CNN op bezoek bij Belgische hoofddoekontwerpers xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Dat België, een land waar discussies over boerka's de gemoederen verhitten, over een stel ontwerpers beschikt dat modieuze hoofddoeken creëert, is de Amerikaanse zender CNN niet onopgemerkt voorbijgegaan. Ze stuurden een reporter uit naar een boetiek van kledingmerk Noor D'Izar in Brussel.
Noor D'Izar, letterlijk 'schoonheid van de sluier', is het label van Fatima Rafiy en Inge Rombouts, de eerste een moslima, de tweede niet. De vrouwen ontwerpen hippe, makkelijk draagbare hoofddoeken, bedoeld voor iedereen.
Na een opgemerkte passage tijdens de Parijse Modeweek eerder dit jaar, gaan de modieuze hoofddoeken van het Belgische duo ook in het buitenland vlot over de toonbank.
'Ik zou het geweldig vinden mochten twee vrouwen, moslim en niet-moslim, naar onze website kijken en beiden vinden dat ze onze hoofddoeken kunnen dragen', zegt Inge Rombouts aan CNN, dat het succes van de Belgische ontwerpers opmerkelijk vindt, gezien België waarschijnlijk tot de eerste landen zal behoren waar een boerkaverbod geldt.
'Het dragen van een sluier hoeft niet controversieel te zijn', zegt Aziz Saliha, die hoofddoeken van Noor D'Izar verkoopt in haar boetiek in Brussel. 'Het debat rond de hoofddoek is sterk politiek getint, maar uiteindelijk is het louter kleding en is het onze missie om de hoofddoek terug te brengen tot de modewereld, waar hij thuishoort.'
|