In Sydney-Australië heeft de imam Sjeik Yaya Safi gewaarschuwd dat moslims niets te maken hebben met alles wat Kerstmis betreft. Zonde, noemt de tolerante geestelijke het feest van de geboorte van Jezus Christus. Dankzij dit vredige bericht, vernemen wij ook dat het verre Australië het voorrecht geniet van een groomoefti te bezitten, ene Ibrahim Abu Mohammad, die de verklaringen van Yaya Safi afwijst als onverantwoord. De fundamenten van de islam zijn vrede, samenwerking, respect en waardering voor andere religies, zei hij. De een zegt zus, de ander beweert zo. Het enige wat wij zien en horen, zijn de resultaten van de aanhangers van de koran die overal ter wereld boel en herrie schoppen en tienduizenden onschuldigen ombrengen met hun middeleeuwse opvattingen. Respect en waardering ?
Merry Christmas ! Ik mag het niet meer zeggen van sommigen, maar ik richt mij tot de Weireld zoals onze Doorluchtige president van de Eurabische Unie, alleen dat mijn Engels beter klinkt. U hoort het toch niet : Vrolijk, zalig en welgemeend Kerstmis. En wie dit niet graag hoort, moge in serene kalmte ontploffen. Symbolisch weliswaar, want het is Kerst.
Ray
Ecuador
Het Nationaal Park van Yasuni in Ecuador is ca. 10.000 km2 groot en het is in het Amazonegebied een van de laatste territoriums dat een ongelooflijke biodiversiteit herbergt : orchideeën die in de toppen van bomen bloeien, rondsluipende jaguars, zowat 600 soorten vogels en tevens het thuisland voor twee primitieve Indianenstammen. Onder dit woud hebben multinationals olie ontdekt en het vervolg laat zich raden. National Geographic heeft een groep fotografen het woud ingestuurd om het oorspronkelijke leven dat er nu nog bestaat, vast te leggen en na te gaan welke de impact is op de delicate balans tussen natuur en de vraag naar olie.
Wij zijn ook benieuwd om te vernemen welke de houding is van de regering in deze affaire maar veel illusies moeten we niet koesteren : Ecuador produceert zelf olie. De president van dit land van 250.000 km2 (8 x het land B) is nog steeds Raffael Correa die met een Waalse vrouw gehuwd is. Wellicht herinnert u zich dat er voor een aantal jaren in de periode Verhofstadt, diplomatieke problemen rezen in verband met een Ecuadoriaanse familie die uitgezet moest worden, omdat er geen enkele rden was dat zij in belgië zouden verblijven en waarbij de president zich erg opwond over de "inhumane" houding van het land B.
Zal deze Correa, kampioen van het humane optreden, natuur en mens in Yasuni respecteren ?
Ray
Originele cocaïne smokkel
Een 20-jarige vrouw uit Colombia is op El Prat, de luchthaven van Barcelona, gearresteerd omdat ze meer dan 1 kg cocaïne verborgen had in haar borstprothesen. Het was de eerste keer dat een vrouw op zo'n manier cocaïne in Spanje probeerde binnen te smokkelen.
Tijdens een routinecontrole merkten de douaneambtenaren een Colombiaanse vrouw op die zich verdacht gedroeg. In het politiebureau van de luchthaven werd haar bagage onderzocht en werd ze gefouilleerd. De agente die haar onderzocht stelde vast dat aan de onderkant van haar borsten verbandgaas bevestigd was. Toen de agente met behulp van een verpleegster het gaas verwijderde, kwamen 2 open wonden tevoorschijn. De vrouw zei dat ze 2 maanden geleden borstprothesen had laten inplanten. Maar in een van de incisies zagen de agenten en de verpleegster een rond wit voorwerp.
De verpleegster maakte een radiografie van de borsten stelde iets abnormaals vast. De vrouw werd overgebracht naar het Hospital de Bellvitge waar de borstprothesen verwijderd werden. Het ging om 2 plastic zakjes die de vorm hadden van een prothese en die samen 1.377 g cocaïne bevatten. Deze manier om drugs te smokkelen is volgens de chirurg die de prothesen verwijderde, levensgevaarlijk voor de smokkelaar.
Archieffoto : deze rijkelijk voorziene dame (zie gebit) heeft NIETS te maken met de inhoud van het artikel : haar aanwezigheid is enkel illustratief ten behoeve van de lezers die wellicht de juiste toedracht niet gevat hebben.En ook voor al die anderen.
Perceptie van 21 december 2012
Wie denkt dat de Maya’s ernaast zaten met hun voorspelling over het einde van de wereld heeft het totaal verkeerd begrepen.
Net zoals in de Bijbel de zes scheppingsdagen symbolisch zijn, zo ook mag het Maya’s einde der tijden niet letterlijk gezien worden als de uiteindelijke Apocalyps. Men moet de werkelijke bedoeling van de voorspelling meer zien als het einde van een tijdperk en de aanvang van een ander.
Dit maakt echter het mysterie van de predictie alleen maar groter want hoe konden de Maya’s in Itzamna’s naam, tweeduizend jaar geleden, weten dat op 21 december 2012 Bart De Wever de eed zou afleggen als 450ste burgemeester van Antwerpen en zo een eind zou stellen aan de Socialistische Overheersing van Antwerpen (SOA)? Of het nieuwe management een verbetering of een status quo van de huidige toestand met zich mee zal brengen is niet uit te maken uit de theomantie. Voor De Wever zelf is dit alles ook nog een raadsel.
Nu de werkelijke betekenis van het aflopen van de Maya kalender is doorgrond zijn de linkerzijdereacties niet mals.
Meyrem Almaci: “Vroeger bewonderde ik de Mayacultuur als het grote voorbeeld van het totalitaire regime, met de onmisbare mensenoffers en al. Nu weet ik dat het bloedige fascistische beulen waren”.
Leona Detiège: “Ik betreur mijn dochter Maya te hebben genoemd".
Tom Lanoye, Behoud de Begeerte met een 30-tal linkse kunstenaars: “De Maya’s waren ook cultuurloze nationalisten, dat voel je zo aan“.
Wes Hardin
*Spaensche Pap* door Stan Lauryssens
Mijn eerste maanden in Spanje, mijn nieuwe land, ik herinner het mij alsof het gisteren was. Ik werd bevriend met Xaus, een Spaanse kladschilder, vurig en abstract, in de stijl van… tsja, van wie eigenlijk? Voor hij kladschilder werd, was Xaus kiekenpoelier in een overdekte markt, waar hij (dode, gepluimde) kippen en ander gevogelte verkocht. Zijn echtgenote Teresa, ook vurig en abstract, had een Catalaans zeeroversmaal bereid van wild konijn met pulpo de roca, langostinos en caracoles of wijngaardslakken die zo vers waren, dat zij zelfs gaargestoofd levend en wel uit de pot kropen. Wij dronken sprankelende cava uit het binnenland van Sitges en vertelden elkaar de meest onwaarschijnlijke verhalen. Hoe het kwam, ik weet het niet, maar ineens een pijnscheut, alsof iemand een dolk in mijn rug stak, mijn rug blokkeerde, ik kon mijn glas niet aan mijn lippen brengen, kon mijn armen niet bewegen en de pijn kroop omhoog tussen mijn schouderbladen.
In de wachtkamer van de Clínica Corachan legde ik mij languit op de grond. Dokter Sandiumenge nam mijn bloeddruk. Hij liet mij rondjes rijden op een fiets met een hartslagmeter en schoof mij in een scanner die geleek op een vliegende bom uit de Tweede Wereldoorlog. Niks, nada, noppes. Dokter Sandiumenge zei dat ik zo gezond was als een vis. “Maar dokter,” zei ik, “wat doen we met mijn rugpijn?” Dokter Sandiumenge antwoordde dat vanaf een zekere leeftijd rugpijn wordt veroorzaakt door overdreven seksuele aktiviteit. Hij vroeg hoe vaak ik bim bam boem deed. “Tien keer per dag,” zei ik lachend, “maar met mijn rugpijn nog maar acht keer.”
Ik werd doorverwezen naar de kliniek van Nuestra Señora del Pilar. Een bejaarde kloosterzuster zei dat ik mijn broek moest afstropen. Ik maakte een kruisteken en liet mijn broek zakken. De kloosterzuster bette mijn bezwete voorhoofd met alcohol, zoog een gifgroene vloeistof in een fietspompachtige injectienaald en plofte de naald in mijn achterwerk. Als bij toverslag verdween mijn rugpijn.
Enkele weken later was mijn Spaanse vriendin zwanger. Om de zwangerschap te vieren, en ook om de rest van de cava leeg te drinken, werden we opnieuw uitgenodigd bij Xaus en Teresa en weer kwam er wild konijn met pulpo de roca, langostinos en caracoles of wijngaardslakken op tafel. “In vroeger eeuwen,” zei ik, “was er in het land vanwaar ik kom een heel erg dure of ‘diere’ lekkernij die luisterde naar de naam Spaensche pap en die een soort Spaanse hutsepot was van vlees, vis en groenten.” Spaanse pap inspireerde een rijmdichter – Jacob Cats, om zijn naam niet te noemen – tot volgend vers:
Geef een ander Spaensche pap, Die is voor mij al te slap, Ick en wil geen vreemde kost Die sijn meester diere kost.
“Die Jacob Cats, zeker een zuinige Hollander?” vroeg Xaus. “Dat spreekt vanzelf,” antwoordde ik.
En dat wordt alleen maar erger. Blijkt uit een gisteren verschenen rapport van het Sociaal Cultureel Planbureau.
Laatst merkte een vriend van me iets op dat in zijn simpele nuchterheid is blijven hangen. Hij zei: "Heb jij bij allochtonen ooit wel eens een teken van dankbaarheid gemerkt?" Eigenlijk een hele goeie vraag. Veertig jaar immigratie heeft veertig jaar verzuring, vervreemding, geweld en vooral erg veel gezeur van de kant van de allochtonen gebracht. Maar een teken van dankbaarheid is er nooit geweest. Als je de dankbaarheidsvraag direct zou stellen aan allochtonen, zou een gehuil van verontwaardiging je deel zijn. "Dankbaarheid? Waarvoor?"
Nu is 'dankbaarheid' sowieso niet meer zo'n ding in deze ontkerkelijkte samenleving. Dankbaarheid is in de eerste plaats een christelijk begrip, en het komt dan ook vooral in christelijke liedjes nogal eens voor. Maar goed beschouwd zouden allochtonen natuurlijk alle redenen moeten hebben om dankbaar te zijn. Ze hebben, zonder daar zelf veel voor te doen, een ongekende welvaartssprong gemaakt, en ze zijn vrijer dan ze in hun land van herkomst ooit hadden kunnen wezen. Toch is de basisemotie ten opzichte van Nederland er een van weerzin en afkeer. De allochtonen, om het maar zo te stellen, motten ons niet.
Dat blijkt des te sterker uit een gisteren verschenen rapport van het SCP over de integratie: Dichter bij elkaar?
Het in Nederland door de heersende elite opgelegde ideaal dat een multi etnische samenleving iets moois is, wordt door de allochtonen om te beginnen al helemaal niet gedeeld
Onderzoek onder de vier grootste niet-westerse groepen laat echter zien dat onder hen het beeld met betrekking tot de multi-etnische samenleving niet onverdeeld gunstig is. Bijna de hel vindt bijvoorbeeld dat het voor een wijk slecht is als er veel migranten komen wonen1 (tabel 2.1). Dit aandeel varieert tussen de 43% (Marokkaanse Nederlanders) en 49% (Surinaamse Nederlanders). Bij de Turkse Nederlanders onderschrijft 41% de opvatting dat er in Nederland te veel migranten wonen; dit aandeel is aanmerkelijk hoger dan bij de andere groepen."
Overigens is dat een mening die je nog sterker terug vindt bij de meeste autochtonen.
Bijna de helft van de autochtone Nederlanders vindt dat er te veel migranten in Nederland wonen en bijna twee derde is van mening dat het voor een wijk slecht is als er veel migranten komen wonen.
Ze motten ons ook al niet omdat we geen respect hebben voor hun godsdienst, de islam. En ze vinden voor een flink deel trouwens ook dat het Westen maar moet veranderen, want het Westen past niet bij de islam.
Bijna de helft van de Marokkaanse Nederlanders is het niet eens met de stelling dat de meeste Nederlanders respect hebben voor de islamitische cultuur. Bijna een kwart van de Turkse en Marokkaanse Nederlanders onderschrijven de stelling dat de leefwijzen van het Westen en moslims onverenigbaar zijn.
Ze motten ons al helemaal niet dicht in hun buurt. Ze zeggen bijvoorbeeld dat ze een huwelijk van hun kinderen met een autochtoon geen goed idee vinden.
Turkse en vooral Marokkaanse Nederlanders hebben de meeste weerstand tegen een huwelijk met een autochtone Nederlander. Voor beide groepen geldt dat ongeveer een derde (resp. 32% en 37%) het vervelend vindt als hun kind zou kiezen voor een autochtoon Nederlandse partner. Ongeveer een kwart staat hier neutraal tegenover.
Maar dan zijn ze nog beleefd. Want uit de werkelijke cijfers blijkt de afkeer van de autochtoon als huwelijkspartner nog veel sterker.
Het aandeel huwelijken met een autochtone Nederlander is bij de Turkse en Marokkaanse Nederlanders in deze periode min of meer stabiel gebleven en schommelt rond de 10%.
Turken zien in hun vrije tijd nog het minst graag een Nederlander.
Personen van Turkse origine hebben het vaakst een vrienden- en kennissenkring zonder autochtone Nederlanders: een derde van hen heeft in de vrije tijd nooit contact met autochtonen.
Net als Marokkanen zijn ze liever onder elkaar.
Het zwaartepunt van de sociale contacten ligt bij Marokkaanse en vooral Turkse Nederlanders duidelijk bij de eigen herkomstgroep.
En allochtonen zien trouwens het liefst steeds minder graag een Nederlander in hun omgeving.
Er is sinds 2002 voor alle migrantengroepen een duidelijke ontwikkeling naar een steeds groter aandeel dat nooit bezoek krijgt van autochtone vrienden of buren. Alleen voor de Marokkaanse Nederlanders geldt dat tussen 2006 en 2011 dit aandeel weer wat is afgenomen. Nietemin wijst ook hier de trend op afnemende sociale contacten tussen migranten en autochtonen.
De waarden en de normen van de Nederlanders zijn al helemaal niet die van de allochtonen. Al die vrijheid over abortus en euthanasie, waarover de Nederlanders zich zo graag internationaal voor op de borst laten slaan: de allochtonen gruwen daarvan.
Sinds de jaren zeventig zijn Nederlanders steeds liberaler gaan denken over medischethische kwesties zoals euthanasie en abortus (Jaspers et al. 2007). Ook internationaal gezien staat Nederland bekend als een permissief land (Inglehart en Welzel 2005). Tabel 4.7 laat duidelijk zien dat Marokkaanse Nederlanders het meest conservatief denken over deze ethische kwesties, gevolgd door Turkse Nederlanders. In beide groepen is een minderheid van mening dat abortus en euthanasie mogelijk moeten zijn. Bij de Marokkaanse Nederlanders is dit zelfs minder dan een kwart. Dat Marokkaanse Nederlanders abortus en euthanasie het sterkst afwijzen zou te maken kunnen hebben met hun geloof en de sterke identificatie daarmee.
En als het gaat om de acceptatie van de homo's, worden de allochtonen al helemaal een beetje misselijk van ons:
In internationaal vergelijkend onderzoek komen Nederlanders uit de bus als degenen met de minst negatieve houding ten aanzien van homoseksualiteit (Keuzenkamp 2010). Tegelijkertijd zijn er groepen binnen de Nederlandse samenleving waar homoseksualiteit nog steeds een heikel punt is. Niet-westerse migranten, en dan met name Turkse en Marokkaanse Nederlanders, hebben een negatievere houding tegenover homoseksualiteit.
Seculering? Dat mag in Nederland dan wel zo wezen, bij de Turken en de Marokkanen is er geen sprake van:
Bij de Turkse en Marokkaanse Nederlanders is het aandeel dat zich tot een bepaald geloof rekent vrijwel stabiel gebleven tussen 1998 en 2011.
Turken en Marokkanen voelen zich, dat zal inmiddels niet meer verbazen, nauwelijks Nederlands:
Turkse en Marokkaanse Nederlanders identificeren zich vaak vooral met de herkomstgroep: een ruime meerderheid voelt zich in de eerste plaats lid van de eigen groep. Dit komt het vaakst voor bij personen van Turkse origine van wie bijna driekwart zich vooral Turks voelt, 6% voelt zich overwegend Nederlander.
En bij de tweede generatie is dat nauwelijks veranderd:
Het blijkt dat de tweede generatie Turkse en Marokkaanse Nederlanders vaker dan de eerste zich zowel sterk als Nederlander als sterk met de eigen groep identificeert (dubbel sterk). Hetzelfde geldt voor jongeren uit deze groepen ten opzichte van ouderen. Nieemin voelt ongeveer de helft van de 15-24-jarige Turken en Marokkanen zich geen Nederlander, maar identificeert zich wel sterk met de herkomstgroep. Vergelijkbare aandelen zien we bij de tweede generatie uit deze groepen. Binnen de Turkse en Marokkaanse groep is dus wel degelijk sprake van verschuivingen in de mate van identificatie, maar de verwantschap met de herkomstgroep blij groot, ook bij jongeren en de tweede generatie.
Met name onder de tweede generatie Marokkanen zijn er weinigen die zich hier thuis voelen:
Opmerkelijk is dat de tweede generatie Marokkaanse Nederlanders zich nauwelijks meer thuis voelt in Nederland dan de eerste generatie.
Er is zelfs een minderheid onder de allochtonen, die Nederland niet eens als het vaderland ziet:
Een minderheid, maar desalnietemin een substantieel deel van de Marokkaanse, Turkse en Antilliaanse Nederlanders (respectievelijk 30%, 28% en 21%) ziet Nederland (helemaal) niet als vaderland. Bij de Surinaamse Nederlanders is dit aandeel kleiner (12%).
Waren ze maar weer in hun land van herkomst, dromen velen:
Heimwee naar het herkomstland komt veel voor. Meer dan driekwart van de Turkse en Marokkaanse Nederlanders hee vaak of soms gevoelens van heimwee. Bij Surinaamse en Antilliaanse Nederlanders hee ongeveer de hel vaak of soms gevoelens van heimwee en de andere hel nooit. Voor de laatste twee groepen geldt dat maar een klein deel vaak deze gevoelens hee . De terugkeerwens naar het land van herkomst varieert tussen de groepen van ongeveer een kwart bij de Marokkaanse en Surinaamse Nederlanders tot een derde bij de Turkse en Antilliaanse Nederlanders.
Veertig jaar immigratie, veertig jaar integratie: het is duidelijk dat er hier iets helemaal mis is gegaan. Nederland heeft een grote groep mensen naar binnen gehaald waar we weinig aan hebben, economisch gezien, waardoor we er cultureel alleen maar op achteruit zijn gegaan, die ons qua normen en waarden terug werpt in de tijd, en die ook nog eens, laten we het maar gewoon zeggen zoals het is, een hekel aan ons heeft. In alle opzichten.
Dat is de werkelijkheid die velen maar liever verzwijgen. Omdat het zo pijnlijk is.
Concentratiescholen - scholen met bijna enkel allochtone leerlingen - krijgen via het Decreet Gelijke Onderwijskansen (GOK) heel wat extra middelen in vergelijking met andere scholen. Deze week kondigde Vlaams onderwijsminister Smet (SP.a) aan een nieuw project te starten voor de concentratiescholen. De komende vijf jaar wordt hiervoor 4 miljoen euro uitgetrokken. De minister wil het onderwijssysteem in de concentratiescholen wijzingen dat volgens hem "niet aangepast is aan de belevingswereld van de allochtone leerling". Hij vindt het bijvoorbeeld niet normaal dat in een school met kinderen van Marokkaanse, Turkse en Congolese afkomst handboeken worden gebruikt waar "alleen maar blanke kinderen in voorkomen". Vlaams volksvertegenwoordiger Wim Wienen vroeg zich af of een apartheidsonderwijs gericht op allochtonen niet haaks staat op de integratiegedachte van de Vlaamse Regering.
Meer dan schijnheilig is de opmerking die minister Smet meent te moeten maken op het einde van zijn betoog wanneer hij hij zegt, dat we niet enkel in een economische crisis leven, maar als we niet uit onze doppen kijken, stevenen we zelfs af op een samenlevingscrisis. Wel, wel, wel, wie beweert dat al tientallen jaren ? Wie heeft gedurende tientallen jaren geroepen dat wie de multiculturele waanzin afwijst, behept is met racistische vooroordelen ?
Felicitaties voor Wim Wienen die op een correcte manier de moed heeft de vinger op de wonde te leggen.
Een actief poesje
Een heilige plaats voor de kraanvogels
22-12-2012
Life is beautiful - André Rieu in de Waldbühne (Berlijn)
Optreden van het jaar 2000 - Duurtijd : 1 uur
(Angeltjes neemt vandaag een rustdag)
De Waldbühne is een openluchttheater dat plaats biedt aan 22.000 toeschouwers en dat gedurende de zomermaanden een uitgebreide programmatie biedt. Het bouwwerk dateert uit 1936 tijdens de Olympische Spelen van Berlijn.
21-12-2012
Denderleeuw : nog steeds geen oplossing
Kristof Slagmulder
Doorbreken cordon sanitaire akeligdichtbij
De lijsttrekkers van de kartelpartijen sp.a-OPENen Open Vld-Plus in Denderleeuw zeggen dat het doorbreken van het cordonsanitair "akelig" dichtbij komt.
De twee, die net als CD&V en N-VA hun lotaan elkaar verbonden en elk 11 op 25 zetels hebben, roepen een laatste keerop om "het gezond verstand te laten spelen" en plaats te nemen aan deonderhandelingstafel. Dat laten lijsttrekkers Jo Fonck (sp.a) en Geert VanSchelvergem (Open Vld-Plus) donderdagavond weten."We sluiten niemand uit en alles is nog mogelijk, maar als de patstellingniet doorbroken wordt, dan vrezen we dat er in zee gegaan moet worden metVlaams Belang", verduidelijkt Jo Fonck (sp.a-OPEN) het gezamenlijkstatement.
Op 14 oktober kwam sp.a-OPEN in Denderleeuw als grootste partij uit destembusslag en haalde huidig burgemeester Jo Fonck het meeste aantal voorkeurstemmen (2.128). Zijn kartel tekende diezelfde avond, samen met OpenVld-Plus, een voordrachtsakte voor de burgemeester. Die akte, met 11 handtekeningen en dus drie te weinig voor een geldige voordracht, werd onontvankelijk ingediend bij de Oost-Vlaamse gouverneur. Maar, zeggen Fonck en Van Schelvergem "zo werden alle mogelijkheden om tot onderhandelingen te komen opnieuw opengegooid. Dit initiatief was duidelijk bedoeld om de bestuurbaarheid van onze gemeente weer mogelijk te maken, helaas was de enige reactie hierop een lastercampagne vol leugens en halvewaarheden."
De twee kartelpartijen zeggen rekening te willen houden met het sterke resultaat van N-VA, maar behouden het vertrouwen in elkaar. "Ze blijvensamen rekenen op een positieve uitkomst en willen niet dat Denderleeuw de geschiedenis ingaat als de gemeente waar het cordon sanitaire voor het eerst werd doorbroken. Daarom roepen zij iedereen nogmaals op om in deze cruciale dagen het gezond verstand te laten spelen en plaats te nemen aan deonderhandelingstafel." De deadline van 24 december is cruciaal, omdat tegen dan de voordrachtsakten voor kandidaat-voorzitters gemeenteraad,k andidaat-schepenen en de voordrachten voor OCMW-raadsleden en politieraadsleden binnen moeten zijn. Als dat niet zo is, dan worden die mandaten tijdens een geheime stemming door de uittredende gemeenteraad vóór16 januari toegekend.
Quickie gestraft : 1 maand wachten op sjerp Kortrijk
Omdat sommige verkiezingsaffiches van Quickie te groot waren, zal hij pas op 1 februari in plaars va 1 januari burgemeester mogen spelen in Kortrijk. Deze beslissing heeft niets te maken met de rancune van de CD&V, die te zeker was in het behoud van de sjerp. Politiek op zijn Vlaams.
Men zegge het voort (nr 908)
Het valt me op dat sommige journalisten het steeds moeilijker blijken te hebben om over een bepaalde gebeurtenis gewoon een objectief verslag te maken. Sommige beroepsjournalisten kunnen het niet nalaten hun persoonlijke mening in hun verslag te verwerken. Hiervoor gebruiken ze dan de zogenaamde techniek van de "derde verteller" waarbij ze hun persoonlijke overtuiging in de mond van een andere persoon leggen zonder deze laatste evenwel met naam te vernoemen. We dachten aan deze techniek toen we vandaag een verslag in de krant lazen in verband met een zoveelste incident bij de spoorwegen.
Het ging over het incident waarbij drie rijtuigen tijdens een rit gerwoon loskwamen van de rest van het treinstel. Deze drie rijtuigen kwamen dan gewoon korte tijd later tot stilstand op het spoor en werden later weggetakeld. Maar de verslaggever van HET LAATSTE NIEUWS wou waarschijnlijk dat zijn artikeltje wat pittiger overkwam zodat hij schreef dat een grote ramp werd vermeden. Om dat te bewijzen liet hij een zogenaamde "specialist" van de NMBS, wiens naam we graag zouden kennen, aan het woord. Deze specialist zou dan verteld hebben dat inderdaad een gigantische ramp, en dan nog wel toevallig, werd vermeden. Gelukkig reed de trein op het ogenblik van het incident op een recht stuk verklaarde deze informant. Indien het incident was gebeurd op een ogenblik dat de trein in een bocht reed zouden de drie rijtuigen waarschijnlijk ontspoord zijn en op hun zijde zijn terechtgekomen hetgeen dan dramatische gevolgen zou gehad hebben voor de talrijke treinreizigers!! Beseft die persman nu niet welke onzin hij schrijft? Het uit de bocht vliegen van een personenwagen of welk rijtuig ook is steeds het gevolg van overdreven snelheid. Indien een trein dus aan geen te hoge snelheid aan het rijden is kan het nooit gebeuren dat rijtuigen die per ongeluk los kwamen van het moederstel wel voor een mogelijk gevaar zouden kunnen zorgen wegens te hoge snelheid omdat de snelheid van die afgehaakte rijtuigen nooit hoger maar steeds lager zal zijn van deze van de trein waarvan ze loskwamen! Maar omdat sommige journalisten niet zelden een loopje nemen met de waarheid of met het gewoon weergeven van de nuchtere feiten moeilijkheden blijken te hebben komt het regelmatig voor dat bepaalde verslagen wat worden "bijgewerkt" en het gebruiken van een naamloze "specialist" komt dan steeds goed van pas. Men zegge het voort,
Freddy van Gaever
Geachte Redactie - 21 december 2012
Zwart is de kleur van mijn toga
Elvebee geeft een redelijk adequate beschrijving, maar het is eigenlijk nog erger. Zo is er nog de weging van de prestaties (het aantal punten dat aan de prestaties wordt toegekend). Daarin wordt het "vreemdelingenrecht" zeer zwaar overschat.
Zo is het geval bekend van een advocaat die aan de lopende band verzoekschriften aan de Raad van State indiende voor afgewezen asielzoekers (vast model, enkel de individuele gegevens invullen). Zijn beste jaar bracht de brave man op die manier een slordige 12 miljoen BEF op.
Anderzijds zijn er "Salduz"-advocaten die bij nacht en ontij een aangehoudene gaan bijstaan, 's anderendaags nog eens aanwezig moeten zijn bij de onderzoeksrechter, en daarvoor enkele schamele punten krijgen (na een dik jaar). Is het een interessante zaak dan worden zij steevast opgevolgd door strafpleiters die veelal door de cipiers in de gevangenis worden aangeprezen (wellicht uit bezorgdheid?). Ook komt het voor dat een strafpleiter zijn cliënt korting op zijn ereloon belooft als deze andere gevangenen aanbrengt. Als dat een forse cliënt is slaagt die er wel in nieuwkomers te intimideren om voor die korting te zorgen. Over die praktijken spreekt Rieder niet. Die is met zijn bijkantoor in Zwitserland alleen bezorgd voor de belastingbetaler.
Pol D.
*****
Wensen
beste redactie,bij deze mijn hartelijke wensen voor een zalige Kersttijd met de uwen en diegenen die u dierbaar zijn.voor het nieuwe jaar wens ik u en mezelf de nodige moed en volharding om onze strijd verder te zetten!
Rob
*****
Michelle Martin in Knokke.
De publieke opinie en ook de Angelaars schieten verontwaardigd al hun pijlen af op Michelle Martin en dat vinden de ware schuldigen heel fijn en blijven zij uit de wind. Dat zijn de politiekers die de wetten zo gemaakt hebben dat zij nu in Knokke kan wandelen. Zo gaat het altijd.
Ludo
NvdR Angeltjes : Het wordt inderdaad tijd, dat Angeltjes ook eens de pijlen richt op politici.
*****
65+ senioren moeten betalen
Het zal wel daar op uitdraaien: Wie heel zijn actieve leven gewerkt heeft en bijgedragen moet betalen en wie hier nooit een poot heeft uitgestoken en geen frank heeft bijgedragen mag gratis rijden.
Ludo
*****
21 Dec.2012 waarschuwing
:Beste Angeltjes, Als er vandaag ene aan uw deur aanbelt met pluimen op zijn hoofd, en een steen rond zijn nek,PANIKEER DAN NIET, want dat zijn de Maya's met de nieuwe kalender.
Gina
*****
Maya larie.
Geachte redactie, In verband met het reeds dagenlang gezeur en geklooi over het einde der tijden, wilde ik u en de lezers (vooral zij die meelopen met de believers in deze) laten meegenieten van een (weliswaar) korte discussie hierover die ik zeer recent met een "individu" had, die al deze zever voor "zéér" waarschijnlijk slikte.
Volgens deze laatste waren de Maya's zeer slimme mensen en hun tijd ver vooruit, zeker op gebied van astrologie en toekomstvoorspelling die hiermede gepaard gaat. Dat zij al konden zien dat maan nooit op dezelfde plek bleef hangen was voor die tijd al "opzienbarend". Dat ze zowaar al een kalender (geen Snoeck kalender!) konden opmaken was werkelijk de max. Dit alles plus hun imposante bouwwerken getuigde volgens mijn "believer" van een zeer vooruitstrevende cultuur.
Toen ik de kans zag om ook een woordje te zeggen, vroeg ik of het werkelijk al om een zover gevorderde beschaving ging die het nodig vond om de Goden nog gunstig te stemmen door het offeren van hun medemens, waarbij het menselijk offer levend en wel het kloppende hart werd uitgerukt. Een volk dat zijn medemens levend in waterputten en poelen verzoop om de regengoden terwille te zijn. Een volk dat ook aan sport deed o.a. een soort voetbal waarbij alleen de heup en de knieên mochten gebruikt worden om de "bal" alzo door een stenen ring te mikken en te scoren èn....waarbij de verliezende ploeg als zegeprijs onthoofd werd.
Voorwaar zéér beschaafd voor hun tijd! Dat de Maya's uiteindelijk hun eigen graf dolven door hun drinkwaterbronnen en poelen te vergiftigen met rottende mensenoffers konden de slimmeriken niet weten. Wel het einde der tijden voorspellen. Als schep erbovenop (mijn believer heeft nogal linkse symphatiên) zei ik hem dat ondanks het feit dat nu geweten is wat de oorzaak van de Maya ondergang is, men er blijkbaar in onze Westerse samenleving geen lessen uit geleerd heeft wat een religie kan vernietigen.
In onze Westerse beschaving zijn het nu woestijn maya's uit diverse prachtlanden die onze cultuur verwoesten met hun waanzinnige religie, waar dieren op wrede wijze worden geofferd, die hun vrouwen stenigen tot de dood er op volgt, waar men kinderen onthoofdt opdat ze geen school zouden lopen en kennis vergaren, waar de eerbied en respect voor andersdenkenden als een verwerpelijk iets beschouwd wordt, waar elke moord op een ongelovige als een heldendaad wordt bestempeld en ga zo maar door ...t oen zweeg mijn 'believer'.
mvg - Senior
*****
Van mij, voor u.
Ik wens de redactie een mooi 2013, en een 'Chapeau' dank voor de dagelijkse lectuur die ik heb mogen genieten.
Heel genegen - Gina
*****
3 M, komt dat tegen.
Ik stel mij toch heel wat vragen over 'vrouwe Justitia'.
Soms kijk ik wel eens naar Luc Allo- achter tralies, en dan zie je veroordeelden, die voor minder ernstige feiten langer zitten dan 3M dit ooit heeft moeten doen. Ook wat de schadevergoeding naar de slachtoffers toe betreft, wanneer een 3M in de gevangenis een fortuintje heeft opgebouwd van 40.000€ zou dit toch integraal naar de slachtoffers moeten gaan, ipv te flaneren in Knokke ( badsteden niet onbesproken in de dossiers) en nota bene niet ver van verblijfplaats Nihoul-De cocker. Toch ben ik een beetje mee met de burgemeester, want een figuur als 3M, kan in je stad voor heel wat deining zorgen en dan ben je als burgemeester wel verantwoordelijk.
Gina
*****
Brusselse senioren niet langer gratis per MIVB
Ook de enorme kosten op het gebied van veiligheid, netheid, afbraak, en incompetent beleid (men denke maar aan het fiasco van de ongetwijfeld zeer dure installatie van de toegangsdeurtjes) moeten ergens op verhaald worden. Is het overigens niet zo dat die hele MIVB voor een groot stuk door de staat gesubsidiëerd wordt, en dat de autochtone zot, excuseer, belastingbetaler, dus uiteindelijk twee keer betaalt voor de massale invoer van de horden crimineel parasitair, vooralsnog PS, binnenkort waarschijnlijk fundamentalistisch islamitisch, stemvee.
Fred
*****
Brute pech.
Verdorie, geachte Redactie, het is tegenwoordig al zo lastig om aan arbeiders te geraken ... die nog niet tè belabberd zijn om lastig & (tamelijk) gevaarlijk werk te verrichten, en dan... komen er een handjevol van die mensen om in een stom verkeersongeval.
Een minibusje met Roemenen en Bulgaren kwam jammerlijk om in een deel van de Zeebrugse "buitenhaven" (het gedeelte dat noorderlijk ligt van de oorspronkelijke kustlijn) Dat gebied lijkt op een doolhof door de wirwar van afgewerkte- èn "maar half-afgewerkte" wegen en het is zelfs moeilijk om op klaarlichte dag één of ànder bedrijf te vinden. Helaas moeten de havendiensten ook de nationale trend volgen van energiebeparingen, zodat de meeste kaaien (waar géén schepen aangemeerd liggen) het moeten stellen met een povere verlichting .Dàt KAN één van de oorzaken zijn waardoor dat busje een (fataal) verkeerde afslag genomen heeft. Anderzijds, is het nog niet bekend, of die mannen NAAR hun werk reden (continu-ploegensysteem) of dat zij, nà hun ploegentaak eventueel "een stapje in de wereld zetten" waarbij niemand zin had om BOB te spelen.
VTM toonde duidelijke beelden + commentaar van Coens (één van de "grote koppen" van de havens.)--> die meldde dat het nog maar de éérste keer was dat die arbeiders op die bewuste kaai reden, én gaf ook toe dat de verlichting "niet veel soeps" was. Normaal werken al sedert een goed jaar, buitenlanders voor de NV (?) De Pret om de kaaien te herstellen. (véél te lastig voor "onze mensen" die verwend zijn door de vakbonden) Daardoor "De Pret" beroep op mensen zoals ooit onze vaders & grootvaders waren: "Venten met poten aan hun lijf"... en anderzijds kwamen die Oostblokkers om "brood-op-tafel" te brengen voor hun gezin."Aarg...(?), "hiel aaarg".
Victor van Vosselaer
*****
Beste Wensen
Aan gans de Angeltjes redactie en zijn lezers, prettige feestdagen en een waakzaam 2013, tevens bedankt voor het dagelijkse pootjelap aan onze poco opvoeders.
BDDG (France)
Situatie Egypte verslechtert na grondwetreferendum
De situatie in Egypte na de revolutie lijkt sneller te verslechteren dan de meesten hadden verwacht na het vorige week gehouden referendum over een nieuwe en openlijk Islamitische grondwet. In feite lijkt Egypte af te koersen op een nieuwe revolutie, minder dan twee jaar nadat het zijn eerdere dictator verdreef.
De nieuwe grondwet was het onderwerp van heftige discussies, al voordat er over werd gestemd. Omdat hij alleen was opgesteld door de Moslimbroederschap en andere partijen die de sharia (Islamitische wetgeving) als visie hebben, zeiden critici dat hij Egypte zou veranderen in een nieuwe Islamitische Republiek, en minderheidsgroepen zoals Christenen ernstig zou schaden. Maar waarschijnlijk was dit precies wat de Moslimbroederschap beoogde, en daarom deed deze organisatie veel moeite om er voor te zorgen dat het referendum een succes werd.
Volgens berichten uit Egypte werd aan vrouwen die geen sluier droegen (en dus geen vrome moslims zijn) het recht ontzegd om over het referendum te stemmen. Volgens de Egyptische oppositie werden ook Christenen weggestuurd bij de stembureaus.
Aan het eind van de dag had slechts een derde van de Egyptenaren over de nieuwe grondwet gestemd, maar dat weerhield de Moslimbroederschap er niet van te vieren dat 57 procent voor had gestemd. Oppositiegroepen klaagden over wijdverbreide verkiezingsfraude, en eisten een nieuw referendum. Het is niet waarschijnlijk dat ze dit krijgen.
Om hun overwinning volkomen duidelijk te maken gooiden Islamitische groepen, verbonden met de Moslimbroederschap, direct na het referendum brandbommen naar het belangrijkste hoofdkwartier van de oppositie in Kaïro.
Een van de leiders van de Moslimbroederschap zei voor de Egyptische televisie, dat de organisatie zijn leden zou kunnen gaan bewapenen.
Essam a-Erian, plaatsvervangedn hoofd van de Vrijheid en Gerechtigheidpartij van de Moslimbroederschap in het Egyptische parlement, zei voor Mehwar TV dat de organisatie voor het eerst overweegt gewapende ‘jeugdbrigades’ op te richten om elke demonstratie tegen de regering te onderdrukken.
Zien we hier enige gelijkenis met nazi-Duitsland en zijn legertjes ‘bruinhemden’ ?
Velen in Israël en daarbuiten voorspelden dat, hoewel de Moslimbroederschap geenszins goed is voor Egypte en de regio, het toch zeker tien jaar zou duren voordat deze de sharia wetten zou opleggen en onvoorspelbare dingen zou doen. Het lijkt erop, dat deze voorspellingen er wat naast zitten en de situatie sneller uit de hand loopt dan de meeste mensen denken.
Via bovenstaand bruggetje kom je op een scherm dat een door jou neergeschreven tekst, gesproken weergeeft.
Kies voor "Dutch" en vervolgens kan je een persoonsnaam kiezen die jouw geschreven tekst zal uitspreken. Het verschil is enerzijds mannen en vrouwen en anderzijds uitspraak met de Noord-Nederlandse of Zuid-Nederalndse tongval. Is het accent van Laura van de Antillen ? Wie het weet, mag het zeggen.
De basis van de spraaktechnologie werd gelegd door het Ieperse bedrijf van de heren Lernout & Hauspie en voor zij bankroet gingen, was er al een systeem door hen op de markt gebracht dat omgekeerd deed wat hier gedemonstreerd wordt : een door de pc-gebruiker gedicteerde tekst omzetten in geschreven tekst. Dat is natuurlijk een pak moeilijker maar het lukte wel.
(dank aan René voro de tip)
Catalonië verder op weg naar onafhankelijkheid
De herkozen minister-president van Catalonië, Artur Mas, bereidt zijn land van nu af tot in de loop van 2014 voor om onafhankelijk te worden van Spanje. Daarna legt hij het resultaat in een referendum voor aan de Catalanen.
Mas maakte zijn plannen vandaag bekend bij de presentatie van het regeringsprogramma. Vandaag wordt hij officieel als premier herbenoemd. Zijn partij, de nationalistische CIU, verloor bij de verkiezingen op 25 november zetels maar bleef de grootste partij. Mas sloot een coalitie met de linkse republikeinen van ERC.
Volgens Mas kan Catalonië de economische crisis niet overwinnen als het niet zelf belasting kan heffen. Veel Catalanen beklagen zich er al langer over dat de relatief welvarende regio de rest van Spanje subsidieert. De centrale regering in Madrid noemt het onafhankelijkheidsplan illegaal en kondigde aan het te zullen tegenhouden.
Bron : diverse media
21.12.2012 : na vandaag is het hoe dan ook, afgelopen met die onzin
Brusselse senioren niet langer gratis per MIVB
De Brusselse regering heeft de nieuwe tarieven van de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB goedgekeurd. Die tarieven gaan in vanaf 1 februari 2013. Het gratis vervoer voor 65-plussers wordt geschrapt. Vanaf mei zullen 65-plussers een bijdrage van 60 euro moeten betalen. De prijs van een schoolabonnement zakt wel fors van 204 naar 120 euro.
De vermindering van de schoolabonnementen worden met andere woorden voor een stuk gerecupereerd bij de senioren. En als u weet wie de meerderheid van de schoolbevolking uitmaakt, is het duidelijk dat de gepensioneerden thans rechtstreeks de kinderen van de Invasie subsidiëren. Ook de rood-groene lezertjes van Angeltjes die nu puffend van ve(rontwaardiging voor hun scherm zitten, mogen wij wat mij betreft, in alle rust en kalmte ontploffen.
65-plussers met een laag inkomen (onder andere senioren met een OMNIO-statuut of leefloon) kunnen wel gratis blijven rijden op de Brusselse metro's, trams en bussen.
Eerder al besliste de Waalse vervoersmaatschappij TEC het gratis abonnement voor senioren betalend te maken. Bij De Lijn in Vlaanderen rijden 65-plussers gratis. Of dat in de toekomst nog zo blijft, is een (politieke) knoop die nog moet doorgehakt worden.
Ray
N-VA gedoogt illegale financiering Franstalig onderwijs in Voeren.
Sinds 2005 subsidieert de Franse Gemeenschap een Franstalige school in Voeren, wat in feite ongrondwettelijk is. Ook in haar laatste begroting is dat het geval. Daarom diende het Vlaams Belang nu een motie tot belangenconflict in. Joris Van Hauthem wees erop dat de meerderheid in haar regeerakkoord stelt "alle middelen te zullen gebruiken om te voorkomen dat een andere overheid haar bevoegdheden overschrijdt". Tijdens het debat wekte de tussenkomst van de N-VA verbijstering op bij het Vlaams Belang. Voor de N-VA blijkt er zich geen probleem te stellen, want ... "het leerlingenaantal van de Franstalige school gaat achteruit", en, "we kunnen het Voerens burgemeester Broers, die tevens lid is van de N-VA, toch niet al te moeilijk gaan maken?" Van Hauthem vroeg zich in de plenaire vergadering af waar de geloofwaardigheid en de rechtlijnigheid van de N-VA zijn.