden onlangs ook 50000 m² zonnepanelen geïnstalleerd, wat overeenkomt met de elektrische stroom voor 870 woningen. Samen met de windmolens, die reeds langer op het dak van ons gebouw aan de Maalbeekstraat staan, moeten die zorgen voor de natuurlijke creatie van energie. Het gebouw is dan ook al vaker in de prijzen gevallen: Aluminium Award (Nederland), Electrabel Energy Award (België) en in 2009 de Green Good Design Award van het European Centre of Architecture Art Design and Urban Studies en het Chicago Athenaeum Museum of Architecture en Design.
Bovendien gebruikt RENSON® 100 % recycleerbare materialen of bestaan ze zelf uit (deels of volledig) gerecycleerde grondstof. Restafval uit productie wordt ook steevast gerecycleerd. De materialen zijn zeer slijtvast en staan garant voor een lange levensduur van het product. De eindgebruiker heeft quasi geen afval en de verpakking uit gerecycleerde materialen (karton) is biologisch afbreekbaar.
Bovenstaande key values zijn de genen van het bedrijf. RENSON® blijft dan ook met deze waarden verder werken. RENSON® heeft ook verdere investeringsplannen. Die hebben betrekking op het hoofdkwartier of de zichtlocatie langs de E17. Showroom en ontvangstruimten op de tweede verdieping worden omgevormd tot kantoren, terwijl de zone op het gelijkvloers wordt heringevuld tot showroom en aangrenzend 3D-auditorium/opleidingscentrum met 300 zitjes.
In dit totaalspektakel (muziek, woord en dans) word je meegenomen in de wereld van media en TV. In een flatgebouw maak je kennis met alle lagen van de bevolking en hun relaties met de buren, de huisgenoten en hun aller vriend de TV. Een spektakel doorspekt met humor, liefde, muziek en dans en dat als verslavend werkt om nog eens en nog eens en nog eens te gaan bekijken .
De jongeren van Sjoklamuze werkten gezamenlijk de teksten uit en kozen uit de hedendaagse TV-muziek hun lievelingsliederen die pasten bij de inhoud van het stuk. Deze liederen zullen door de koorleden life worden gebracht.
WAAR? Gemeentelijke basisschool Desselgem Pompoenstraat WANNEER? Vrijdag 11 maart 20u en zaterdag 12 maart 20u KAARTEN? Volwassenen: 8 euro add10 euro Kinderen en studenten: 6 euro add 8 euro CONTACT musical.flatscreen@gmail.com Ida Lavaert 0473/895 306
WIELSBEKE: Koreaanse kinderen leren lezen met boeken uit Wielsbeke
Koreaanse kinderen leren lezen met boeken van West-Vlaamse uitgeverij De Eenhoorn
De Eenhoorn verkoopt in één klap 50 titels aan Korea Onlangs werd bij uitgeverij De Eenhoorn uit Wielsbeke een contract ondertekend waarbij de rechten van maar liefst 50 boekjes voor beginnende lezers werden verkocht aan de Koreaanse uitgeverij Hansol Education. Het gaat om boeken van o.m. auteurs Jonas Boets en Brigitte Minne, en illustratoren Veerle Derave, Claudia Verhelst en Leen Van Durme. Hansol zal de 50 Eenhoorn-boeken bundelen in een 'learn-to-read-series. Koreaanse kinderen zullen zo leren lezen met Vlaamse boeken.
Deze overeenkomst is erg bijzonder. Eerst en vooral is de omvang van de verkoop ongeëvenaard: uit een lijst van 72 beschikbare eerste lezers koos Hansol er 50 uit. Bovendien zijn eerste lezers veel moeilijker verkoopbaar aan het buitenland dan prentenboeken. Veel buitenlandse uitgeverijen laten eerste leesboeken links liggen omdat er veel vertaalwerk bij komt kijken. De Eenhoorn is daarom erg trots dat ze deze deal kon sluiten.
De Eenhoorn heeft al jaren erg goede contacten met Hansol Education. Verschillende Eenhoorn-prentenboeken werden door Hansol op de Koreaanse markt uitgebracht. De uitgeverij toonde zich een betrouwbare partner die haar boeken promotioneel goed ondersteunt. Dat spreekt ook uit de verkoopsresultaten die De Eenhoorn jaarlijks toegestuurd krijgt.
Uitgeverij De Eenhoorn De Eenhoorn (Wielsbeke) is een kleine, zelfstandige uitgeverij die zich de afgelopen 20 jaar gespecialiseerd heeft in boeken en tijdschriften voor kinderen. In 1996 waagde de uitgeverij haar eerste stappen op de internationale markt. Het succes bleef niet uit. Verschillende titels vonden hun weg naar het buitenland en De Eenhoorn kreeg een sterke, internationale reputatie als uitgeverij van kwaliteitsvolle prentenboeken. De groei was zo voelbaar dat in 2009 uitgever Bart Desmyter een extra personeelslid in dienst nam om de buitenlandse rechten op te volgen. Terwijl er in 2008 30 contracten afgesloten werden en in 2009 33, verdubbelde de verkoop in 2010 met 65 afgesloten contracten. Voor 2011 staat de teller ondertussen op 3 getekende contracten, naast de Koreaanse verkoop van 50 titels. Al meer dan 300 Eenhoorn-boeken kregen een 2de, buitenlandse thuis. www.eenhoorn.be
VICHTE: Pralibel vindt de Belgische praline opnieuw uit
De Belgische pralinesector is erg succesvol, maar heeft het vaak lastig om innovatief uit de hoek te komen. Pralibel, een pralineproducent uit Vichte, toont dat het anders kan. Met het nieuwe assortiment Dessert Chocolates vonden ze de Belgische praline opnieuw uit, en kaapten daar meteen een prestigieuze prijs mee weg.
Waar de vulling van een traditionele praline verborgen zit onder een laagje chocolade, kan je bij de Dessert Chocolates de opbouw van de praline onmiddellijk zien. Deze pralines worden namelijk gepresenteerd in een eenvoudig verwijderbaar plastic jasje. Hiermee vond Pralibel een leuke oplossing voor twee moeilijkheden, waarmee de liefhebbers van Belgische chocolade vaak geconfronteerd werden. Iedereen kan zijn of haar favoriete praline nu makkelijk uit de pralinedoos selecteren, waardoor onaangename smaakverrassingen tot het verleden behoren. En je vermijdt dat je pralines onderweg naar huis beschadigd raken, want elke praline zit individueel verpakt.
Pralibel ontwikkelde het productieproces volledig zelf, en toonde het product voor het eerst aan de wereldmarkt tijdens de jaarlijkse Internationale SüsswarenMesse begin februari in Keulen. De vierdaagse ISM beurs is met 32000 bezoekers uit 150 landen de grootste vakbeurs in de snoepgoed-, biscuiterie- en chocoladesector. En die bezoekers konden het staaltje innovatie erg appreciëren. Uit de meer dan 1400 aanwezige bedrijven, kaapte het Belgische bedrijf met zijn Dessert Chocolates de derde plaats weg bij de New Product Award. Als enige genomineerde pralineproducent kon Pralibel ook op grote interesse rekenen van aankopers uit Amerika en Azië. Zij loofden voornamelijk het hygiënische aspect van deze nieuwe creatie. Meer weten over Pralibel klik hier.