CIA haalde folterscènes uit Bin Laden-film

De Amerikaanse inlichtingendienst CIA heeft ingegrepen in het script
van 'Zero Dark Thirty' (2012), de film waarin de zoektocht naar en
dodelijke raid op al-Qaïda-boegbeeld Osama Bin Laden uit de doeken wordt
gedaan. 'The Agency' maakte om zijn reputatie te beschermen bezwaar
tegen twee folterscènes die daarin zouden voorkomen. Dat blijkt uit een
geheime memo die openbaar werd gemaakt.
Het was de Amerikaanse site Gawker
die de CIA-inmenging wereldkundig maakte. De site diende een aanvraag
in rond vrijheid van informatie om geheime documenten over 'Zero Dark
Thirty' te mogen inkijken. Daaruit blijkt dat regisseur Kathryn Bigelow
en schrijver Mark Boal contact hadden met de CIA over de manier waarop
de inlichtingendienst zou worden neergezet.
Het doel van die
gesprekken was tot 'een gepaste portrettering van de CIA en de operatie
tegen Bin Laden te komen', leert de memo die Gawker opdiepte. En daarom
vroegen de CIA-mensen aan Boal om twee folterscènes uit de film aan te
passen.
Kijken mag, aankomen niet Zo moest
onder meer het begin van de film worden herschreven. Oorspronkelijk zou
hoofdpersonage Maya daarin een gevangene aan agressieve
ondervragingstechnieken onderwerpen. In de versie die uiteindelijk het
scherm haalde, kijkt Maya toe hoe de ondervraagde waterboarding
ondergaat en tijdens de ondervraging in een kleine kooi wordt geduwd.
"Aanwezigen die geen vragen stellen, nemen niet deel aan speciale
technieken", hadden gesprekspartners van de CIA meegedeeld.
De
dienst verzette zich ook tegen een scène waarin een man tijdens een
ondervraging bedreigd werd met honden "want zulke tactieken gebruiken we
niet." Boal verklaarde zich daarop akkoord om het stuk met de honden te
schrappen.
Drank en kalasjnikovs De CIA had
ook een probleem met een aantal andere scènes. Zoals die waarin
CIA-medewerkers flink aan de boemel gaan en een AK47-aanvalswapen
afvuren. Want drinken in de nabijheid van vuurwapens, dat doen
CIA-agenten natuurlijk niet. Ook op die vraag gaf de schrijver toe.
Toch
moesten de jongens van de geheime dienst ook wel 's inbinden. Zo
weigerde de filmploeg om een scène in de prullenbak te gooien waarin
Maya over de schouder van de ondervragers meekijkt naar de hardhandige
aanpak van een gedetineerde. "Aan sommige aanvragen om de identiteit van
deelnemers of bepaalde manieren van werken geheim te houden hebben we
gevolg gegeven", zegt Boal. "Maar zoals bij elk artistiek werk lag de
eindbeslissing over de inhoud bij de makers."
|