Hoe Naomi Watts de dood in de ogen keek op de set van 'The Impossible'

Dat Naomi Watts erg diep is gegaan voor de opnames van 'The
Impossible', is een understatement. De actrice maakte op een gegeven
moment zelf mee hoe het voelt om net iets te lang onder water te
blijven. Dat gebeurde toen ze in een watertank op een stoel zat
vastgegespt en de riem maar niet loskreeg: "Ik geraakte niet uit de
stoel en ik had mijn zuurstofmasker al afgenomen. De regisseur wilde dat
ik er extra bang uitzag dus hij verraste mij door de stoel ook nog eens
de andere kant op te laten draaien. Toen die eindelijk tot stilstand
kwam, veerde ik in volle paniek uit het water. Het is op dat moment dat
ik besefte hoe het voelt wanneer je je adem net iets te lang inhoudt."
Ik praatte met Watts over haar nieuwste film 'The Impossible', die het
waargebeurde verhaal vertelt van een familie die in 2004 de tsunami in
Thailand op het nippertje overleefde.
"Blootvoets rondlopen, drijfnatte kleren, vuil water,... Je bent echt tot het uiterste moeten gaan voor 'The Impossible'."
Naomi Watts: (lacht) "Ik wist dat het op lichamelijk
gebied heel moeilijk zou zijn, dat zijn alle films waarin water een
grote rol speelt. Maar ik vond het verhaal over een natuurramp die aan
zoveel mensen het leven heeft gekost en die zoveel mensenlevens heeft
veranderd heel belangrijk om te brengen. Je vergeet alle negatieve
dingen die bij de opnames komen kijken. Ik herinner me dat ik vlak na de
opnames van King Kong volledig uitgeput was. Ik had overal pijn, mijn
lichaam kon het niet meer aan. Ik heb toen gezworen dat ik nooit meer in
een actiefilm zou meespelen. Maar je vergeet die pijn na een tijdje.
Het is een beetje zoals een kind baren, nietwaar? Je zou het achteraf
gezien best opnieuw willen doen."
"Een verhaal zoals dit moet als moeder heel moeilijk zijn om te spelen."
Watts:
"Toen mijn agent me opbelde en zei dat hij een script voor me had dat
over de tsunami ging, was ik absoluut niet geïnteresseerd. Integendeel,
ik vond dat allesbehalve een goed idee. Zijn ze van plan om er een
rampenfilm van te maken met heel veel geschreeuw? Gaan ze er één
spektakel van maken? Het voelde zó verkeerd aan. Als je ziet hoeveel
mensen er om het leven zijn gekomen... (onderbreekt zichzelf). Maar van
het moment dat ik hoorde dat JA Bayona de film ging regisseren, kreeg ik
plots toch interesse in het project. Ik heb het script uiteindelijk
gelezen en ik wist na de eerste vier, vijf pagina's dat ik het wilde
doen."
"Hoe verliep die eerste ontmoeting met de 'echte' Maria Belon? En wat heb je van haar geleerd?"
Watts:
"Ik keek er heel erg naar uit om haar te ontmoeten en ik herinner me
dat ik best nerveus was toen ze de kamer kwam binnengelopen. Ik had een
half uurtje gekregen om met haar te praten maar ik wist gewoon niet waar
ik moest beginnen. Ik ben dan ook maar gewoon een actrice en ik was er
zeker van dat ze mijn vragen stom zou vinden. Ik ben gaan zitten en ik
heb gewacht totdat zij begon te praten. Ze kreeg tranen in haar ogen, en
die blik vertelde eigenlijk al meteen het hele verhaal. Ik weet dat dit
een beetje melig klinkt, maar we hebben elkaar vervolgens een hele poos
omhelsd. Maria heeft een heel andere kijk op het leven. Ik ben heel
cynisch terwijl zij juist van elk moment in het leven geniet. Ze heeft
geen angst meer."
"Heb je ook met haar kinderen gepraat ter voorbereiding van de opnames?"
Watts:
"Ik heb met Lucas (vertolkt door Tom Holland, nvdr) gepraat, maar ik
merkte al snel dat Maria er beter over kon praten dan hem. Hij was erg
jong toen het allemaal gebeurde. Maria heeft tijdens de opnames van 'The
Impossible' enorm lange brieven geschreven. Ze is ons een paar keer op
de set in Spanje komen bezoeken, en tijdens de opnames in Thailand is
uiteindelijk het hele gezin afgereisd. Wanneer ze niet op de set kon
zijn, schreef ze ellenlange e-mails over elke scène. Van zodra we van
locatie veranderden, kwam ze met de meest uitgebreide details over die
plaats op de proppen. Dat was enorm nuttig voor ons."
|