Ellen Page en Willem Dafoe: "Acteren voor game veel zwaarder dan voor film"

Het was maar een kwestie van tijd voor Hollywood de mogelijkheden van
games zou ontdekken. Het spel 'Beyond: Two Souls' wist voor het eerst
twee acteurs van het kaliber van een blockbusterfilm te strikken.
Rijzende ster Ellen Page en ervaren rot Willem Dafoe speelden een script
van 2.000 pagina's binnen enkele quasi lege vierkanten omgeven door
camera's. Iedere beweging of gelaatsuitdrukking van de personages in het
spel hebben Page en Dafoe moet spelen. Een enorme uitdaging voor een
acteur, stellen ze allebei, aangezien ze zich de hele omgeving van het
decor moesten inbeelden. Woensdagavond kwamen beide acteurs naar Parijs
om in première de eerste beelden van hun virtuele acteerprestaties te
bekijken.
Voorbijgangers van Le Grand Rex, de grootste bioscoopzaal van Parijs,
hebben het waarschijnlijk niet eens opgemerkt. Een rode loper, een grote
affiche, een massa schoon volk,... het moet wel weer de zoveelste
première van een belangrijke film zijn. Toch was dit misschien wel de
meest bijzondere film die de cinema ooit over de vloer kreeg. Het
publiek kreeg de eerste drie kwartier van een videogame te zien. Aan de
voorkant van het gebouw pronkten twee grote afbeeldingen van
Hollywood-acteurs Ellen Page en Willem Dafoe. Enkel wie dichterbij kwam,
kon zien dat het computerversies van de echte acteurs waren. Ze zijn
het werk van een studio uit Parijs, Quantic Dream, vooral bekend voor
een andere filmachtige game: 'Heavy Rain'. Maar 'Beyond: Two Souls' moet
het nieuwe meesterwerk van de studio worden. Voor Sony was dit het
laatste grote wapenfeit in dienst van de Playstation 3, aangezien er
volgende maand een nieuwe console op de markt verschijnt.
Het
concept is niet helemaal nieuw, omdat computertechnieken al langer hun
weg in de filmwereld gevonden hebben. Wie de acteurs achter de schermen
bezig ziet, kan bijvoorbeeld terugdenken aan de manier waarop Andy
Serkis gestalte gaf aan Gollem in de 'Lord Of The Rings'-films. De
acteur trekt een zwart pakje aan met tal van vreemde stippen. Het decor
is niets meer dan een paar vierkanten van enkele meters die op de grond
afgebakend zijn. De hele omgeving wordt immers door een computer
gemaakt, dus die kan men tijdens het acteren nog niet zien. De camera's
registreren de bewegingen en uitdrukkingen van de acteur en vertalen ze
naar de acties van het animatiepersonage. Tot op heden was het echter
een eenrichtingsbeweging van computer naar het witte doek. Nu krijgen
acteurs de kans om volledig in dienst van een computerspel te werken.
Thriller
Het verhaal kon evengoed op het bureau van
een topregisseur in Hollywood beland zijn. Het heeft alles weg van een
stevige thriller die de mogelijkheden van het paranormale aftast. De
grote vraag van het verhaal en het doel van het spel is te weten komen
wat er na de dood gebeurt. Judie Holmes (Ellen Page) is een jonge vrouw
van 23 jaar die al haar hele leven een geest kan zien. Aiden is
letterlijk aan haar verbonden en kan zijn aanwezigheid laten blijken
door voorwerpen in de omgeving te doen bewegen. Spelers zullen in de
game regelmatig kunnen overschakelen op Aiden en bijvoorbeeld door muren
kunnen lopen. We kregen in Parijs al een scène te zien waarin artsen op
zoek gaan naar bewijs voor het bestaan van Aiden door een testpersoon
en Judie in twee aanpalende ruimtes te plaatsen. Als speler moet je de
onderzoekers vertellen wat er in de ruimte ernaast gaande is of er
dingen doen bewegen. De belangrijkste van die onderzoekers is Nathan
Dawkins (Willem Dafoe), een wetenschapper in dienst van de regering, die
de gave van Jodie opvolgt en een soort vader voor haar wordt.
Toen
Ellen Page en Willem Dafoe het aanbod kregen, zullen ze even de
wenkbrauwen gefronst hebben. De jonge Page, vooral bekend door haar
eerste grote hoofdrol in de film 'Juno', had wat overtuiging nodig. Het
team van David Cage, het creatieve brein van Quantic Dream, stuurde het
hele script, een exemplaar van 'Heavy Rain', de kritieken die de studio
gekregen heeft en een soort "liefdesverklaring" over de oceaan om Page
te overtuigen. De actrice had het perfecte profiel om de jonge Jodie in
de game te spelen. Kort daarop trokken ze zelf naar de VS om het
contract te ondertekenen. De uitdaging sprak haar helemaal aan. "Voor
een acteur is dit een geweldige oefening. Je speelt immers tegen
niemand", zegt ze. De omvang van het hele project is haast groter en
veeleisender dan een filmproductie, zo ondervond ze al snel. "We
speelden onafgebroken de ene scène na de andere. We zijn niet gewend om
op één dag dertig pagina's van een script te verwerken. Je schiet ook
voortdurend verschillende variaties van dezelfde scène. Dat was pas een
uitdaging."
Ellen kon echter rekenen op de ondersteuning van een
acteur die al veel nieuwe werelden verkend heeft. Willem Dafoe zal voor
het brede publiek voor altijd bekend blijven als 'The Green Goblin' in
de vorige Spiderman-reeks. Animatietechnieken zijn hem dus niet helemaal
vreemd, hij werkte al vaker mee aan de creatie van geanimeerde figuren.
Maar ook voor hem was deze vorm van acteren toch redelijk vernieuwend.
"Je hebt werkelijk niets om je te oriënteren, je moet alles aan je
fantasie overlaten. Voor ons was dit bijzonder interessant", zegt Dafoe.
Naast de twee hoofdpersonages speelden nog andere acteurs mee, zoals
Kadeem Hardison, vooral bekend als Dwayne Wayne in 'A Different World',
een spin-off van The Cosby Show. "Dit project heeft ons teruggebracht
naar de puurste vorm van acteren", zegt hij. "Toen we bezig waren, zag
ik die gekke stippen op ons lichaam al niet meer. We moesten ons te hard
op elkaar concentreren."
Gamer bepaalt einde
'Le Grand Rex' werd voor de
wereldpremière gevuld door een bonte mengeling van filmliefhebbers en
gamers. En heel vaak weet de ene niet veel over de wereld van de andere.
Een vraag die een filmkenner zich bijvoorbeeld niet zal stellen, is
waarom gekozen werd voor een vrouwelijke hoofdrolspeler. In games draait
het nogal vaak rond een mannelijke protagonist, aangezien
videospelletjes toch nog steeds meer mannen dan vrouwen aantrekken. "We
hebben hier eigenlijk nooit over getwijfeld", zegt David Cage. "Vanaf
het begin van het project ben ik vertrokken met een vrouw als
hoofdpersonage. We wilden van Judie bewust geen videogamefiguur maken,
maar een realistisch personage. Zij en haar emoties moesten
geloofwaardig overkomen in relatie tot haar geest." Net zoals in een
film dus, hoewel de acteurs toch niet mochten vergeten dat ze voor een
game werkten. "Toen ze me dit vroegen, heb ik veel over games moeten
leren", zegt Dafoe. In dit soort technologie is er zo goed als geen
ruimte voor improvisatie, vult Cage aan. Acteurs moeten zich strikt aan
het script houden.
De gebeurtenissen in het spel zijn niet
chronologisch, aangezien we regelmatig scènes uit de voorbije vijftien
jaar in het leven van Jodie te zien krijgen. Spelers zullen zo stukje
bij beetje de informatie aan elkaar kunnen knopen. De makers beloven dat
we misschien zelfs zullen ontdekken wat er na de dood (vandaar de titel
'Beyond') ligt. Wat het spel nog leuker maakt, en andermaal nieuwe
deuren opent voor scriptschrijvers van films, is het gegeven dat niets
vaststaat in deze game. Als speler bepalen jouw keuzes hoe het verhaal
zich ontwikkelt. Mogelijk hangt het einde van het verhaal dus ook van
die keuzes af. Bij iedereen zal de ervaring van de game anders zijn,
alsof je er zelf middenin zit. "Dankzij deze game zullen mensen inzien
dat je in een spel net zoals in een kaskraker iets kunt bereiken", zegt
Lorne Balfe, die als muziekschrijver al meer vertrouwd is met het
componeren van soundtracks voor games. "Dit is een blik in de toekomst.
We zullen nog vaker de omgekeerde beweging van filmacteurs naar games
zien."
Het team van Quantic Dream werkte drie jaar aan deze game. In het eerste
jaar werd het immense script samengesteld. Vervolgens werd een jaar
voorzien om de scènes te filmen. En daarna moest nog een jaar gepuzzeld
worden aan het eindresultaat. Om de virtuele versies van de acteurs te
maken, werd van haast iedere porie in hun huid een foto gemaakt.
Aangezien het spel zich binnen een periode van vijftien jaar in het
leven van Jodie afspeelt, moesten de animatiefiguren ook jonger gemaakt
worden dan de huidige Ellen Page (26) en Willem Dafoe (58). Volgens Page
is die operatie meer dan geslaagd. "Toen ik de beelden aan mijn moeder
liet zien, zei ze dat ze mij als negenjarig meisje herkende. En zij kan
het weten", aldus Ellen. Waarop Cage: "Voor ons is dat het mooiste
compliment dat we konden krijgen."
De première van 'Beyond: Two
Souls' maakte indruk. Deze game zou het ideale afscheid van de
Playstation 3 kunnen worden en bovendien een hele nieuwe toekomst van
samenwerking tussen film- en gameproducers mogelijk kunnen maken. Het
spel ligt vanaf 11 oktober bij ons in de winkels. Volgende week kan je
op HLN.be een review van onze speelervaringen lezen. Hieronder kan je al
enkele video's bekijken over hoe deze speciale game tot stand kwam.