VIER mag reclameblokken niet langer opleuken

De opgeleukte reclameblokken op VIER zijn in strijd met het
Mediadecreet. SBS Belgium wordt hiervoor gewaarschuwd en moet de
overtreding stopzetten. Dat meldt de VRM, de Vlaamse Regulator voor de
Media, in een persbericht. SBS Belgiƫ schikt zich naar die interpretatie
en past de omkadering van de reclame aan.
Op 17 september 2012 werd de commerciƫle zender VIER gelanceerd. In de
weken voorafgaand aan deze lancering werd in de pers al melding gemaakt
van het feit dat VIER met een vernieuwd format de reclameblokken
aantrekkelijker wenste te maken. De VRM moest echter de effectieve
uitzending van deze reclameblokken afwachten, aangezien de controle door
de toezichthouder steeds na uitzending dient te gebeuren.
De
VRM onderzocht een selectie van uitzendingen in de avondprogrammatie van
VIER. In de reclameblokken van verschillende programma's, zoals 'De
Kruitfabriek' en 'De Slimste Mens ter Wereld', werden naast reclamespots
ook redactionele programmafragmenten uitgezonden, zoals 'De snelste
quiz ter wereld', 'De kortste show' en andere animatiefilmpjes.
Herkenbaar
Zowel het Mediadecreet als Europese regelgeving bepaalt dat
televisiereclame duidelijk herkenbaar moet zijn en duidelijk
onderscheiden moet worden van redactionele inhoud. Hiermee wil de
regelgever vermijden dat er verwarring ontstaat bij de kijker over de
aard van de boodschap waarnaar hij kijkt, hetzij reclame, hetzij
redactionele informatie.
De VRM is van oordeel dat 'De snelste
quiz ter wereld', 'De kortste show' en andere animatiefilmpjes als
redactionele inhoud moeten worden beschouwd en bijgevolg niet in de
reclameblokken mogen worden uitgezonden.
Opschorting In
afwachting van de uitspraak had SBS de omkadering eerder al opgeschort.
De mediagroep zal zich nu schikken naar de interpretatie van de VRM en
de omkadering in die zin aanpassen, liet Kristof Demasure, woordvoerder
van SBS, vanmiddag weten.
|