NIEUW: Blog reclamevrij maken?
Op zoek naar een bepaalde info ? Geef dan hieronder een trefwoord in...
Zoeken in blog

Foto
Welkom ! Welkom ! Welkom ! Welkom ! Welkom ! Welkom ! Welkom ! Welkom ! Welkom ! Welkom ! Welkom ! Welkom !
Foto
Gastenboek
  • huche
  • Mimudge
  • xwxgdjuqqc
  • kpxyhukibgfnhr
  • bulty

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Foto
    Raadpleeg steeds je arts !
    Foto
    Laatste commentaren
  • http://viagrarrr.com - viagra 7w4659 (KeithVof)
        op Fibromyalgie - Chronische slaapstoornissen
  • Houmb (Vungask)
        op Fibromyalgie & hormonen... - Deel II
  • pnilclzhnw (VedSteamb)
        op Fibromyalgie - Chronische slaapstoornissen
  • Hyday (wrammina)
        op Fibromyalgie & hormonen... - Deel II
  • zoeuwaxmtsusac (GbvSoycle)
        op Fibromyalgie - Chronische slaapstoornissen
  • viagra buy sarasota (LilyaHoF)
        op Fibromyalgie - Chronische slaapstoornissen
  • fmbcxhvwkiiyvr (AmvtGript)
        op Fibromyalgie - Chronische slaapstoornissen
  • lbueasnsld (Dbssoitte)
        op Fibromyalgie - Chronische slaapstoornissen
  • tnnrrtxbzlebvg (Lbduricky)
        op Fibromyalgie - Chronische slaapstoornissen
  • Enripug (Gafshise)
        op Fibromyalgie & hormonen... - Deel II
  • Foto
    Blog als favoriet !
    Foto
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    mienke
    blog.seniorennet.be/mienke
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    mam
    blog.seniorennet.be/mam
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    jan1937
    blog.seniorennet.be/jan1937
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    amaltheia
    blog.seniorennet.be/amalthe
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    dolfijn
    blog.seniorennet.be/dolfijn
    Foto
    Mijn favorieten
  • Kennis=macht=gezondheid - Pillie Willie
  • Vlaamse Liga voor Fibromyalgie PatiŽnten
  • Lotgenoten Fibromyalgie Nederland
  • APS-Therapie
  • Alles over fibromyalgie
  • Fibromyalgie-Online
  • Leven met CVS / Leven met Fibromyalgie
  • Gezondheidspein.nl
  • TopSiteGuide.BelgischeTop100
  • Fibromyalgie PR-site
    Foto
    Fibromyalgie
    Strijd om erkenning
    24-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Petition - CDC CFS research should not involve the empirical definition (2005)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen






















    I wanted to draw your attention to this important petition that I recently signed :

    CDC CFS research should not involve
    the empirical definition (2005)


    I really think this is an important cause
    and
    I'd like to encourage you to add your signature too.
    It's free and takes less than a minute of your time.
     
    Thanks !


     

    24-05-2009 om 23:47 geschreven door Jules

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Anxiety in children with CFS/ME
    Klik op de afbeelding om de link te volgen




     












    Anxiety
    in children with CFS/ME

    Crawley E, Hunt L, Stallard P, Centre of Child and Adolescent Health, Hampton House, Cotham Hill, Bristol, BS6 6JS, UK : esther.crawley@bristol.ac.uk - Eur Child Adolesc Psychiatry. 2009 May 19 - PMID: 19452195

    Anxiety symptoms are commonly described in children with chronic fatigue syndrome or myalgic encephalopathy (CFS/ME) but to date there has been little information on the type of anxiety children experience or the relationship between anxiety and school attendance, disability or fatigue.
    The aim of this study was to first describe the prevalence and type of anxiety symptoms in children with CFS/ME compared with a normal European population and secondly to investigate the association of anxiety symptoms with age, gender, school attendance, fatigue and physical function in paediatric CFS/ME.
    Data were prospectively collected on children and young people with CFS/ME referred to a large specialist CFS/ME service.
    One hundred and sixty-four children with CFS/ME had complete data for the Spence Children's Anxiety Scale.
    Teenage girls had the highest rates of total anxiety symptoms with 38% (95% CI 27-49) over the cut off (top 10% of normal European population) and significantly higher rates of symptoms in each subscale.
    Younger girls were more likely to score over the cut off in separation anxiety (37%, 19-40) and social phobia (39%, 25-47).
    There was no evidence of association between total anxiety symptoms and : time at school, time to assessment, pain or age.
    Associations with fatigue and physical function were attenuated when adjusted for other variables.
    Although anxiety symptoms are high in CFS/ME, particularly in teenage girls, it does not appear to be associated with school attendance or other measures of disability.
    Separation anxiety and social phobia were the most clearly elevated in paediatric CFS/ME.

    Cfr. : http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19452195?dopt=Abstract



    Association between school absence and physical function in paediatric CFS/ME

    Crawley E, Sterne J, Bristol University, United Kingdom - Arch Dis Child. 2008 Nov 11 - PMID: 19001477

    Objective - To investigate factors associated with school attendance and physical function in paediatric Chronic Fatigue Syndrome/Myalgic Encephalopathy (CFS/ME).

    Design - Cross sectional study.

    Setting - Regional specialist CFS/ME service.

    Patients - Children and young people aged <18.

    Outcome measures - Self reported school attendance and physical function measured using the physical function subscale of the SF36.

    Methods - Linear and logistic regression analysis of data from self completed assessment forms on children attending a regional specialist service between 2004 and 2007.
    Analyses were done in two groups of children : (1) with a completed Spence Children's Anxiety Scale (SCAS) and (2) with a completed Hospital Anxiety and Depression Scale (HADS).

    Results - Of 211 children with CFS/ME, 62% attended 40% of school or less.
    In children with completed SCAS, those with better physical function were more likely to attend school (adjusted OR 1.70, 95% CI 1.36 to 2.13).
    This was also true for those with completed HADS (adjusted OR 2.05 95% CI 1.4, 3.01).
    Increasing fatigue and pain and low mood were associated with worse physical function.
    There was no evidence that anxiety, gender, age at assessment, family history of CFS/ME or time from onset of symptoms to assessment in clinic were associated with school attendance or physical function.

    Implications - Paediatricians should recognise that reduced school attendance is associated with reduced physical function rather than anxiety.
    Improving school attendance in children with CFS/ME should focus on evidence-based interventions to improve physical function, particularly concentrating on interventions that are likely to reduce pain and fatigue.

    Cfr. : http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19001477?ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_DiscoveryPa
    nel.Pubmed_Discovery_RA&linkpos=1&log$=relatedarticles&logdbfrom=pubmed



    Chronic fatigue syndrome in children aged 11 years old and younger

    Davies S, Crawley E, Department of Women and Children's Health, Southmead Hospital, Bristol, UK - Arch Dis Child. 2008 May;93(5):419-21. Epub 2008 Jan 11 - PMID: 18192312

    Children in primary school can be very disabled by chronic fatigue syndrome or ME (CFS/ME).
    The clinical presentation in this age group (under 12 years old) is almost identical to that in older children.

    Aim - To describe children who presented to the Bath paediatric CFS/ME service under the age of 12 years.

    Method - Inventories measuring fatigue, pain, functional disability, anxiety, family history and symptoms were collected prospectively for all children presenting to the Bath CFS/ME service between September 2004 and April 2007.
    Data from children who presented to the service under the age of 12 are described and compared to those who presented at age 12 or older.

    Results - 178 children (under the age of 18) were diagnosed as having CFS/ME using the RCPCH criteria out of 216 children assessed.
    The mean age at assessment for children with CFS/ME was 14.5 years old (SD 2.9).
    Thirty-two (16%) children were under 12 years at the time of assessment, four children were under 5 years and the youngest child was 2 years old.
    Children under 12 were very disabled with mean school attendance of just over 40% (average 2 days a week), Chalder fatigue score of 8.29 (CI 7.14 to 9.43 maximum possible score = 11) and pain visual analogue score of 39.7 (possible range 0-100).
    Comparison with children aged 12 or older showed that both groups were remarkably similar at assessment.
    Twenty-four out of the 26 children with complete symptom lists would have been diagnosed as having CFS/ME using the stricter adult Centers of Disease Control and prevention (CDC) criteria.

    Conclusion - Disability in the under-12 age group was high, with low levels of school attendance, high levels of fatigue, anxiety, functional disability and pain.
    The clinical pattern seen is almost identical to that seen in older children and the majority of children would also be diagnosed as having CFS/ME using the stricter adult definition.

    Cfr. : http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18192312?ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_DiscoveryPa
    nel.Pubmed_Discovery_RA&linkpos=2&log$=relatedarticles&logdbfrom=pubmed



    The relationship between prior psychiatric disorder and chronic fatigue: evidence from a national birth cohort study

    Harvey SB, Wadsworth M, Wessely S, Hotopf M, Department of Psychological Medicine, Institute of Psychiatry, Kings College London, London, UK - Psychol Med. 2008 Jul;38(7):933-40. Epub 2007 Nov 2 - PMID: 17976252

    Background - Increased rates of psychiatric disorder have previously been reported in those diagnosed with chronic fatigue syndrome (CFS) or myalgic encephalomyelitis (ME), although the direction of causation in this relationship has not been established.
    We aimed to test the hypothesis that individuals with self-reported CFS/ME have increased levels of psychiatric disorder prior to the onset of their fatigue symptoms.

    Method - A total of 5,362 participants were prospectively followed with various measures of personality, psychiatric disorder and fatigue levels collected over the first 43 years of their life.
    CFS/ME was identified through self-report during a semi-structured interview at age 53 years.

    Results - Thirty-four (1.1%) of the 3,035 subjects assessed at age 53 years reported a diagnosis of CFS/ME.
    CFS/ME was more common among females, but there was no association between CFS/ME and either social class, social mobility or educational level.
    Those with psychiatric illness between the ages of 15 and 36 years were more likely to report CFS/ME later in life with an odds ratio (OR, adjusted for sex) of 2.65 [95% confidence interval (CI) 1.26-5.57, p=0.01].
    Increased levels of psychiatric illness, in particular depression and anxiety, were present prior to the occurrence of fatigue symptoms.
    There was a dose-response relationship between the severity of psychiatric symptoms and the likelihood of later CFS/ME.
    Personality factors were not associated with a self-reported diagnosis of CFS/ME.

    Conclusions - This temporal, dose-response relationship suggests that psychiatric disorders or shared risk factors for psychiatric disorders, are likely to have an aetiological role in some cases of CFS/ME.

    Cfr. : http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17976252?ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_DiscoveryPa
    nel.Pubmed_Discovery_RA&linkpos=3&log$=relatedarticles&logdbfrom=pubmed



    Interventions for the treatment, management and rehabilitation of patients with chronic fatigue syndrome/myalgic encephalomyelitis - An updated systematic review

    Chambers D, Bagnall AM, Hempel S, Forbes C, Centre for Reviews and Dissemination, University of York, York YO10 5DD, UK : dc510@york.ac.uk - J R Soc Med. 2006 Oct;99(10):506-20 - PMID: 17021301

    Objectives - To determine whether any particular intervention or combination of interventions is effective in the treatment, management and rehabilitation of adults and children with a diagnosis of chronic fatigue syndrome / myalgic encephalomyelitis (CFS/ME).

    Design - Substantive update of a systematic review published in 2002.
    Randomized (RCTs) and non-randomized controlled trials of any intervention or combination of interventions were eligible for inclusion.
    Study participants could be adults or children with a diagnosis of CFS/ME based on any criteria.
    We searched eleven electronic databases, reference lists of articles and reviews and textbooks on CFS/ME.
    Additional references were sought by contact with experts.

    Results - Seventy studies met the inclusion criteria.
    Studies on behavioural, immunological, pharmacological and complementary therapies, nutritional supplements and miscellaneous other interventions were identified.
    Graded exercise therapy and cognitive behaviour therapy appeared to reduce symptoms and improve function based on evidence from RCTs.
    For most other interventions, evidence of effectiveness was inconclusive and some interventions were associated with significant adverse effects.

    Conclusions - Over the last five years, there has been a marked increase in the size and quality of the evidence base on interventions for CFS/ME.
    Some behavioural interventions have shown promising results in reducing the symptoms of CFS/ME and improving physical functioning.
    There is a need for research to define the characteristics of patients who would benefit from specific interventions and to develop clinically relevant objective outcome measures.

    Also read the comment on this article 'Chronic fatigue syndrome' by Goudsmit EM - J R Soc Med. 2007 Jan;100(1):7 - PMID: 17197675 at : http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17197675?ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_DiscoveryPa
    nel.Pubmed_RVAbstractPlus
    -.

    Cfr. : http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17021301?ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_DiscoveryPa
    nel.Pubmed_Discovery_RA&linkpos=4&log$=relatedreviews&logdbfrom=pubmed



    Possible role for early-life immune insult including developmental immunotoxicity in chronic fatigue syndrome (CFS) or myalgic encephalomyelitis (ME)

    Dietert RR, Dietert JM, Department of Microbiology and Immunology, College of Veterinary Medicine, Cornell University, Ithaca, NY 14853, USA : rrd1@cornell.edu - Toxicology. 2008 May 2;247(1):61-72. Epub 2008 Feb 8 - PMID: 18336982

    Chronic fatigue syndrome (CFS), also known as myalgic encephalomyelitis (ME) in some countries, is a debilitating disease with a constellation of multi-system dysfunctions primarily involving the neurological, endocrine and immune systems.
    While substantial information is available concerning the complex dysfunction-associated symptoms of CFS, environmental origins of the disease have yet to be determined.
    Part of the dilemma in identifying the cause(s) has been the focus on biomarkers (hormones, neurotransmitters, cytokines, infectious agents) that are contemporary with later-life CFS episodes.
    Yet, recent investigations on the origins of environmental diseases of the neurological, endocrine, reproductive, respiratory and immune systems suggest that early life toxicologic and other insults are pivotal in producing later-life onset of symptoms.
    As with autism and childhood asthma, CFS can also occur in children where the causes are certainly early-life events.
    Immune dysfunction is recognized as part of the CFS phenotype but has received comparatively less attention than aberrant neurological or endocrine function.
    However, recent research results suggest that early life immune insults (ELII) including developmental immunotoxicity (DIT), which is induced by xenobiotics, may offer an important clue to the origin(s) of CFS.
    The developing immune system is a sensitive and novel target for environmental insult (xenobiotic, infectious agents, stress) with major ramifications for postnatal health risks.
    Additionally, many prenatal and early postnatal neurological lesions associated with postnatal neurobehavioral diseases are now recognized as linked to prenatal immune insult and inflammatory dysregulation.
    This review considers the potential role of ELII including DIT as an early-life component of later-life CFS.

    Cfr. : http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18336982?ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_DiscoveryPa
    nel.Pubmed_Discovery_RA&linkpos=5&log$=relatedreviews&logdbfrom=pubmed



    24-05-2009 om 23:37 geschreven door Jules

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Particuliere verzekeraars veel geld kwijt aan langdurige uitkeringen aan particulier verzekerden met CVS - Nieuw onderzoek Bleijenberg
    Klik op de afbeelding om de link te volgen  

















    De tijden zijn voorbij dat particuliere verzekeraars alle juridische
    procedures winnen die klanten die aan CVS lijden tegen hen aan-
    spannen, dus...
    is er plots geld voor onderzoek naar een effectieve behandeling...


    Nieuw onderzoek Bleijenberg naar particulier verzekerden met CVS

    ME/CVS Stichting Nederland

    In het Trial-register kondigt professor Bleijenberg (Radboud Universiteit, Nijmegen) een nieuw onderzoek aan, dat in 2010 zijn beslag moet krijgen.

    Particuliere verzekeraars zoals de Amersfoortse zijn veel geld kwijt aan langdurige uitkeringen voor klanten die aan CVS lijden.
    De tijden zijn voorbij dat zij alle juridische procedures winnen die klanten tegen hen aanspannen, wanneer hun inkomstenderving wordt ingetrokken.
    Daarom hebben de maatschappijen die een dergelijke beroepsverzekering aanbieden, verenigd in de Stichting Emblas, professor Bleijenberg verzocht of hij zijn programma voor Cognitieve Gedragstherapie zodanig kan uitbreiden dat de kans op werkhervatting bij deze verzekerden vergroot wordt.
    Pikant is dat ook het UWV in Amsterdam een financiele bijdrage geeft aan het onderzoek.

    De beschrijving van het programma

    Introduction
    A significant part of disabled clients (Ďclaimantsí) receiving long term disability benefits from income protection insurance organizations suffer from a disabling fatigue and have other CFS like symptoms.
    For most clients receiving benefits, the disability situation appears to be a perpetuating or spiralling down process limiting the recovery from the fatigue.
    Until now CBT is the only evidence based treatment for CFS.
    But it is also known that CFS patients with disease related benefits are not a good indication for CBT.
    Work resumption is seldom an explicitly named goal in CBT for CFS or is not easily reached.
    So mono disciplinary CBT alone seems to be insufficient to change fatigue and the disability in these patients.
    So for CFS patients receiving benefits from income protection insurers (IPI), CBT has to be extended to a multidisciplinary approach, like field management.
    Also the goals of the treatment have to be explicitly extended to vocational goals.
    Such a field management approach is available in the Netherlands : the Multidisciplinary Disability Resolution (MDR) Program (cfr. :
    http://www.trialregister.nl/trialreg/admin/rctview.asp?TC=618 -).
    But the effects of this program have never been investigated in a randomised controlled trial.
    Because of the long treatment duration of this field management approach, this RCT is a good basis to study the processes of change in these patients.

    Research questions
    Therefore the following research questions will be answered :
    1.What is the efficacy of the MDR programme to achieve an off-claim situation i.e. a full recovery and no mental and/or physical limitations preventing to earn the pre-disability income ?
    2.What are the process variables of the resolution process that are predicting the outcome of the MDR programme ?

    Methods
    130 patients with an income protection insurance will be randomised in two conditions, MDR program and usual care.
    MDR last about 18 months.
    Measurements will take place at baseline, at 6, 12, 18 and 24 months.
    The primary outcome measures are :
    a) off-claim or not at the post test 18 months and at follow up,
    b) number of hours as a paid job during 12 days of self observation and
    c) self report of a paid job or not and number of hours in this job.
    Some of the process variables of interest are cognitions, anxiety, coping and physical activity.
    The effects of the treatment will be analysed by a general linear model for repeated measurements will be used to analyse the effects of the interventions on the primary variables.
    To study the process of change, analyses of variance and regression analyses will be used.

    Relevance
    The relevance of this study is that it will possibly make available an effective treatment program for chronic fatigued patients with a long term disability and long term claims.
    It will also result in knowledge about the process of change and predictors of the effects of the treatment program.


    Cfr. : http://www.me-cvs-stichting.nl:80/1398



    24-05-2009 om 08:16 geschreven door Jules

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    23-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Emotionele intelligentie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen















     

    Emotionele intelligentie

    Marc Vossen
    © 1997-2000 Mensa Belgium-Luxembourg

    In het boek "Emotionele Intelligentie" van Goleman - cfr. : http://www.12manage.com/methods_goleman_emotional_intelligen
    ce_nl.html
    - gaat het niet zozeer over het IQ, maar wel over het EQ - de emotionele vaardigheden - van de mens.
    In dit boek onderzoekt de auteur of, en zo ja, wat die twee met elkaar te maken hebben.
    Daar dit een synthese is van een vrij uitgebreid werk, zullen vele nuanceringen hier achterwege blijven.
    Nochtans heb ik getracht om de rode draad door het boek zo goed mogelijk te volgen.
    Om dezelfde redenen werden de talloze voorbeelden en experimenten eveneens achterwege gelaten.

    Inleiding

    Intelligentie heeft geen zin, wanneer emoties de bovenhand nemen.
    Emoties spelen reeds lang een rol in het menselijk bestaan, maar worden de dag van vandaag geconfronteerd met een (te) snel veranderende maatschappij.
    In de meest pure zin van het woord (het Latijnse 'e-movere'; 'bewegen van iets weg') zijn emoties een impuls tot handelen, een voorbereiding voor het lichaam.
    In de meest primitieve vorm spreken we hier dan over de voorbereiding voor een vecht/vluchtreflex.
    Het IQ (denken, rationeel, hoofd) vinden we fysich terug in de neocortex van onze hersenen, het EQ (voelen, emotioneel, hart) ontstaat in het limbisch systeem.
    Deze twee zijn semi-onafhankelijk van elkaar, doch er bestaat een voortdurend spanningsveld.

    De biologie van emoties

    Emotionele uitbarstingen zijn gijzelingen van ons zenuwstelsel, anders gezegd : het zijn momenten dat het limbisch systeem (cfr. : http://nl.wikipedia.org/wiki/Limbisch_systeem -) de bovenhand neemt op de neocortex (cfr. : http://nl.wikipedia.org/wiki/Neocortex -).
    De kern van ons limbisch systeem is de amygdala (cfr. :
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Amygdala -) en zonder de amygdala zijn er geen emoties mogelijk.
    Het is onze psychologische schildwacht die de prikkels van onze zintuigen onderzoekt, daar deze signalen eerst de amygdala en pas daarna de neocortex bereiken.
    De amygdala kan ons lichaam al in actie laten komen, terwijl de iets langzamere - maar volledig geÔnformeerde - neocortex nog bezig is zijn verfijndere actieplan op te stellen.

    Emoties hebben een eigen geest en repertorium van emotionele herinneringen, onafhankelijk van onze rationele geest.
    In ons limbisch systeem onthoudt de hypocampus (cfr. :
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Hippocampus_(hersenen) -) de feiten, terwijl de amygdala de emotionele kleur hierbij geeft.
    Dit systeem is echter ook slordig, daar sommige responsen gedateerd zijn; de amygdala reageert immers voordat er al rationele verklaringen zijn ontwikkeld door de neocortex.
    Er bestaat bovendien een neurale thermostaat voor onze emoties die de uitbarstingen van de amygdala en het limbisch systeem tempert : dit is de prefrontaal-cortex (cfr. :
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Prefrontale_cortex -).
    Dit is het werkgeheugen bij de mens.

    Emoties spelen een belangrijke rol bij het nadenken, zij stroomlijnen de rationele beslissingen.
    Ideaal is niet de ratio zonder emoties, maar wel het evenwicht tussen IQ en EQ.

    Wat is dan emotionele intelligentie ?

    Sommige intelligente mensen handelen zeer irrationeel.
    Het "slagen in het leven" is voor twintig procent afhankelijk van het IQ en voor tachtig procent afhankelijk van de rest.
    Hoewel er een algemeen verband bestaat tussen IQ en socio-economisch niveau, garandeert een hoog IQ niet de best betaalde jobs, de hoogste levensstandaard enz.
    De prestaties die gemeten worden in cijfers, zeggen niets over de reacties op de wisselvalligheden van het leven.
    Volgens Gardner is IQ een te beperkte notie.
    Intelligentie is meervoudig en schept dus een rijker beeld van vermogens.
    Hij maakt het onderscheid tussen interpersoonlijke intelligentie (het vermogen om andere mensen te begrijpen) en intrapersoonlijke intelligentie (de capaciteit om een accuraat, waarheidsgetrouw beeld te vormen van de eigen persoon).
    Hij hanteert de methode van de "spectrum-activiteiten", waarbij het opvallend is dat er hier geen enkele correlatie is met de Standford-Binet test (cfr. 'Het meten van intelligentie bij kinderen' - Elizabeth Bruggeman en Eline Spauwen, 22-02-2002 op :
    http://www.phil.uu.nl/onderwijs/cki/cki10/artikelen01-02/bruggeman.pdf -).
    De emoties verrijken de kille cognitieve visie die lang werd aangehouden in de psychologie.

    Salovey heeft een nog bredere - en inherent hieraan genuanceerdere - kijk op intelligentie.
    Hij vraagt zich af wat er belangrijk is om een succesvol leven te leiden.
    En dat is :

    • kennis van de eigen emoties

    • het reguleren van emoties

    • zelfmotivatie

    • het onderkennen van andermans emoties

    • het omgaan met relaties.

    Aan al deze onderdelen kan worden gewerkt.
    In de volgende vijf hoofdstukjes worden deze vijf vaardigheden verder uiteengezet.

    a. Kennis van de eigen emoties : ken uzelf

    Met ken uzelf - een begrip dat ook bij de oude Grieken niet geheel onbekend was - wordt het bewustzijn van de eigen emoties bedoeld op het moment dat deze plaatsvinden.
    Het is een voortdurende aandacht voor de eigen innerlijke toestand, een zelfbeschouwend bewustzijn, een meta-bewustzijn : het zuiver registeren (benoemen) van de eigen emoties.
    Dit is een basisvaardigheid waarop de andere emotionele vaardigheden zijn gestoeld.
    Het is een "bewustzijn van onze stemming en van onze gedachten over die stemming" (Mayer).

    De intensiteit van gevoelens kan uiteraard verschillen.
    Hoe gemakkelijker we die kunnen ontwarren, hoe zelfbewuster we zijn.
    In dit proces is het onze neocortex die onze gevoelens omzet in woorden, hij speelt de rol van taalcentrum.

    Bij persoonlijke beslissingen speelt het gevoel een cruciale rol.
    Rationeel kan men wel vůůr of tegen iets zijn, maar uiteindelijk beslissen onze gevoelens.
    De sleutel tot een betere persoonlijke besluitvorming is aldus de afstemming op ons gevoel, waarbij men rekening moet houden met het feit dat er twee soorten emoties zijn : de bewuste en de onderbewuste.
    Een goed emotioneel zelfbewustzijn stelt ons in staat om een slechte stemming af te schudden.

    b. Het reguleren van emoties

    Het bedwingen van losgeslagen emoties is de sleutel tot emotioneel welzijn.
    Hierbij moet men proberen een evenwicht te vinden tussen positieve en negatieve emoties, een activiteit waar we dikwijls mee bezig zijn.
    Hoewel we hierbij geen controle hebben over welke emoties er bijons opkomen, hebben we wel in de hand hoe lang die emoties duren.
    Woede is in deze context de emotie bij uitstek, die we het minst in de hand hebben.

    Zillman ziet in gevaar de universele woedeprikkel.
    Dit kan een gevaar voor de fysische integriteit inhouden, maar het kan ook een bedreiging inhouden voor onze trots of waardigheid.
    Deze prikkel heeft een dubbel effect op ons brein.
    Enerzijds worden er catecholaminen afgescheiden; een tijdelijke energiestroom (voor de vecht/vluchtrespons) en anderzijds veroorzaakt de prikkel een gespannen toestand van actiebereidheid die veel langer aanhoudt: het emotionele brein blijft in een staat van paraatheid voor een prikkeling.
    Dit verklaart waarom mensen makkelijker boos worden als iets hun reeds uit de tent heeft gelokt of heeft opgejaagd : het is de dynamiek van de stijgende woede.
    Elke impuls bouwt immers voort op een nog niet uitgedoofde impuls en dat zorgt dus voor escalatie.

    We kunnen hierop op twee manieren reageren : ofwel gaan we de gedachten die de woede teweegbrengen ondervangen en aanvechten (cognitieve uitschakeling) ofwel gaan we fysiologisch bedaren in een omgeving waar geen woedeprikkels aanwezig zijn (afkoeling).
    Zowel de cognitieve uitschakeling (en dit mondt dan uit in razernij) als de afkoeling (want die werkt niet als we de woede-gedachtengang verder zetten) kunnen evenwel falen.
    De beste remedie is om eerst een beetje af te koelen om nadien op een assertieve wijze de woede op te lossen.

    Borkovec bestudeerde het "piekeren".
    Mensen die piekeren zijn niet in staat om zorgen te laten verdwijnen door de aandacht op iets anders te richten.
    Door te piekeren kan men weliswaar de oplossing voor een probleem vinden, maar meestal benadert men alleen het probleem en niet de oplossing.
    Het voordeel van het piekeren kan erin liggen dat de angst zelf verdwijnt.
    Daarom pleit hij in een eerste instantie voor een identificatie van het angstsignaal (zelfbewustzijn) en in tweede instantie een kritische houding gericht op de geldigheid van het tobben en afleiding zoeken.
    De afleiding, aldus Tice, moet het brein in een gesteldheid brengen die strijdig is met de huidige emotionele gesteldheid.
    Daarom moet men zorgen voor een kleine emotionele opkikker; het organiseren van een kleine triomf.

    c. Zelfmotivatie

    Emoties bepalen de grenzen van onze geestelijke capaciteiten, m.a.w. het EQ beperkt en begrenst ons IQ.
    Impulscontrole ligt aan de basis van emotionele zelfcontrole en betere sociale vaardigheden.
    Hoe meer angst men heeft, hoe minder intellectuele vaardigheden.
    Een goed humeur heeft een positieve invloed op het geheugen en vice versa.
    Volgens Snyder doet hoop leven : mensen die kunnen hopen zijn in staat tot zelfmotivatie en kunnen zich doorgaans flexibeler opstellen.
    Zij overwinnen ook makkelijker angst en depressie.
    Seligman beweert dat optimisme ook een gunstige invloed heeft : het vrijwaart voor apathie en depressie.
    Dit heeft veel te maken met de attributie van successen en mislukkingen.
    Een optimist zoekt externe factoren voor zijn falen, een pessimist wijt alles aan zichzelf.
    De grondslag van de hoop en optimisme is de zelfredzaamheid : het geloof dat je zeggenschap hebt over de dingen in je leven en dat je tegen elke uitdaging bent opgewassen.

    In dit verband introduceert Csikzentmikalyn het begrip "flow".
    Hieronder wordt verstaan : het bereiken van de top van de prestaties of het overschrijden van vroegere perstaties, terwijl alle andere ervaringen op dat moment verdwijnen.
    Dat "roes" kan men slechts bereiken als men de aandacht volledig fixeert op een taak en daaraan gaat werken met een meer dan normaal vermogen.
    Dit vereist slechts een lage mentale activiteit, daar alles op die ene taak is afgestemd.

    d. Het onderkennen van andermans emoties

    Empathie ontwikkelt zich uit zelfbewustzijn : hoe beter we ons zelf kennen, hoe gemakkelijker het is om anderen te begrijpen.
    Iemand die zich empathischer opstelt, is zelf emotioneel meer in evenwicht.
    Empathie zou al ontstaan bij babyís (motorisch nabootsen) en evolueert naar een afstemmen-op.
    Als die afstemming ontbreekt, kan men op latere leeftijd een scala aan emoties missen, omdat ze steeds onbekend zijn gebleven.
    Gebrek aan mede-menselijkheid wijst op een ernstige emotionele storing die men bij verkrachters, seriemoordenaars en psychopaten aantreft.

    e. Het omgaan met relaties

    Om relaties in goede banen te kunnen leiden, moet men de gevoelens van anderen kunnen reguleren.
    Dit vereist dus zelfregulatie en empathie.
    Eťn van de belangrijkste emotionele vaardigheden is het uiten van emoties.
    Emoties zijn besmettelijk; ze hebben een impact op het gedrag van anderen en gaan over van degene die zijn emoties het sterkst uitdrukt op de emotioneel passievere.

    Volgens Hatch en Gardner bestaan er componenten van interpersoonljke intelligentie.
    De kern van interpersoonlijke verfijning bestaat uit: het organiseren van netwerken, het onderhandelen over oplossingen, persoonlijke aansluiting en sociale analyse.
    Indien men niet beschikt over sociale vaardigheden, komt men terecht in een sociaal isolement.
    De toetssteen van de sociale vaardigheid is het vermogen om de ontredderde emoties van anderen tot bedaren te brengen.

    Intieme vijanden

    De emotionele breuklijnen van een huwelijk zijn geworteld in de verschillende emotionele werelden van mannen en vrouwen.
    Er is immers een verschil in emotionele scholing.
    Vrouwen zijn bedreven in het interpreteren van verbale en non-verbale emotionele signalen en in het uiten en overbrengen van hun gevoelens.
    Mannen minimaliseren emoties die te maken hebben met kwetsbaarheid, schuldgevoel, angst en pijn.

    Flooding is de escalatie van emotionele breuklijnen.
    Het is een emotionele gijzeling die zichzelf in stand houdt.
    Dit fenomeen komt meer voor bij mannen.
    Zij trekken dan een muur op die de oorzaak is voor flooding bij vrouwen.
    De oplossing ligt erin dat mannen conflicten niet uit de weg moeten gaan en aanvaarden dat kritiek niet persoonlijk is.
    Zij moeten vermijden om in conflicten met een "praktische oplossing" voor de dag te komen en in eerste instantie bereid zijn te luisteren.
    De vrouwen moeten in zulke situaties vermijden over te gaan op persoonlijke aanvallen.
    In het algemeen kan men stellen dat men moet proberen om de discussies op de rails te houden, empathie te tonen en pogen om de spanning te verminderen.

    Sterke emoties zetten aan tot handelen.
    Het reguleren van deze impulsen tot handelen is van fundamenteel belang voor emotionele intelligentie.
    Bij woordenwisselingen moet men flooding vermijden en rustpauzes inlassen die dienen om te kalmeren.
    Vaak helpen ook ontgiftende gedachten, waarbij men probeert om goede dingen in te zien.
    Niet-defensief luisteren en open communicatie zijn uiteraard eveneens van groot belang.
    Deze responsen dienen geoefend te worden, om ze ook in minder kalme omstandigheden adequaat te kunnen aanwenden.

    Management met gevoel

    De rudimenten van sociale intelligentie zijn teamwork, open communicatie, samenwerking, luisteren en het uiten van eigen meningen.
    Een laag niveau van emotionele intelligentie op het werk is niet bevorderlijk voor de resultaten.

    Een zeer belangrijk punt terzake is de feedback.
    De manier waarop dit gebeurt is belangrijk belangrijk voor de mate waarin mensen tevreden zijn met hun werk, over degene met wie ze werken en over degene bij wie ze verantwoording schuldig zijn.
    Daartoe moet men persoonlijke aanvallen zo veel mogelijk vermijden.
    Men formuleert beter klachten waarop men kan inspelen.
    De belangrijkste reden tot conflict zijn ongerijmde kritieken.
    Dikwijls wordt er vaak kritiek geuit, maar is er geen plaats voor lofuitingen.
    Dit leidt dikwijls tot frustraties.
    Kundige (opbouwende) kritiek is een zeer goed alternatief voor persoonlijke, vernietigende aanvallen.

    Volgens Levinson is het beter om zo specifiek en duidelijk mogelijk te zijn.
    Zowel positieve als negatieve aspecten moeten belicht worden.
    Dit is ook bij complimenten belangrijk.
    Men kan beter een oplossing bieden of ten minste aanknopingspunten bieden voor een manier om het probleem op te lossen.
    Kritiek moet persoonlijk en niet op afstand gebeuren (bijvoorbeeld via de telefoon of in een memo).
    Hierbij is het steeds belangrijk om open te staan voor de gevoelens van de betrokkene(n) : toon empathie !
    De betrokkenen moeten proberen om kritiek te zien als waardevolle informatie en niet als een persoonlijke aanval.
    Men moet zich niet verdedigend opstellen, maar verantwoordelijkheden opnemen.
    Indien de situatie te emotioneel geladen wordt, moet de confrontatie even uitgesteld worden.

    Vooroordelen (die voortleven op het werk) zijn emotionele lessen die vroeg in het leven werden opgedaan.
    Ze zijn praktisch niet weg te krijgen, want ze blijven onderhuids bestaan.
    Men kan wel een actieve houding aannemen ten aanzien van de uitingen in verband met vooroordelen.
    Men kan ze openlijk bekritiseren en afkeuren.
    De impact hiervan is uiteraard groter wanneer men een leidinggevende functie heeft.

    Het IQ van een groep is het hoogst, wanneer de groep in sociale harmonie werkt.
    In dit geval bepaalt het EQ van de groep en de individuele leden dus het IQ van de groep.
    Degenen die het best presteren zijn diegenen die goede contacten onderhouden met hun netwerken van collegaís.
    In dit opzicht bestaan er verschillende types informele netwerken :

    • communicatief (wie praat met wie ?)

    • expertise (wie wordt geraadpleegd ?)

    • verantwoordelijkheid (wie neemt wie in vertrouwen ?).

    Geest en geneeskunde

    De emotionele toestand van personen is belangrijk voor hun genezing.
    Over het algemeen zijn storende emoties slecht voor de gezondheid.
    Sommigen beweren zelfs dat er fysieke routes bestaan tussen emoties en het immuniteitssysteem.
    Zo is woede een schadeverwekker voor het hart - niet dat dit de enige oorzaak zou zijn van hartziektes - vooral wanneer het gaat om chronische vijandigheid.
    Ook factoren als angst en stress ondergraven het immuniteitsysteem.
    Zo werd bijvoorbeeld aangetoond dat mensen onder stress sneller een verkoudheid krijgen dan hun meer ontspannen medemens.
    Ook depressies dragen bij tot de ernst van een ziekte.
    Het is dus een vorm van ziektepreventie om mensen te helpen bij het hanteren van hun verwarde gevoelens en veel patiŽnten hebben (aantoonbaar) baat bij het lenigen van hun psychologische noden, naast hun medische noden.

    Het gezin als laboratorium

    Het gezin is de eerste emotionele leerschool.
    De slechtste ouderschapsstijlen zijn het totaal negeren van emoties, een teveel aan "laissez-faire" en een neerbuigend optreden zonder respect.
    Kinderen van emotioneel vaardige ouders hebben een betere band met hun ouders en met anderen en zijn "biologisch" meer ontspannen.

    De schoolrijpheid van een kind wordt bepaald door 7 factoren, die allemaal verwant zijn met emotionele vaardigheid : zelfvertrouwen, zelfcontrole, nieuwsgierigheid, vastbeslotenheid, verbondenheid, communicatieve vaardigheid en behulpzaamheid.

    Trauma en emotionele herscholing

    De kern van PTSD (Post Traumatic Stress Disorder) is een trauma : een zich opdringende herinnering aan een centraal, gewelddadig voorval.
    Deze herinnering wordt een reactiestartende herinnering in de amygdala.
    De meeste schade wordt hier veroorzaakt door oncontroleerbare stress.
    Het limbisch systeem scheidt in geval van PTSD neurochemicaliŽn af bij situaties van weinig betekenis, maar die op ťťn of andere manier aan het oorspronkelijk trauma herinneren.
    Mensen leren doorgaans een bepaalde vrees af.
    Bij PTSD-patiŽnten is dat dus niet het geval.
    Het gaat hier om een abnormale hardnekkigheid van emotionele herinneringen.
    De aangeleerde ontreddering zit inde amygdala gegrifd.
    Het is door de prefrontaalkwabben dat men dit actief kan gaan onderdrukken.
    Deze hersenveranderingen bij PTSD kunnen ongedaan gemaakt worden.
    Anders gezegd : het emotioneel schakelsysteem kan opnieuw onderwezen worden.
    Dit herstel bestaat uit drie stappen : het hervinden van het gevoel van veiligheid en controle, de reconstructie van het trauma (in een veilige en gecontroleerde omgeving) en tenslotte het rouwproces in verband met het veroorzaakt trauma.
    De traumaís zullen naar alle waarschijnlijkheid nooit helemaal verdwijnen, maar de responsen worden anders.

    Emotionele ontwikkeling

    De emotionele ontwikkeling van de huidige generaties loopt achteruit.
    De reacties van kinderen zijn steeds vaker - automatisch - vijandig omdat ze zich (te) snel bedreigd voelen.
    Emotioneel minder ontwikkelde kinderen hebben trouwens (later) meer de neiging tot crimineel gedrag.
    Als men op tijd ingrijpt, kan men anti-sociaal gedrag afleren.
    De emotionele verwording van de jeugd vindt men terug in talrijke voorbeelden : het toenemend aantal zelfmoorden onder jongeren, het meer en meer voorkomen van depressies op jeugdige leeftijd, boulemie, anorexia, drug- en drankproblemen.
    Als deze "ziektes" hebben te maken met emotionele intelligentie.
    De auteur pleit dan ook voor een betere emotionele scholing van de jeugd.
    In het boek worden een aantal onderwijsmethoden en onderwijsinstellingen besproken, die aandacht besteden aan de emotionele ontwikkeling.

    Cfr. :
    http://www.mensa.be/commensal/eq.html


    23-05-2009 om 20:48 geschreven door Jules

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Blog als favoriet !

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Foto

    Raadpleeg steeds je arts !
    Inhoud blog
  • Tijd om afscheid te nemen...
  • Fibromyalgie in het kort
  • Leden ME/CVS Vereniging unaniem tegen CBO-voorstel
  • Blood donation, XMRV & chronic fatigue syndrome
  • Illness duration and coping style in chronic fatigue syndrome
  • Review confirms PTSD in Gulf vets - Panel finds many reports of multisymptom illnesses
  • M.E. (cvs) - Richtlijnen voor psychiaters - Deel I
  • M.E. (cvs) - Richtlijnen voor psychiaters - Deel II
  • M.E. (cvs) - Richtlijnen voor psychiaters - Deel III
  • M.E. (cvs) - Richtlijnen voor psychiaters - Deel IV
  • M.E. (cvs) - Richtlijnen voor psychiaters - Deel V
  • M.E. (cvs) - Richtlijnen voor psychiaters - Deel VI
  • M.E. (cvs) - Richtlijnen voor psychiaters - Deel VII
  • M.E. (cvs) - Richtlijnen voor psychiaters - Deel VIII
  • M.E. (cvs) - Richtlijnen voor psychiaters - Deel IX
  • M.E. (cvs) - Richtlijnen voor psychiaters - Deel X
  • M.E. (cvs) - Richtlijnen voor psychiaters - Deel XI
  • When do symptoms become a disease ?
  • Burnout
  • Gepest ? - Zet de juiste stappen
  • Voldoet jouw werkplek aan de ARBO-normen ?
  • Chiropractie - Vrijspraak voor Simon Singh in smaadzaak
  • ME/CVS ? - Werk mee aan onderzoek naar tegemoetkoming chronisch zieken !
  • Magical Medicine - How to make a disease disappear
  • A new hypothesis of chronic fatigue syndrome - Co-conditioning theory
  • A light in the darkness - Good news ahead for XMRV ?
  • Zomertijd - Help je biologische klok
  • Beter van de bedrijfsarts
  • De invloed van economisering op het werk van artsen
  • Chronisch Vermoeidheidssyndroom (IOCOB)
  • Gezond brein, gezonde darmen
  • A retrospective review of the sleep characteristics in patients with chronic fatigue syndrome and fibromyalgia
  • Opdracht voor het volgende kabinet : afschaffing van het UWV
  • Test maakt validering pijn bij ME/CVS patienten mogelijk
  • Surprise discovery that HIV retrovirus hides in bone marrow offers new hope for eradication
  • A doctor's roadmap for dealing with the problems of ME/CFS
  • De Terug Plezant Club
  • Het retrovirus XMRV - Waar of niet waar ?
  • Being homebound with chronic fatigue syndrome - A multidimensional comparison with outpatients
  • Oplaaiende symptomen ME patient verraden ontstekingsreactie
  • UWV : 'ME/CVS is ziekte in zin van arbeidsongeschiktheid'
  • Een succesverhaal met Vistide in de strijd tegen ME/CVS - Een verhaal over herstel
  • Depressie
  • Hoe stressvol is je leven ?
  • Making the diagnosis of CFS/ME in primary care - A qualitative study
  • A new system of evaluating fibromyalgia and chronic fatigue
  • Nijmeegs onderzoek haalt CVS-doorbraak onderuit
  • Psychotherapie bij depressie overschat
  • Secrets of novel retrovirus unfolding
  • XMRV : 'missing link' bij ME/CVS ?
  • Reeves, hoofd van CDC CVS onderzoeksprogramma, gaat weg
  • Constant agony of an ME sufferer
  • Canon van de geneeskunde in Nederland
  • Dr. Frank dieet
  • Defeatism is undermining evidence that chronic fatigue syndrome can be treated
  • Cellular and molecular mechanisms of interaction between the neuroendocrine and immune systems under chronic fatigue syndrome in experiment
  • Zo zorg je voor weerstand - Houd je lichaam in optimale conditie
  • Fibromyalgie Vlaanderen Nederland - Dr. Bauer
  • Bussemaker komt terug op erkenning CVS
  • Postexertional malaise in women with chronic fatigue syndrome - Laboratioriumonderzoek bevestigt inspanningsintolerantie bij ME/CVS
  • Ze vertelden stervende dochter dat ze een leugenaar was - Interview met ME moeder Criona Wilson
  • Bijwerkingen antidepressiva erger dan gedacht
  • Bereken je BMI
  • Host range and cellular tropism of the human exogenous gammaretrovirus XMRV
  • The Brain Boosting B-12 - Hydroxocobalamin
  • Vertaling Canadese criteria ME/CVS
  • Slapeloosheid & osteopathie
  • Het Advies- en meldpunt ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid
  • Association between serum ferritin [stored iron] level and fibromyalgia syndrome
  • Dr. Mikovits XMRV Seminar (videos)
  • Zorgen voor een ander (2010) - Antwoorden op veelgestelde vragen
  • Herwin je veerkracht - Omgaan met chronische vermoeidheid en pijn
  • Je eten bepaalt je slaap
  • Dierenleed
  • ME/CVS erkend als chronische ziekte
  • Understanding fibromyalgia pain
  • Hyperalgesia in chronic fatigue syndrome
  • Wegwijzer psychische problemen
  • Positieve psychologie
  • Fietsen in de sneeuw...
  • Tips tegen de koude
  • Failure to detect the novel retrovirus XMRV in chronic fatigue syndrome
  • Nieuwe behandeling VermoeidheidCentrum zeer effectief
  • Een Zalig Kerstfeest en een gezond en voorspoedig 2010 !
  • Taming stressful thoughts
  • Burn-out - Werken tot je erbij neervalt - Deel I
  • Burn-out - Werken tot je erbij neervalt - Deel II
  • Canadese kriteria voor kinderen ook geschikt om onderscheid te maken tussen "milde" en "ernstige" gevallen
  • Stop met piekeren
  • Gedumpt, wat nu ? - Deel I
  • Gedumpt, wat nu ? - Deel II
  • Making a Difference in ME/CFS (Chronic Fatigue Syndrome) and FM
  • Psychotherapie - Van theorie tot praktijk
  • Fibromyalgie, waardevolle dagbesteding en werk - Deel I
  • Fibromyalgie, waardevolle dagbesteding en werk - Deel II
  • Fibromyalgie
  • Europees instrument spoort fibromyalgie op
  • Gezinsgeluk heeft positieve invloed op werk
  • Cognitieve gedragstherapie bij depressie
  • Nooit meer hetzelfde...
  • Rugklachten en RSI beroepsziekten nummer 1
  • SOS ! Hulp voor ouders
  • Dr. Nancy Klimas opens new Chronic Fatigue Center
  • The dramatic story of microbiologist Elaine DeFreitas' discovery
  • Fibromyalgie - Genezing is mogelijk - Gratis boek !
  • Verdedig je tegen wintervirussen
  • 7 geheimen die vrouwen verzwijgen
  • Eťn op de twee Belgen krijgt ooit last van reuma
  • Wie langdurig ziek wordt heeft nood aan informatie
  • Snel weer aan het werk - Bedrijfsartsen op bres voor arbeidsongeschikten - Deel I
  • Snel weer aan het werk - Bedrijfsartsen op bres voor arbeidsongeschikten - Deel II
  • Snel weer aan het werk - Bedrijfsartsen op bres voor arbeidsongeschikten - Deel III
  • Snel weer aan het werk - Bedrijfsartsen op bres voor arbeidsongeschikten - Deel IV
  • Snel weer aan het werk - Bedrijfsartsen op bres voor arbeidsongeschikten - Deel V
  • Snel weer aan het werk - Bedrijfsartsen op bres voor arbeidsongeschikten - Deel VI
  • Snel weer aan het werk - Bedrijfsartsen op bres voor arbeidsongeschikten - Deel VII
  • Snel weer aan het werk - Bedrijfsartsen op bres voor arbeidsongeschikten - Deel VIII
  • Snel weer aan het werk - Bedrijfsartsen op bres voor arbeidsongeschikten - Deel IX
  • Snel weer aan het werk - Bedrijfsartsen op bres voor arbeidsongeschikten - Deel X
  • Snel weer aan het werk - Bedrijfsartsen op bres voor arbeidsongeschikten - Deel XI
  • Snel weer aan het werk - Bedrijfsartsen op bres voor arbeidsongeschikten - Deel XII
  • Snel weer aan het werk - Bedrijfsartsen op bres voor arbeidsongeschikten - Deel XIII
  • Snel weer aan het werk - Bedrijfsartsen op bres voor arbeidsongeschikten - Deel XIV
  • Snel weer aan het werk - Bedrijfsartsen op bres voor arbeidsongeschikten - Deel XV
  • Snel weer aan het werk - Bedrijfsartsen op bres voor arbeidsongeschikten - Deel XVI
  • Snel weer aan het werk - Bedrijfsartsen op bres voor arbeidsongeschikten - Deel XVII
  • Snel weer aan het werk - Bedrijfsartsen op bres voor arbeidsongeschikten - Deel XVIII
  • Snel weer aan het werk - Bedrijfsartsen op bres voor arbeidsongeschikten - Deel XIX
  • Snel weer aan het werk - Bedrijfsartsen op bres voor arbeidsongeschikten - Deel XX
  • Snel weer aan het werk - Bedrijfsartsen op bres voor arbeidsongeschikten - Deel XXI
  • Snel weer aan het werk - Bedrijfsartsen op bres voor arbeidsongeschikten - Deel XXII
  • Snel weer aan het werk - Bedrijfsartsen op bres voor arbeidsongeschikten - Deel XXIII
  • Snel weer aan het werk - Bedrijfsartsen op bres voor arbeidsongeschikten - Deel XXIV
  • Snel weer aan het werk - Bedrijfsartsen op bres voor arbeidsongeschikten - Deel XXV
  • Snel weer aan het werk - Bedrijfsartsen op bres voor arbeidsongeschikten - Deel XXVI
  • Snel weer aan het werk - Bedrijfsartsen op bres voor arbeidsongeschikten - Deel XXVII
  • Snel weer aan het werk - Bedrijfsartsen op bres voor arbeidsongeschikten - Deel XXVIII
  • Snel weer aan het werk - Bedrijfsartsen op bres voor arbeidsongeschikten - Deel XXIX
  • Doe een wens... - Make a wish...
  • 7 geheimen die mannen verzwijgen
  • Snel weer aan het werk - Bedrijfsartsen op bres voor arbeidsongeschikten - Deel XXX
  • Fibromyalgie - Genezing is mogelijk - GRATIS !
  • Af en toe een geheim is juist gezond
  • FM/CVS en verzekeringen - Info voor thesis
  • Mogelijke doorbraak MS-behandeling
  • Wees een winterdepressie voor
  • Vitamine B12-tekort - Een mogelijke oorzaak van Chronische vermoeidheid ? - Deel I
  • Vitamine B12-tekort - Een mogelijke oorzaak van Chronische vermoeidheid ? - Deel II
  • The Guaifenesin Story
  • A virus linked to chronic fatigue syndrome - Dr. Nancy Klimas interviews
  • Don't wait for a cure to appear
  • Gezonde chocoladeletters van Sinterklaas
  • Oorzaken van puisten
  • Sporten beter dan pauzeren bij RSI
  • Alles voor het goeie doel !!
  • Gewoon gelukkig zijn...
  • Chronic Fatigue Syndrome - La b√™te noire of the Belgian Health Care System
  • Persoonlijkheidstests
  • Vaccinatie risicogroepen H1N1
  • Geopereerd Prof. Johann Bauer - Een update (Greta)
  • Weersfactoren oorzaak van hoofdpijn
  • Infection as one possible cause of fibromyalgia - Part I
  • Infection as one possible cause of fibromyalgia - Part II
  • Infection as one possible cause of fibromyalgia - Part III
  • Infection as one possible cause of fibromyalgia - Part IV
  • Infection as one possible cause of fibromyalgia - Part V
  • Infection as one possible cause of fibromyalgia - Part VI
  • Infection as one possible cause of fibromyalgia - Part VII
  • Infection as one possible cause of fibromyalgia - Part VIII
  • Infection as one possible cause of fibromyalgia - Part IX
  • Challenges to conventional thinking about mind and body
  • What is CFS and what is ME ?
  • CVS-Referentiecentra - Opheffing en sluiting
  • Heb ik voldoende ontspanning ?
  • 7 tips tegen een overactieve blaas
  • Wallen en kringen onder de ogen
  • Recovered CFS/ME Patient Goes to Washington, D.C.
  • Chronische vermoeidheid zit niet tussen de oren
  • Dr. Bauer heeft mijn leven gered
  • Has your marriage been damaged by fibromyalgia or chronic fatigue syndrome ?
  • Vijf grootste bedreigingen gezondheid
  • Onbegrepen lage rugpijn beter te behandelen
  • Je beste antistresstip
  • Sufferers of chronic fatigue see life as a balancing act
  • Te hard gewerkt...
  • Prof. Dr. Johann Brauer op mijn blog
  • Geopereerd Prof. Johann Bauer
  • Is de griepprik gevaarlijk ?
  • Griep en verkoudheid - Deel I
  • Griep en verkoudheid - Deel II
  • Support the 500 Professionals of the IACFS/ME
  • Slanker met je hartritme
  • Enzym veroorzaakt gevolgen slaaptekort
  • Now we can get down to business
  • XMRV and chronic fatigue syndrome
  • Verslaving is een behandelbare hersenziekte
  • Kopstukken filosofie - Oktober 2009
  • Gek op je werk
  • Fikse schadevergoeding om antidepressivum
  • ME/CFS patients have retrovirus (XMRV) on YouTube

    Foto

    Archief per week
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2010
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/03-25/03 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 27/11-03/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 10/04-16/04 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 06/03-12/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 26/12-01/01 2006
  • 19/12-25/12 2005
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 10/10-16/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 26/09-02/10 2005
  • 19/09-25/09 2005
  • 12/09-18/09 2005
  • 05/09-11/09 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 04/07-10/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005
  • 23/05-29/05 2005
  • 16/05-22/05 2005
  • 09/05-15/05 2005
  • 02/05-08/05 2005
  • 25/04-01/05 2005
  • 18/04-24/04 2005
  • 11/04-17/04 2005
  • 29/11-05/12 1999
  • 29/12-04/01 1970

    Foto

  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2010
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/03-25/03 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 27/11-03/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 10/04-16/04 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 06/03-12/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 26/12-01/01 2006
  • 19/12-25/12 2005
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 10/10-16/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 26/09-02/10 2005
  • 19/09-25/09 2005
  • 12/09-18/09 2005
  • 05/09-11/09 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 04/07-10/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005
  • 23/05-29/05 2005
  • 16/05-22/05 2005
  • 09/05-15/05 2005
  • 02/05-08/05 2005
  • 25/04-01/05 2005
  • 18/04-24/04 2005
  • 11/04-17/04 2005
  • 29/11-05/12 1999
  • 29/12-04/01 1970

    Foto

    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    lovingme
    blog.seniorennet.be/lovingm
    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!